Étrendek

Csontritkulás

Oszteoporózisnak nevezzük a csontok tömegének és mésztartalmának csökkenését, amely fokozott törékenységgel, a kóros és spontán törések kockázatának fokozódásával jár. A betegség neve is azt jelenti: porózus, lyukacsos, üreges csont. A...

Az étrendi kezelés célja az egészséges csonttömeg megtartását elősegítő kalcium és relatív fehérjegazdagság biztosítása. Javasolt a tej és tejtermékek beépítése az étrendbe (az ezekben megtalálható D-vitamin és tejcukor elősegíti a kalcium beépülését). Előnyös hatású a zöldségfélék, gyümölcsök bőséges szerepeltetése annak figyelembevételével, hogy egyes szerves anyagok, pl. a sóskában, parajban megtalálható oxálsav csökkenthetik a kalcium hasznosulását. Kerülendő az alkohol és a sózott élelmiszerek fogyasztása, valamint a túlzott fehérjebőség, mert ezen tényezők rontják a kalcium értékesülését. A korábbi feltételezést, miszerint a kalcium hasznosulását a szervezetben a foszforbevitel nagy mértékben befolyásolja, az újabb kutatási eredmények kevésbé tartják jelentősnek, de a foszforban gazdag üdítőitalok, húsipari termékek jelentős mennyiségű fogyasztása ettől függetlenül nem javasolt. A kalciumtartalmú étrendkiegészítők (pl. pezsgőtabletták) alkalmazása előnyös lehet.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

reggeli csemege 
tejeskávé 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
44314,910,171,8

Tízórai

mandarin200 g
korpás keksz5 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1901,4235

Ebéd

zöldbabfőzelék 
roston sült borjúmáj 

rozsos kenyér100 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
63342,816,975,7

Uzsonna

vitaminkoktél 
extrudált kenyér5 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1877,92,234,5

Vacsora

töltött burgonya 

joghurtos paradicsomsaláta 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
55433,424,150,9
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2007100,455,3267,9


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Csontritkulás diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek, hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök ,aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként max. 2 teáskanálnyi mennyiségben)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica, dió, földimogyoró, kesudió, kókusz, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag (2-3 dkg/adag)
  • zsiradékok
    növényi olajok, csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyas-, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek (különösen javasolt: szardínia), mérsékelt (max. 30%) zsírtartalmú felvágottak, zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) hús- és halételek
  • tej és tejtermékek
    1,5% és 2,8% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, mérsékelt (20-30%) zsírtartalmú sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári)
  • tojás
    hetente max. 5 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott)
  • édességek
    kevert tészták, rétes, kelt tészták, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylaltok, müzliszelet, Túró Rudi, csokoládé (max. 3 dkg/adag), teljes kiőrlésű lisztből készült keksz
  • italok
    víz, ásványvíz (különösen javasoltak a kalciumban gazdag vizek: pl. Fonyódi, Kékkúti, Kristályvíz), zöldség- és 100%-os gyümölcslé, tejes-, joghurtos turmixok, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők, Ca+ ital

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Öregedés: Örök Ifjúság?

Az emberiség ősidőktől fogva keresi azt a bizonyos "életelixírt", amelynek a segítségével, ha lehet, hosszú életen át maradhatna fiatal, tettre kész, egészségesen boldog. Az ember szeretne "fiatalon, szépen megöregedni", ha már a halált nem kerülheti el.

tovább

Egészség témájú olvasnivalók a weben


Szponzorált hirdetések