Étrendek

Hiperkoleszterinémia (magas koleszterinszint)

A magas koleszterinszint a zsíranyagcsere zavarai közé tartozik. A vérplazmában lévő összekapcsolódott zsírok és fehérjék (lipoproteinek) zsírokból (lipidekből) és zsírokhoz kapcsolódni képes fehérje részekből (apolipoprotein) épülnek fel. A...

Az étrend célja a táplálkozással összefüggő kockázati tényezők megszűntetése. Jellemzi a teljes zsírbevitel csökkentése, a koleszterinbevitel ne érje el a napi 300 mg-ot. Az étrend fehérje- és szénhidráttartalma a hagyományos egészségmegőrző étrendével azonos annak figyelembevételével, hogy túlsúly esetén ez energiaszegény étrend formájában jelenik meg. A gyakorlatban kerülendők a jelentős koleszterintartalmú nyersanyagok (pl. belsőségek, tojássárgája, jelentős zsírtartalmú tejtermékek, állati zsiradékok); az omega-3 zsírsavakban gazdag tengeri halak és a rostokban gazdag alapanyagok fogyasztása azonban előnyös.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

aszalt szilvás müzli 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
207,64,551,342,251,5

Tízórai

kivi150 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
1202,20,924,7-

Ebéd

lecsós zöldbab virslivel 

barna kenyér40 g
almalé200 ml
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
564,628,218,761,775

Uzsonna

pikáns banánturmix 
puffasztott búzaszelet3 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
2548,94,443,59,8

Vacsora

light kockasajt2 db
barna kenyér80 g
paradicsom150 g
light margarin10 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
36221,18,647,419
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
1508,264,9533,9219,55105,3


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Hiperkoleszterinémia (magas koleszterinszint) diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással készült sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek (pl. petrezselymes, zsír nélkül sült, főtt, burgonyahab), hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök, aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként max. 2 teáskanálnyi mennyiségben), befőtt, kompót (kevés cukorral)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica, dió, földimogyoró, kesudió, kókusz, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag (legfeljebb 2-3 dkg mennyiségben)
  • zsiradékok
    növényi olajok (különösen ajánlott: lenmag-, kukoricacsíra-, repce-, olívaolaj), csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, baromfi virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, zsírszegényen elkészített halételek heti min. 1x
  • tej és tejtermékek
    1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány (max. 20% zsírtartalmú) sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári, mozzarella)
  • tojás
    tojásfehérje, teljes tojás hetente max. 3 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott), ajánlható: omega 3 zsírsavban gazdag ún. okos tojás
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, túrós, joghurtos vagy pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylaltok, müzliszelet, Túró Rudi, alkalmanként max. 3 dkg csokoládé, teljes kiőrlésű lisztből készült kekszek, muffinok
  • italok
    víz, ásványvíz, tea, kávé, zöldség- és 100%-os gyümölcslé (alkalmanként 2-3 dl mennyiségben), vízzel, sovány tejjel készült turmix, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők


Szponzorált hirdetések