Étrendek

Alzheimer-kór

A kórkép klinikai és patológiai jellemzőit elsőként 1906-ban Alois Alzheimer ismertette. A leírójáról elnevezett betegség a demenciák, azaz elbutulással járó tünetegyüttesek leggyakoribb (50-70 százalék) oka. Az Alzheimer-kór a központi idegrendsze...

Az Alzheimer-kór általánosságban az idősebb korosztályt érintő betegség, amelynek gyakorlatilag szoros dietetikai megfontolásai nincsenek. Azonban az időskorúak táplálkozására vonatkozóan érdemes étrendi megfontolásokat figyelembe venni. Az energia igény ugyan csökken, de fontos a változatos, megfelelő tápanyagokat biztosító étrend: könnyen emészthető, nem túl zsíros, nem nagyon fűszeres, rostdús, és megfelelő folyadékbevitelt biztosító étrend. Mindig figyelembe kell venni az adott személy szokásait, ízlését, és a táplálkozáshoz való viszonyát, képességét. / pl. rágás, nyelés, emésztési problémák stb.. / A változatosság biztosításával kerülhető el, hogy esetleg bizonyos tápanyagok hiánya kialakuljon.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

félbarna kenyér2 közepes szelet
csirke májaskrém3 dkg
paradicsom1 nagyobb darab
citromos tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
48617,11081,5

Tízórai

gyümölcsjoghurt2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1665,65,822,4

Ebéd

csurgatott tojásleves 
rakott burgonya 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
43313,520,347,8

Uzsonna

reszelt alma mézzel 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1641,31,235,7

Vacsora

félbarna kenyér2 közepes szelet
vaj2 dkg
gépsonka2 kisebb szelet
friss almalé2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
62018,819,391
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
186856,256,5278,4

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Alzheimer-kór diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyér és pékáruk
    Másnapos, nem frissen sült készítmények, akár pirítva is. Bátran fogyaszthatók a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, hiszen rosttartalmuk elengedhetetlen.
  • Tej, tejtermékek
    Zsir tartalmukat szem előtt tartva 1,5% és a 2,8% tejek, tejes italok, sovány és félzsíros túrók, ízesített tejtermékek.
  • Cereáliákból készült köretek
    Főtt, vagy párolt rizs, főtt tészta, akár durum lisztből is. Konyhatechnikájában a könnyen emészthetőség dominál: minimális zsiradék felhasználásával. Előnyösek lehetnek még a felfújtak, pudingok formájában készülő köretek.
  • Zöldségek, gyümölcsök
    Fontos a könnyen emészthetőség figyelembe vétele, ezért ajánlatos meghámozva, akár főzve, vagy párolva fogyasztani őket ( pl. kompótok). Elkészítésük: Főzelékek, mártások, pudingok, pürék formájában javasolható. Előfordul, hogy néha a kissé puffasztóbb zöldségek kerülnek terítékre, mint pl. bab, lencse. Ilyenkor érdemes főzés előtt jól beáztatni, illetve fedő nélkül megfőzni ezen nyersanyagokat. A könnyen emészthetőséget akár egy kis pürésítéssel is javíthatjuk.
  • Húsok, húsételek
    A kiválasztandó nyersanyagok gerincét képezzék az alacsony, esetleg közepes zsírtartalmú húsok, és húskészítmények. Sovány húsok közé tartozik: csirkemell, pulykamell, nyúlhús, sertés karaj, szűzpecsenye, sertéscomb, esetenként még a sertés lapocka is, stb. Az ételek elkészítésénél a minimális zsiradék felhasználásra kell törekedni. A halakat is preferálják az étrendben, hiszen nem csak kitűnő fehérje források, hanem jó néhányuk kiváló zsírsav összetétellel rendelkeznek!
  • Tészták, édességek
    Egyszerű piskóták, pudingok fogyaszthatók, melyeket ízesíthetik: kakaóval, vaníliával, lekvárral, mézzel, főzött krémmel, gyümölccsel, túróval.
  • Tojás, tojás ételek
    Főzve, illetve sütve, zsírszegény konyhatechnológiával, pl. teflonedényben
  • Ízesítő anyagok, fűszerek
    A kímélő, mértékletes fűszerezésen van a hangsúly: zöldfűszerek pl. zöldpetrezselyem, metélőhagyma, kapor, citromfű, rozmaring, zsálya, borsikafű. A száraz fűszerek közül alkalmazható: kömény, majoranna, babérlevél, szerecsendió, fahéj, vasfű, vaníilia stb. A sózásnál is a mértékletességnek van jelentősége.
  • Növényi olajok, light margarinok
    Minimális felhasználási javaslattal.
  • Folyadékok, élvezeti szerek
    Világosra főzött teák, gyógy főzetek, frissen préselt gyümölcslevek, és szénsavmentes ásványvizek fogyasztása javasolható. Tejes kávé, vagy hosszú kávé max. napi 1-2 alkalom, ha nincs más erre vonatkozó ellenjavallat.

Egészség témájú olvasnivalók a weben


Szponzorált hirdetések