Étrendek

Magasvérnyomás-betegség

A hipertónia a fejlett országokban népbetegségnek számít. A népesség mintegy 15 százalékának van tartósan a magas vérnyomás szempontjából határérték, azaz 140/90 Hgmm fölötti vérnyomása. Félő azonban, hogy ennél többeket érint valójában. Évente cs...

Az étrend célja a vérnyomás csökkentése és normális szinten tartása. Jellemzi az elhízás kezelése (energiaszegénység) és az alkoholfogyasztás nagymértékű csökkentése, illetve teljes elhagyása. Továbbá a nátriumbevitel csökkentése (a hypertoniások 20-50%-a nátriumérzékeny) elsősorban a konyhasó felhasználásának mérséklésén keresztül (ösztönözni célszerű a nátriumszegény só, a zöld- és a szárított fűszerek, aromás zöldségfélék alkalmazását az ételek ízesítése során). Előtérbe kerülnek a nátrium hatását ellensúlyozni képes jelentős káliumtartalmú növényi eredetű táplálékok (zöldségfélék, gyümölcsök, gabonatermékek), illetve az omega-3 zsírsavakban gazdag tengeri halak rendszeres fogyasztása előnyös lehet.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

eperturmix 
korpás kifli2 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
353,213,63,166

Tízórai

narancs200 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
821,2-17

Ebéd

grillezett csirkecomb 
pirított paradicsom 

almás lepény 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
460,426,222,636,9

Uzsonna

zellerkoktél 
kornspitz1 db
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
161,65,6229,8

Vacsora

gombás húsgombóc 

finom vegyes köret 
barna kenyér60 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
438,428,413,649,8
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1495,67541,3199,5

Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Magasvérnyomás-betegség diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással készült sűrített főzelékek, savanyúságok, zsírszegény burgonyaköretek (pl. petrezselymes, zsír nélkül sült, főtt, burgonyahab), hüvelyesek, gomba
  • gyümölcsök
    friss asztali gyümölcsök, aszalt gyümölcsök (alkalmanként 3-4 dkg mennyiségben), lekvár (alkalmanként max. 3 dkg mennyiségben), befőtt, kompót (kevés cukorral)
  • olajos magvak
    gesztenye, kókusz, mák, dió, só nélkül: pattogatott kukorica (vaj nélkül), földimogyoró, kesudió, mandula, mogyoró, napraforgómag, paradió, pisztácia, tökmag
  • zsiradékok
    növényi olajok, csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyas-, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, baromfi virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, zsírszegényen elkészített halételek
  • tej és tejtermékek
    1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány és középzsíros (max. 30% zsírtartalmú) sajtok
  • tojás
    hetente max. 5 db
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, túrós, joghurtos vagy pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylaltok, müzliszelet, Túró Rudi, étcsokoládé, teljes kiőrlésű lisztből készült kekszek, muffinok
  • fűszerek
    nátriumszegény só, zöld és szárított fűszerek, citromlé, ecet
  • italok
    víz, alacsony nátriumtartalmú ásványvíz, tea, kávé (napi max. 2-3 csésze), zöldség- és 100%-os gyümölcslé, turmixok, alkalmanként max. 2 dl száraz bor, sör, light üdítők

Tippek:

A sport és testedzés a legjobb immunrendszer-erősítő! Mozogjon rendszeresen! Csak arra ügyeljen, hogy megizzadt állapotban ne menjen hidegre, és vegyen magára pulóvert, míg lehűl! Még jobb egy meleg zuhanyozás!


Szponzorált hirdetések