Étrendek

Lisztérzékenység

A cöliákia az egész szervezetet érintő autoimmun-betegség. Kiváltója a kalászos gabonafélékben lévő sikér (glutén) egyik fehérjecsoportja, a gliadin, amit az ember normálisan az étkezései során fogyaszt el. A lisztérzékenység leggyakoribb formájába...

A diéta célja a glutén (gabonafehérje) kiiktatása, vagyis a búzát, árpát, rozst, zabot, valamint az ezeket nyomokban is tartalmazó élelmiszereket elhagyjuk az étrendből. Az étrend alapját a kenyér, gabona-készítmények és a rizs képezi. A számukra javasolt leggyakrabban alkalmazott nyersanyagok a rizs, a burgonya, a kukorica, a szója és az ezekből előállított liszt, pehely és keményítő. A változatosság jegyében felhasználható még a sárgaborsóliszt, babliszt és szezámmag. A gluténmentes termékek sűrítőanyagaként az élelmiszeriparban használatos még a guarliszt is. A lisztérzékenyek egyrészt a speciális - számukra előállított, törzskönyvezett - gluténmentes termékeket fogyaszthatják, másrészt a Magyar Táplálékallergia és Táplálékintolerancia Adatbanktól, és a dietetikusoktól származó információk alapján válogathatnak a hagyományos élelmiszerekből is. A törzskönyvezett, diétás termékekről az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) ad ki listát, amelyet az Egészségügyi Közlöny tartalmaz. A gluténmentes élelmiszerek köre szinte évenként változik, így az ezekről kiadott listák folyamatos ellenőrzést, utánajárást igényelnek. Ha otthon késztünk gluténmentes élelmiszert (pl. kenyeret sütünk), akkor azt a többi élelmiszertől el kell különíteni, hogy ne szennyeződhessen. A diétát szigorúan, egész életen át be kell tartani. A helyesen összeállított gluténmentes étrend nem okozza egyetlen tápanyag hiányát sem.

Készítette: Turcsák Katalin

Reggeli

téliszalámi (Pick)6 vékony szelet
Liga margarin15 g
paradicsom1 közepes darab
tea 
otthon sült zsemle2 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
742,1511,8826,2790,62

Tízórai

alma1 nagyobb darab
Ham-let tallér4 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
3587,22,2475,6

Ebéd

paradicsomleves 

csirke batyuban 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
539,1534,3720,6753,94

Uzsonna

mester kakaós csiga1 db
citromos tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
396,64,517,152,11

Vacsora

rántott patisszon 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
268,515,3812,7520,77
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2304,473,3279,03293,04

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Lisztérzékenység diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Zöldségek, gyümölcsök
    a friss, mirelit és natúr konzervzöldség és gyümölcs gluténmentes (kivétel az import zöldalma). A hazai bébiételek gluténmentesen készülnek, így ezekkel dúsíthatók, sűríthetők az ételek.
  • Édesipari termékek
    speciális, gluténmentes sütemények, süteményporok, kekszek, édes és sós ostyák, csokoládék, rágógumik, cukorkák és pudingporok.
  • Tej, tejtermékek
    tej, író, tehéntúró, juhtúró, sajtok (kivéve: holland sajtok), tojás. A natúr joghurt, kefir és tejföl állományjavítóként glutént tartalmazhat, ezért mindig ellenőrizzük a gyártót.
  • Húsok, húskészítmények, halak
    csirke, pulyka, halak, sovány sertés-, marha-, borjú-, nyúl- és vadhúsok, glutént nem tartalmazó húskészítmények (felvágottak, májkrémek).
  • Zsiradékok
    növényi olajok, margarin, vaj.
  • Italok
    víz, ásványvíz, rostos-, szénsavas üdítők, teák, babkávéból készült kávé, valódi kakaó, bor, kukoricasör, valódi gyümölcspálinka.
  • Ízesítőanyagok

Cikkajánló

Témakör: Táplálkozás

Étrendi tanácsok időseknek

Bár "az öregség nem betegség" mondás igaz, de azért nem árt figyelembe venni az időskorban bekövetkező élettani változásokat, amikor egészséges és tápláló étrendet szeretnénk kialakítani idős családtagjainknak vagy magunknak.

tovább

Tippek:

Ha egészséges háttal és derékkal élhetünk, a súlyos dolgokat akkor is egyenes háttal guggolásból emeljük föl, és ne hajlott háttal.


Szponzorált hirdetések