Étrendek

Krónikus veseelégtelenség

A krónikus veseelégtelenség a vesék szerteágazó működésének többnyire fokozatos, folyamatos és visszafordíthatatlan romlását, végül teljes megszűnését jelenti, ezzel a végállapotú veseelégtelenség kialakulásához vezet. A veseelégtelenség szinte val...

Az étrendi vonatkozásokat tekintve a veseelégtelenség diétás javaslatainak mindig a beteg aktuális állapotához kell igazodnia( pl. mennyire fehérje szegény, kálium szegény vagy foszforszegény az étrend).Ezt az állapotot jelzik a rendszeres vér összetételére és vérnyomásra vonatkozó értékek. A diéátás ismérvek a javasolt és kerülendő anyagok listájában fogalmazódnak meg. A konyhatechnikát teklintve fontos szempont, hogy minden hosszú főzést igénylő étel (pl. kocsonya) kerülendő, valamint az első főzőlé leöntésével a kioldódott (betegség szempontjából előnytelen pl. kálium) anyagok mennyisége csökkenthető. Ügyelni kell a könnyen kialakuló vitaminhiány elkerülésére is.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

fehérjeszegény burgonyás kenyér 

tepertőkrém 
citromos tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
76512,648,668,2

Tízórai

ízes piskótatekercs1 szelet
friss narancslé2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2244,32,344,8

Ebéd

almakrémleves 
lecsó virslivel1 db virslivel
fehérjeszegény burgonyás kenyér5 dkg
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
63419,231,367,6

Uzsonna

gyümölcssaláta tejszínhabbal 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2422,5642,6

Vacsora

fehérjeszegény burgonyás kenyér10 dkg
vaj1 dkg
méz2 közepes kiskanál
citromos tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2121,38,732
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
207739,996,8255,3

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Krónikus veseelégtelenség diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyerek, péksütemények
    A kenyerek közül előnyösebb a fehérjeszegény speciális kenyér. Pl. Fehérjeszegény burgonyás kenyér, vagy Nephropan kenyérporból készült kenyér. Így könnyebb az étrend fehérje megszorítását betartani a többi nyersanyagot illetően. A kereskedelemben kaphatók a kenyérsütés céljára speciális kenyérporok.
  • Cereáliák, gabonafélék, tésztafélék
    Kevés tojásból készült, vagy tojás mentes tésztafélék, rizs, hajdina, árpagyöngy köretek változatosan elkészítve pl. zöldségekkel kiegészítve. A süteményekhez való tésztákat érdemes gyümölccsel, lekvárral, minimális kakóval ízesíteni. Így nem emeljük a fehérje tartalmukat
  • Tej, tejtermékek
    Állati eredetű, teljes értékű fehérjeforrás, azonban mennyisége korlátozott. Attól függ mikor és mivel fogyasszuk őket. Tej, kefír reggelire, vagy vacsira akkor mehet, ha mellette szinte minimális a fehérje bevitel az adott étkezésre. (Így 1-2 dl is lehet) A zsírosabb tejtermékek ( pl. tejszín), ha nincs egyéb kontraindikáció, akkor a magasabb kalória értékük miatt jól beilleszthetők az étrendbe, nem csak önmagukban, hanem a főzés alkotójaként is.
  • Zöldségek, gyümölcsök
    Szinte bármelyik bele illeszthető a fenti étrendbe. Azonban a magas kálium tartalommal rendelkezők mennyiségére oda kel figyelni. Számtalan kombinációjuk akár még a húspótlásban is kedvező. Pl. burgonyás lángos, rántott zöldségek. Ideális kompozíciók az olyan saláták is, melyek nem tartalmaznak fehérje (sajt, hús) alkotókat. A napi javasolható kálium mennyiség megszorítás esetén 1500- 2000 mg. Káliumban gazdag élelmiszerek a gyümölcsök, pl. banán, aszalt gyümölcsök, ezért ha fogyasztásra kerülnek, a többi étkezésnél figyelni kell a kálium szegény termékekre, élelmiszerekre. Ugyanez vonatkozik, a többi káliumban gazdag nyersanyagra is mint pl. paraj, sárgarépa, burgonya, brokkoli, bimbós kel, hüvelyesek, olajos magvak, paradicsompüré, ketchup, csokoládé stb..
  • Húsok, húskészítmények
    Magas a fehérje tartalmuk, és hozzájárulhatnak a magas foszfor bevitelhez is. Kedvezőbb ha nem önálló formában, hanem pl. egytálételek alkotójaként szerepelnek. Pl. rakott, töltött ételként teszik az asztalra, vagy más nyersanyagokkal kombinálják pl. rizses csirke, rakott padlizsán.
  • Tojás, tojás ételek
    A tojást magas fehérje tartalma miatt legjobb, ha csak ételekbe történő ízesítésre, vagy kötőanyagként (fasírthoz, vagdalthoz) használják. Foszfor tartalma is jelentős.
  • Zsiradékok
    Nincs említésre méltó fehérje tartalmuk. Javasolhatók az étrendbe még a tepertő, szalonna félék is.
  • Folyadékok
    Gyümölcslevek, turmixok tej nélkül inkább, természetes ásványvizek, világos teák.
  • Ízesítő anyagok
    Csökkentett nátrium tartalmú só használata előnyösebb. Léteznek natúr úgynevezett biovegeták , melyek alkalmasak ételízesítésre, a sót pedig külön adagoljuk. Hasznos lehet a sós íz világ pótlására ha pl. savanyítjuk az ételeket pl. ecettel, citrommal, zöldfűszerekkel, savanyított tejtermékkel. A konyhatechnikát tekintve pl. a pörzsanyag képzéssel, rakott ételek készítésével könnyen elérhetők a változatos ízek.

Tippek:

A vashiány ellensúlyozására együnk sok száraz lencsét, babot, borsót, zabpelyhet, sovány marhahúst, teljes kiőrlésű lisztből készült és rozskenyeret, véres hurkát.

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések