Étrendek

Alzheimer-kór

A kórkép klinikai és patológiai jellemzőit elsőként 1906-ban Alois Alzheimer ismertette. A leírójáról elnevezett betegség a demenciák, azaz elbutulással járó tünetegyüttesek leggyakoribb (50-70 százalék) oka. Az Alzheimer-kór a központi idegrendsze...

Az Alzheimer-kór általánosságban az idősebb korosztályt érintő betegség, amelynek gyakorlatilag szoros dietetikai megfontolásai nincsenek. Azonban az időskorúak táplálkozására vonatkozóan érdemes étrendi megfontolásokat figyelembe venni. Az energia igény ugyan csökken, de fontos a változatos, megfelelő tápanyagokat biztosító étrend: könnyen emészthető, nem túl zsíros, nem nagyon fűszeres, rostdús, és megfelelő folyadékbevitelt biztosító étrend. Mindig figyelembe kell venni az adott személy szokásait, ízlését, és a táplálkozáshoz való viszonyát, képességét. / pl. rágás, nyelés, emésztési problémák stb.. / A változatosság biztosításával kerülhető el, hogy esetleg bizonyos tápanyagok hiánya kialakuljon.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

bakonyi barna kenyér2 nagyobb szelet
light margarin2 dkg
csipkebogyó lekvár2 közepes kiskanál
tej, 2,8%-os2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
40713,911,361,9

Tízórai

mazsolás túrókrém1 kisebb csésze
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1146,55,39,7

Ebéd

paradicsomleves 
kakukkfüves pulykaszelet 

párolt rizs 
uborkasaláta 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
6633419,886,2

Uzsonna

meggyes rétes 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2314,23,843,9

Vacsora

bakonyi barna kenyér2 nagyobb szelet
petrezselymes túrókrém4 dkg
paradicsompaprika6 dkg
szűrt szőlőlé2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
38411,83,775
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
179970,543,9276,6


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Alzheimer-kór diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyér és pékáruk
    Másnapos, nem frissen sült készítmények, akár pirítva is. Bátran fogyaszthatók a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, hiszen rosttartalmuk elengedhetetlen.
  • Tej, tejtermékek
    Zsir tartalmukat szem előtt tartva 1,5% és a 2,8% tejek, tejes italok, sovány és félzsíros túrók, ízesített tejtermékek.
  • Cereáliákból készült köretek
    Főtt, vagy párolt rizs, főtt tészta, akár durum lisztből is. Konyhatechnikájában a könnyen emészthetőség dominál: minimális zsiradék felhasználásával. Előnyösek lehetnek még a felfújtak, pudingok formájában készülő köretek.
  • Zöldségek, gyümölcsök
    Fontos a könnyen emészthetőség figyelembe vétele, ezért ajánlatos meghámozva, akár főzve, vagy párolva fogyasztani őket ( pl. kompótok). Elkészítésük: Főzelékek, mártások, pudingok, pürék formájában javasolható. Előfordul, hogy néha a kissé puffasztóbb zöldségek kerülnek terítékre, mint pl. bab, lencse. Ilyenkor érdemes főzés előtt jól beáztatni, illetve fedő nélkül megfőzni ezen nyersanyagokat. A könnyen emészthetőséget akár egy kis pürésítéssel is javíthatjuk.
  • Húsok, húsételek
    A kiválasztandó nyersanyagok gerincét képezzék az alacsony, esetleg közepes zsírtartalmú húsok, és húskészítmények. Sovány húsok közé tartozik: csirkemell, pulykamell, nyúlhús, sertés karaj, szűzpecsenye, sertéscomb, esetenként még a sertés lapocka is, stb. Az ételek elkészítésénél a minimális zsiradék felhasználásra kell törekedni. A halakat is preferálják az étrendben, hiszen nem csak kitűnő fehérje források, hanem jó néhányuk kiváló zsírsav összetétellel rendelkeznek!
  • Tészták, édességek
    Egyszerű piskóták, pudingok fogyaszthatók, melyeket ízesíthetik: kakaóval, vaníliával, lekvárral, mézzel, főzött krémmel, gyümölccsel, túróval.
  • Tojás, tojás ételek
    Főzve, illetve sütve, zsírszegény konyhatechnológiával, pl. teflonedényben
  • Ízesítő anyagok, fűszerek
    A kímélő, mértékletes fűszerezésen van a hangsúly: zöldfűszerek pl. zöldpetrezselyem, metélőhagyma, kapor, citromfű, rozmaring, zsálya, borsikafű. A száraz fűszerek közül alkalmazható: kömény, majoranna, babérlevél, szerecsendió, fahéj, vasfű, vaníilia stb. A sózásnál is a mértékletességnek van jelentősége.
  • Növényi olajok, light margarinok
    Minimális felhasználási javaslattal.
  • Folyadékok, élvezeti szerek
    Világosra főzött teák, gyógy főzetek, frissen préselt gyümölcslevek, és szénsavmentes ásványvizek fogyasztása javasolható. Tejes kávé, vagy hosszú kávé max. napi 1-2 alkalom, ha nincs más erre vonatkozó ellenjavallat.

Praktikák:

Gyógynövénytár

Gyógynövénytár
tovább

Tippek:

A láb normál hőmérséklete 30 °C körül van. Hogy ezt hidegben is jobban megőrizhesse, elősegíthetjük lábfürdőkkel. A rozmaring- és levendulaolajos lábvíz fokozza a vérkeringést, és kellemes illatú!


Szponzorált hirdetések