Étrendek

Stroke

A stroke az agy körülírt területeinek hirtelen kialakuló, átmenetileg fennálló vagy kedvezőtlen esetben véglegessé váló funkciókárosodása, amely úgy jön létre, hogy a kérdéses agyi régió vérátáramlása (perfúzió) és ilyen módon a szövetek oxigén- és...

A diéta lényegét az alacsony zsírtartalmú élelmianyagok kell, hogy képezzék. Ezen kívül javasolható a sószegény, fűszerszegény konyhatechnika alkalmazása, mely által egy könnyen emészthető étrend állítható fel. Zsírszegény konyhatechnikák: főzés, párolás, grillezés, alufóliában sütés, roston sütés, speciális kerámia edény használata, melyben az étel párolódik, teflon edények használata stb..A zsírszegény elkészítés mellett a cukroktól mentes vagy minimális cukrot felhasználó étrend összeállítás is fontos, mivel a stroke-os betegek többek között elhízással, és egyéb társbetegségekkel is küszködnek. Ilyenkor elengedhetetlenül figyelni kell a kalória bevitelre is.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

szezámmagos kifli 
light margarin1 dkg
aszpikos uborkás sonka2 kisebb szelet
snidlingízlés szerint
paradicsom1 kisebb darab
természetes ásványvíz2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
24411,85,436,9

Tízórai

almás-diós rétes 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2096,77,228,8

Ebéd

tarhonyaleves 
olasz csirkecomb 

párolt rizs1 adag (8 dkg)
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
70831,52588,3

Uzsonna

mandarin2 nagyobb darab
sajtos keksz2 nagyobb darab
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1934,15,530,5

Vacsora

szezámmagos kifli 
zalai felvágott2 közepes szelet
light margarin1 dkg
paradicsompaprika5 dkg
friss grapefruitlé2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
42015,514,255,1
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
----

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Stroke diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyér, péksütemények, tésztafélék, gabonafélék
    Teljes kiőrlésű lisztből készült barna kenyerek és péksütemények, szójás kenyér, korpás termékek, kevés tojással készült, vagy tojás nélküli tészták, durumliszt és az ebből készült tészták, barnarizs, zab- és búzakorpa és pehely salátákhoz.
  • Tej, tejtermékek
    Maximum 1.5%-os tej, joghurtok, kefír, sovány ill. zsírszegény felirattal rendelkező túrók, sajtok közül a max. 20-25% zsírtartalmúak ( Tenkes, Köményes, Óvári stb..)
  • Húsok
    Alacsony zsírtartalmú húsok (pl. pulykamell, csirkemell, sertéscomb, sertéskaraj, a húskészítmények közül a sovány felvágottak), alacsony zsírtartalmú halak ( fogas, busa ), folyami halak (pisztráng, keszeg), tengeri halak ( hekk, tonhal, lazac?) Kiváló zsírsavösszetételük előnyös a diétában!
  • Tojás
    Maximum 1-2 db tojás/hét, mivel a tojássárgája gazdag koleszterin tartalommal rendelkezik, felhasználásánál figyelembe véve a zsírszegény konyhatechnikákat. Majonéz pótlásra alkalmas lehet a jogonéz
  • Zsiradékok
    Növényi eredetű olajok ( napraforgó-, kukorica-, oliva-, lenmagolaj stb..), alacsony zsírtartalmú margarinok
  • Zöldségek, főzelékfélék
    Főzve, párolva, nyersen elkészítve minimális zsiradék felhasználással
  • Gyümölcsök
    Bármelyik jó, mivel rosttartalmuk nagy jelentőséggel bír a koleszterin csökkentő étrendben, viszont a befőttek közül preferáljuk a minimális cukorral készülőket, vagy a cukor menteseket, friss gyümölcsleveket
  • Folyadékok, italok
    Természetes vizek és ásványvizek, kávé mértékkel ( napi 5 kávé már emeli a vér összkoleszterin szintjét is, nem csak a magas vérnyomásra kedvezőtlen!) illetve pl. hosszú kávé formájában, gyümölcsteák, ivólevek minimális cukortartalommal.
  • Ízesítő anyagok
    Csökkentett natriumtartalmú só, biovegeták, borsikafű, zöldfűszerek, vagyis kímélő mértékletes fűszerezés

Egészség témájú olvasnivalók a weben

50plusz.hu Fórum

Szponzorált hirdetések