Étrendek

Érelmeszesedés

Az artériák (verőerek) oxigént és tápanyagokat szállítanak a sejtekhez, szövetekhez. Az egészséges artériák hajlékonyak, rugalmasak és erősek. Az érbelhártya sima, így a vér áramlása akadálytalan. Idővel azonban, a verőerek elveszítik rugalmasságuk...

Az étrend célja a táplálkozási rizikótényezők eliminálása. Jellemzői: az étrend teljes zsírtartalmának csökkentése, a koleszterinbevitel ne érje el a napi 200 mg-ot. Az étrend fehérje- és szénhidráttartalma a hagyományos egészségmegőrző étrendével azonos annak figyelembevételével, hogy túlsúly esetén ez energiaszegény étrend formájában jelenik meg. A gyakorlatban kerülendők a jelentős koleszterintartalmú nyersanyagok (pl. belsőségek, tojássárgája, jelentős zsírtartalmú tejtermékek, állati zsiradékok), az omega-3 zsírsavakban gazdag tengeri halak és a rostokban gazdag alapanyagok fogyasztása azonban előnyös.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

fokhagymás rokfortkrém 

barna kenyér100 g
zöldpaprika150 g
grapefruit-turmix 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
43317,68,468,7

Tízórai

banán150 g
puffasztott búzaszelet3 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
247,51,9-54,1

Ebéd

busa kapormártásban 

sós burgonya 
pikáns gyümölcssaláta 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
74640,426,486,1

Uzsonna

korpás pogácsa 

E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2817,51724,5

Vacsora

gépsonka60 g
korpás kifli1 db
retek100 g
light margarin10 g
tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
310,219,18,138
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2017,786,559,9271,4

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Érelmeszesedés diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással, teljes kiőrlésű liszttel készült sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek (pl. petrezselymes, zsír nélkül sült, főtt, burgonyahab), hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök, aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként 3 dkg mennyiségben), befőtt, kompót (kevés cukorral)
  • olajos magvak
    gesztenye, pattogatott kukorica
  • zsiradékok
    növényi olajok (különösen ajánlott: lenmag-, kukoricacsíra-, repce-, olívaolaj), csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, zsírszegény tengeri halételek heti min. 1x
  • tej és tejtermékek
    1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány (max. 20% zsírtartalmú) sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári, mozzarella)
  • tojás
    tojásfehérje, teljes tojás hetente max. 3 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott)
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, túrós, joghurtos vagy pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták teljes kiőrlésű lisztből, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylalt, müzliszelet, Túró Rudi, étcsokoládé (max. 3-4 dkg)
  • italok
    víz, ásványvíz, tea, kávé, zöldség- és 100%-os gyümölcslé, vízzel, sovány tejjel készült turmix

Cikkajánló

Témakör: Mozgás

A fizikailag passzív életmód lehetséges következményei

A rendszeres testmozgás csökkenteni az öregedéssel együtt járó kedvezőtlen élettani változások nagy részét, és ezzel nem csak az életminőség javul, hanem az időskorban jelentkező bizonyos betegségek is kivédhetők, megelőzhetők.

tovább


Szponzorált hirdetések