Étrendek

Stroke

A stroke az agy körülírt területeinek hirtelen kialakuló, átmenetileg fennálló vagy kedvezőtlen esetben véglegessé váló funkciókárosodása, amely úgy jön létre, hogy a kérdéses agyi régió vérátáramlása (perfúzió) és ilyen módon a szövetek oxigén- és...

A diéta lényegét az alacsony zsírtartalmú élelmianyagok kell, hogy képezzék. Ezen kívül javasolható a sószegény, fűszerszegény konyhatechnika alkalmazása, mely által egy könnyen emészthető étrend állítható fel. Zsírszegény konyhatechnikák: főzés, párolás, grillezés, alufóliában sütés, roston sütés, speciális kerámia edény használata, melyben az étel párolódik, teflon edények használata stb..A zsírszegény elkészítés mellett a cukroktól mentes vagy minimális cukrot felhasználó étrend összeállítás is fontos, mivel a stroke-os betegek többek között elhízással, és egyéb társbetegségekkel is küszködnek. Ilyenkor elengedhetetlenül figyelni kell a kalória bevitelre is.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

rozskenyér2 közepes szelet
joghurtos párizsisaláta15 dkg
friss narancslé2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
4531611,569,3

Tízórai

alma1 nagyobb darab
mandarin1 közepes darab
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
931,1118,9

Ebéd

zöldbableves 
grill csirkemell 
görög saláta15 dkg
ízes piskótatekercs1 szelet
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
50638,419,742,7

Uzsonna

zabkorpás pogácsa 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
281913,231,2

Vacsora

rozskenyér2 közepes szelet
light margarin1 dkg
óvári sajt2 kisebb szelet
paradicsom1 nagyobb darab
természetes ásványvíz2 dl
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
37919,910,950
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
171384,556,3212,1

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Stroke diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyér, péksütemények, tésztafélék, gabonafélék
    Teljes kiőrlésű lisztből készült barna kenyerek és péksütemények, szójás kenyér, korpás termékek, kevés tojással készült, vagy tojás nélküli tészták, durumliszt és az ebből készült tészták, barnarizs, zab- és búzakorpa és pehely salátákhoz.
  • Tej, tejtermékek
    Maximum 1.5%-os tej, joghurtok, kefír, sovány ill. zsírszegény felirattal rendelkező túrók, sajtok közül a max. 20-25% zsírtartalmúak ( Tenkes, Köményes, Óvári stb..)
  • Húsok
    Alacsony zsírtartalmú húsok (pl. pulykamell, csirkemell, sertéscomb, sertéskaraj, a húskészítmények közül a sovány felvágottak), alacsony zsírtartalmú halak ( fogas, busa ), folyami halak (pisztráng, keszeg), tengeri halak ( hekk, tonhal, lazac?) Kiváló zsírsavösszetételük előnyös a diétában!
  • Tojás
    Maximum 1-2 db tojás/hét, mivel a tojássárgája gazdag koleszterin tartalommal rendelkezik, felhasználásánál figyelembe véve a zsírszegény konyhatechnikákat. Majonéz pótlásra alkalmas lehet a jogonéz
  • Zsiradékok
    Növényi eredetű olajok ( napraforgó-, kukorica-, oliva-, lenmagolaj stb..), alacsony zsírtartalmú margarinok
  • Zöldségek, főzelékfélék
    Főzve, párolva, nyersen elkészítve minimális zsiradék felhasználással
  • Gyümölcsök
    Bármelyik jó, mivel rosttartalmuk nagy jelentőséggel bír a koleszterin csökkentő étrendben, viszont a befőttek közül preferáljuk a minimális cukorral készülőket, vagy a cukor menteseket, friss gyümölcsleveket
  • Folyadékok, italok
    Természetes vizek és ásványvizek, kávé mértékkel ( napi 5 kávé már emeli a vér összkoleszterin szintjét is, nem csak a magas vérnyomásra kedvezőtlen!) illetve pl. hosszú kávé formájában, gyümölcsteák, ivólevek minimális cukortartalommal.
  • Ízesítő anyagok
    Csökkentett natriumtartalmú só, biovegeták, borsikafű, zöldfűszerek, vagyis kímélő mértékletes fűszerezés

Cikkajánló

Témakör: Mozgás

Ötven felett a futópadon

A rendszeres mozgás pozitív hatásairól mindenki sokat tud, ám mégis vannak, akik félelemből, az egészségi állapotuk vagy az életkoruk miatt nem kezdenek el sportolni. Pedig az óvatos, fokozatos és körültekintő mozgás az időseknek is jót tesz!

tovább

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább


Szponzorált hirdetések