Étrendek

Laktóz-intolerancia

A laktóz a tejben található, két gyűrűből (galaktóz és glükóz) álló cukor (diszacharid, "tejcukor"). Felszívódás közben, a vékonybelek hámjában található laktáz enzim szőlőcukorra és galaktózra bontja. A laktáz enzim, egyes népcsoportoknál, egyének...

Az étrendi kezelés célja a tejcukor bontásának részleges vagy teljes zavara miatti emésztési, felszívódási zavarok megszűntetése, megelőzése. Kerülni célszerű a tejet, tejtermékeket, laktózzal készült élelmiszereket, ételeket. 1-2 hetes szigorú tejcukormentes időszak után célszerű fokozatosan, kis mennyiségben újra beépíteni a kis laktóztartalmú élelmiszereket (pl. savanyított tejtermékek, egyes sajtok), laktózmentes tejet az étrendbe. A betegek jelentős része képes az alacsony tejcukortartalmú élelmiszerek fogyasztására, ezáltal elkerülhető egyes ásványi anyagok (pl. kalcium) hiánya, szigorú tejcukormentes étrend esetén azonban ezek pótlásáról étrendkiegészítők formájában gondoskodni kell.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

fokhagymás tofukrém 
Graham kenyér100 g (2 vékony szelet)
zöldpaprika150 g (1 közepes db)
tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
405,918,86,466,3

Tízórai

banán150 g (1 közepes db)
puffasztott búzaszelet4 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
277,52,9160

Ebéd

marhaszelet Budapest módon 

petrezselymes rizs 
vegyes zöldséglé300 ml (1 nagy pohár)
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
66639,115,992,5

Uzsonna

almasaláta sajttal 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
18112,17,315,8

Vacsora

zöldbabos rántotta 

barna kenyér100 g (2 vékony szelet)
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
51616,116,214,9
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2046,48946,8249,5

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Laktóz-intolerancia diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták ecetes, citromos öntettel (közepes laktóz tolerancia esetén kefirrel, joghurttal), párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással sűrített főzelékek, savanyúságok, hüvelyesek, gomba, zsírszegény burgonyaköretek
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök ,aszalt gyümölcsök, lekvár (max. 3 dkg/alkalom)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica, dió, földimogyoró, kesudió, kókusz, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag (max. 2-3 dkg/alkalom)
  • zsiradékok
    növényi olajok, tejmentes margarin - Liga (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, hal, mérsékelt zsírtartalmú (max. 30%) felvágottak, zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) hús- és halételek
  • tej és tejtermékek
    laktóz mentes tej, szója-, rizstej, közepes laktóz tolerancia esetén: kefír, joghurt, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, laktóz mentes sajt (Pannónia)
  • tojás
    hetente max. 5 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott)
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, tejmentes pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták, vizes (közepes laktóz tolerancia esetén joghurtos) fagylaltok, müzliszelet, alkalmanként max. 3 dkg étcsokoládé, teljes kiőrlésű lisztből készült kekszek
  • italok
    víz, ásványvíz, tea, kávé, zöldség- és 100%-os gyümölcslé, vizes turmix, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők


Szponzorált hirdetések