Étrendek

Érelmeszesedés

Az artériák (verőerek) oxigént és tápanyagokat szállítanak a sejtekhez, szövetekhez. Az egészséges artériák hajlékonyak, rugalmasak és erősek. Az érbelhártya sima, így a vér áramlása akadálytalan. Idővel azonban, a verőerek elveszítik rugalmasságuk...

Az étrend célja a táplálkozási rizikótényezők eliminálása. Jellemzői: az étrend teljes zsírtartalmának csökkentése, a koleszterinbevitel ne érje el a napi 200 mg-ot. Az étrend fehérje- és szénhidráttartalma a hagyományos egészségmegőrző étrendével azonos annak figyelembevételével, hogy túlsúly esetén ez energiaszegény étrend formájában jelenik meg. A gyakorlatban kerülendők a jelentős koleszterintartalmú nyersanyagok (pl. belsőségek, tojássárgája, jelentős zsírtartalmú tejtermékek, állati zsiradékok), az omega-3 zsírsavakban gazdag tengeri halak és a rostokban gazdag alapanyagok fogyasztása azonban előnyös.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

Graham kenyér100 g
light margarin10 g
sárgabarack dzsem30 g
tej (1,5%)200 ml
kivi100 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
513,616,37,391,8

Tízórai

grapefruit200 g
mézes limonádé 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
120,91-26,5

Ebéd

lencsefőzelék 

sült virsli 
barna kenyér100 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
864,739,831,29102,9

Uzsonna

almás piskóta 
tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
11642,631,2

Vacsora

zöldséges húsgombóc 

angolos sárgarépa 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
277,121,78,525,8
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1892,382,849,69278,2


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Érelmeszesedés diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással, teljes kiőrlésű liszttel készült sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek (pl. petrezselymes, zsír nélkül sült, főtt, burgonyahab), hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök, aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként 3 dkg mennyiségben), befőtt, kompót (kevés cukorral)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica
  • zsiradékok
    növényi olajok (különösen ajánlott: lenmag-, kukoricacsíra-, repce-, olívaolaj), csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, zsírszegény tengeri halételek heti min. 1x
  • tej és tejtermékek
    1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány (max. 20% zsírtartalmú) sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári, mozzarella)
  • tojás
    tojásfehérje, teljes tojás hetente max. 3 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott)
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, túrós, joghurtos vagy pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták teljes kiőrlésű lisztből, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylalt, müzliszelet, Túró Rudi, étcsokoládé (max. 3-4 dkg)
  • italok
    víz, ásványvíz, tea, kávé, zöldség- és 100%-os gyümölcslé, vízzel, sovány tejjel készült turmix

Cikkajánló

Témakör: Egészség

A demencia kivizsgálása

A szellemi leépülés különböző fajtáit orvosi nyelven demenciának (elbutulásnak) nevezzük. Lássuk, miről is van szó, és hogyan történik kivizsgálása.

tovább

Egészség témájú olvasnivalók a weben


Szponzorált hirdetések