Étrendek

Hiperkoleszterinémia (magas koleszterinszint)

A magas koleszterinszint a zsíranyagcsere zavarai közé tartozik. A vérplazmában lévő összekapcsolódott zsírok és fehérjék (lipoproteinek) zsírokból (lipidekből) és zsírokhoz kapcsolódni képes fehérje részekből (apolipoprotein) épülnek fel. A...

Az étrend célja a táplálkozással összefüggő kockázati tényezők megszűntetése. Jellemzi a teljes zsírbevitel csökkentése, a koleszterinbevitel ne érje el a napi 300 mg-ot. Az étrend fehérje- és szénhidráttartalma a hagyományos egészségmegőrző étrendével azonos annak figyelembevételével, hogy túlsúly esetén ez energiaszegény étrend formájában jelenik meg. A gyakorlatban kerülendők a jelentős koleszterintartalmú nyersanyagok (pl. belsőségek, tojássárgája, jelentős zsírtartalmú tejtermékek, állati zsiradékok); az omega-3 zsírsavakban gazdag tengeri halak és a rostokban gazdag alapanyagok fogyasztása azonban előnyös.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

retekkrém 

barna kenyér80 g
vegyes zöldségcsíra100 g
natúr joghurt200 ml
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
37017,89,753,333,7

Tízórai

kornspitz1 db
alma200 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
2096,20,543-

Ebéd

csirkemellfasírt 

zelleres-almás párolt lilakáposzta 

barna kenyér40 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
45033,414,146,238

Uzsonna

nyers sárgarépa-saláta 
korpás keksz5 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
1451,22,224,7-

Vacsora

holland szendvics 
zöld tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
354,415,69,64911,4
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)Koleszterin (mg)
1528,474,236,1216,283,1


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Hiperkoleszterinémia (magas koleszterinszint) diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással készült sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek (pl. petrezselymes, zsír nélkül sült, főtt, burgonyahab), hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök, aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként max. 2 teáskanálnyi mennyiségben), befőtt, kompót (kevés cukorral)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica, dió, földimogyoró, kesudió, kókusz, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag (legfeljebb 2-3 dkg mennyiségben)
  • zsiradékok
    növényi olajok (különösen ajánlott: lenmag-, kukoricacsíra-, repce-, olívaolaj), csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, baromfi virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, zsírszegényen elkészített halételek heti min. 1x
  • tej és tejtermékek
    1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány (max. 20% zsírtartalmú) sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári, mozzarella)
  • tojás
    tojásfehérje, teljes tojás hetente max. 3 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott), ajánlható: omega 3 zsírsavban gazdag ún. okos tojás
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, túrós, joghurtos vagy pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylaltok, müzliszelet, Túró Rudi, alkalmanként max. 3 dkg csokoládé, teljes kiőrlésű lisztből készült kekszek, muffinok
  • italok
    víz, ásványvíz, tea, kávé, zöldség- és 100%-os gyümölcslé (alkalmanként 2-3 dl mennyiségben), vízzel, sovány tejjel készült turmix, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők

Egészség témájú olvasnivalók a weben

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések