Étrendek

Heveny glomerulonephritis

A glomerulusok a vesék mirigyállományában található hajszálér-gomolyagok, amelyeken keresztül a vizelet kiválasztása megtörténik. Heveny gyulladásuk drámai tünetekkel járó, de többnyire jóindulatú betegség. Elsőként Hippokratész figyelte meg a der...

Dietetikai vonatkozásban javasolt a fehérje szegény és sószegény étrend, amely elsősorban a nyersanyag válogatáson, illetve azok mennyiségén alapul. A folyadékfogyasztás nincs korlátozva. A fehérje szegény étrend korlátai akkor szűnnek meg, amikor a beteg proteinuriája/ fehérje a vizeletben / elmúlik.

Készítette: Kovácsné Faragó Katalin

Reggeli

erzsébet kenyér2 közepes szelet
petrezselymes margarin1 evőkanál
paradicsom1 nagyobb darab
citromos tea 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
41912,58,772,1

Tízórai

gyümölcssaláta 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1842,10,840,4

Ebéd

hagymaleves 
bundás zsemle 
sóskamártás 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
56913,726,866

Uzsonna

mézespuszedli6 dkg
alma1 közepes darab
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
2674,93,353,4

Vacsora

erzsébet kenyér2 közepes szelet
ananászlé2 dl
zöldpaprika1 kisebb darab
sószegény kapros túrókrém 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
50821,57,986,2
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
194654,747,5318,1


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Heveny glomerulonephritis diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • Kenyerek, pékáruk
    Bármelyik fogyasztható.
  • Tej, tejtermékek
    Mivel állati eredetű, teljes értékű fehérje forrás, ezért mennyisége korlátozott. Attól függ, hogy mikor és mivel fogyasszuk őket. Tej, kefír stb. reggelire, vagy vacsira akkor mehet, ha mellette szinte minimális a fehérje bevitel az adott étkezésre. (Így 1-2 dl is lehet) A zsírosabb tejtermékek, ha nincs egyéb kontraindikáció (ellenjavallat), akkor a magasabb kalória értékük miatt is beilleszthetők az étrendbe, nem csak önmagukban, hanem a főzés alkotójaként is.
  • Cereáliák, tésztafélék, gabona félék
    Kevés tojásból készült tésztafélék, rizs, hajdina, árpagyöngy köretek változatosan elkészítve pl. zöldségekkel kiegészítve. A süteményekhez való tésztákat érdemes gyümölccsel, lekvárral, mákkal, dióval, kakóval ízesíteni. Így nem emeljük a fehérje tartalmukat.
  • Zöldségek
    Ha nincs egyéb kontraindikáció, akkor szinte bármelyik bele illeszthető a fenti étrendbe. Számtalan kombinációjuk akár még a húspótlásban is kedvező. Pl. burgonyás lángos, rántott zöldségek. Ideális kompozíciók az olyan saláták is, melyek nem tartalmaznak fehérje (sajt, hús) alkotókat.
  • Gyümölcsök, gyümölcskészítmények
    Saláták, pürék, turmixok, mártások formájában, vagy lekvárként alkalmasak az étrendben. Az ízesítésre kevés tejet szabad felhasználni, előnyösebb lehet erre a célra pl. a tejszín.
  • Húsok, húskészítmények
    Minőségüket tekintve, ha az egészséges táplálkozást tartjuk szem előtt, akkor előnyösebbek a soványabb, alacsony zsírtartalmú készítmények. Mennyiségi vonatkozásban már jobban oda kell figyelni, hiszen magas a fehérje tartalmuk. Max. 5-6 dkg/nap. Mennyiségbeni hiányukat pótólható, ha pl. rakott, töltött ételként teszik az asztalra, vagy más nyersanyagokkal kombinálják.pl. rizses csirke, rakott padlizsán
  • Tojás, tojás ételek
    A tojást magas fehérje tartalma miatt legjobb, ha csak ételekbe történő ízesítésre, vagy kötőanyagként (fasírthoz) használják.
  • Zsíradékok
    Nincs említésre méltó fehérje tartalmuk. Akár szalonna, tepertő is fogyasztható.
  • Folyadékok
    Mennyiségileg nem kell korlátozni őket.
  • Ízesítő anyagok
    Csökkentett nátriumtartalmú só használata előnyösebb. Hasznos lehet a sós ízvilág pótlására ha pl. savanyítjuk az ételeket pl. ecettel, citrommal, zöldfűszerekkel, savanyított tejtermékkel. A konyhatechnikát tekintve pl. a pörzsanyag képzéssel, rakott ételek készítésével könnyen elérhetők a változatos ízek. Vegeta helyett natur vegeta is jó, mert csak szárított zöldfűszerekből áll.

Tippek:

Amikor úgy enne valamit, valójában sokszor csak szomjas. Bármily furcsán hangzik, az embereket gyakran megtéveszti hiányérzetük. Először mindig kezdje ivással, és figyelje, valóban éhes-e még. A hideg gyümölcsteát ajánljuk szomjoltónak.

Egészség témájú olvasnivalók a weben


Szponzorált hirdetések