Étrendek

Csontritkulás

Oszteoporózisnak nevezzük a csontok tömegének és mésztartalmának csökkenését, amely fokozott törékenységgel, a kóros és spontán törések kockázatának fokozódásával jár. A betegség neve is azt jelenti: porózus, lyukacsos, üreges csont. A...

Az étrendi kezelés célja az egészséges csonttömeg megtartását elősegítő kalcium és relatív fehérjegazdagság biztosítása. Javasolt a tej és tejtermékek beépítése az étrendbe (az ezekben megtalálható D-vitamin és tejcukor elősegíti a kalcium beépülését). Előnyös hatású a zöldségfélék, gyümölcsök bőséges szerepeltetése annak figyelembevételével, hogy egyes szerves anyagok, pl. a sóskában, parajban megtalálható oxálsav csökkenthetik a kalcium hasznosulását. Kerülendő az alkohol és a sózott élelmiszerek fogyasztása, valamint a túlzott fehérjebőség, mert ezen tényezők rontják a kalcium értékesülését. A korábbi feltételezést, miszerint a kalcium hasznosulását a szervezetben a foszforbevitel nagy mértékben befolyásolja, az újabb kutatási eredmények kevésbé tartják jelentősnek, de a foszforban gazdag üdítőitalok, húsipari termékek jelentős mennyiségű fogyasztása ettől függetlenül nem javasolt. A kalciumtartalmú étrendkiegészítők (pl. pezsgőtabletták) alkalmazása előnyös lehet.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

céklás joghurtturmix 
zsemle1,5 db
retek150 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
38215,46,163,6

Tízórai

kivi200 g
gyümölcsös müzliszelet1 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2273,8-48,1

Ebéd

aszaltszilva-leves 

sajtos metélt 
csemege uborka100 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
708,622,718,9109,5

Uzsonna

csokoládékrém 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1825,92,227,8

Vacsora

vegyes zöldsaláta 
aszpikos sonkatekercs 
félbarna kenyér100 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
587,821,326,961,6
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2087,469,154,1310,6


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Csontritkulás diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek, hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök ,aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként max. 2 teáskanálnyi mennyiségben)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica, dió, földimogyoró, kesudió, kókusz, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag (2-3 dkg/adag)
  • zsiradékok
    növényi olajok, csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyas-, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek (különösen javasolt: szardínia), mérsékelt (max. 30%) zsírtartalmú felvágottak, zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) hús- és halételek
  • tej és tejtermékek
    1,5% és 2,8% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, mérsékelt (20-30%) zsírtartalmú sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári)
  • tojás
    hetente max. 5 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott)
  • édességek
    kevert tészták, rétes, kelt tészták, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylaltok, müzliszelet, Túró Rudi, csokoládé (max. 3 dkg/adag), teljes kiőrlésű lisztből készült keksz
  • italok
    víz, ásványvíz (különösen javasoltak a kalciumban gazdag vizek: pl. Fonyódi, Kékkúti, Kristályvíz), zöldség- és 100%-os gyümölcslé, tejes-, joghurtos turmixok, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők, Ca+ ital

Cikkajánló

Témakör: Táplálkozás

Étrendi tanácsok időseknek

Bár "az öregség nem betegség" mondás igaz, de azért nem árt figyelembe venni az időskorban bekövetkező élettani változásokat, amikor egészséges és tápláló étrendet szeretnénk kialakítani idős családtagjainknak vagy magunknak.

tovább

Tippek:

Kezdje a reggelt egy alapos szellőztetéssel, nyújtózkodással, és néhány mély belégzéssel a nyitott ablaknál.

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!


Szponzorált hirdetések