Étrendek

Stroke

A stroke az agy körülírt területeinek hirtelen kialakuló, átmenetileg fennálló vagy kedvezőtlen esetben véglegessé váló funkciókárosodása, amely úgy jön létre, hogy a kérdéses agyi régió vérátáramlása (perfúzió) és ilyen módon a szövetek oxigén- és...

A diéta lényegét az alacsony zsírtartalmú élelmianyagok kell, hogy képezzék. Ezen kívül javasolható a sószegény, fűszerszegény konyhatechnika alkalmazása, mely által egy könnyen emészthető étrend állítható fel. Zsírszegény konyhatechnikák: főzés, párolás, grillezés, alufóliában sütés, roston sütés, speciális kerámia edény használata, melyben az étel párolódik, teflon edények használata stb..A zsírszegény elkészítés mellett a cukroktól mentes vagy minimális cukrot felhasználó étrend összeállítás is fontos, mivel a stroke-os betegek többek között elhízással, és egyéb társbetegségekkel is küszködnek. Ilyenkor elengedhetetlenül figyelni kell a kalória bevitelre is.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

rozskenyér2 közepes szelet
tavaszi felvágott2 közepes szelet
köményes sajt2 kisebb szelet
uborka1 kisebb darab
paradicsom1 közepes darab
természetes ásványvíz2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
41125,312,349,4

Tízórai

0%-os joghurt2 dl
szezámmagos kifli0,5 adag
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1579,9126,4

Ebéd

húsgombóc leves25 dkg
rakott burgonya 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
52718,124,457,1

Uzsonna

banán2 kisebb darab
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1892,30,243,6

Vacsora

színes tésztasaláta 

friss grapefruitlé2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
57626,41874,6
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
18608255,8251,1


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Stroke diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyér, péksütemények, tésztafélék, gabonafélék
    Teljes kiőrlésű lisztből készült barna kenyerek és péksütemények, szójás kenyér, korpás termékek, kevés tojással készült, vagy tojás nélküli tészták, durumliszt és az ebből készült tészták, barnarizs, zab- és búzakorpa és pehely salátákhoz.
  • Tej, tejtermékek
    Maximum 1.5%-os tej, joghurtok, kefír, sovány ill. zsírszegény felirattal rendelkező túrók, sajtok közül a max. 20-25% zsírtartalmúak ( Tenkes, Köményes, Óvári stb..)
  • Húsok
    Alacsony zsírtartalmú húsok (pl. pulykamell, csirkemell, sertéscomb, sertéskaraj, a húskészítmények közül a sovány felvágottak), alacsony zsírtartalmú halak ( fogas, busa ), folyami halak (pisztráng, keszeg), tengeri halak ( hekk, tonhal, lazac?) Kiváló zsírsavösszetételük előnyös a diétában!
  • Tojás
    Maximum 1-2 db tojás/hét, mivel a tojássárgája gazdag koleszterin tartalommal rendelkezik, felhasználásánál figyelembe véve a zsírszegény konyhatechnikákat. Majonéz pótlásra alkalmas lehet a jogonéz
  • Zsiradékok
    Növényi eredetű olajok ( napraforgó-, kukorica-, oliva-, lenmagolaj stb..), alacsony zsírtartalmú margarinok
  • Zöldségek, főzelékfélék
    Főzve, párolva, nyersen elkészítve minimális zsiradék felhasználással
  • Gyümölcsök
    Bármelyik jó, mivel rosttartalmuk nagy jelentőséggel bír a koleszterin csökkentő étrendben, viszont a befőttek közül preferáljuk a minimális cukorral készülőket, vagy a cukor menteseket, friss gyümölcsleveket
  • Folyadékok, italok
    Természetes vizek és ásványvizek, kávé mértékkel ( napi 5 kávé már emeli a vér összkoleszterin szintjét is, nem csak a magas vérnyomásra kedvezőtlen!) illetve pl. hosszú kávé formájában, gyümölcsteák, ivólevek minimális cukortartalommal.
  • Ízesítő anyagok
    Csökkentett natriumtartalmú só, biovegeták, borsikafű, zöldfűszerek, vagyis kímélő mértékletes fűszerezés

Cikkajánló

Témakör: Lélek

Mínuszaink 50pluszban

Az időskor kezdete a számvetések ideje. Felmerülnek az élet értelmére vonatkozó kérdések: mit értem el, megvalósítottam-e, amit szerettem volna. Ezzel egy időben számos szükségszerű veszteséggel vagyunk kénytelenek szembesülni. Nem mindegy, hogyan.

tovább

50plusz.hu Fórum

Szponzorált hirdetések