Étrendek

Epekő

Az epekövesség az epe leggyakoribb betegsége. Az epekövek a máj által elválasztott epét tároló epehólyagban és a közös epevezetékben képződhetnek. Az epeváladék vizet, epesavas sókat, lecitint, koleszterint és egyéb anyagokat tartalma...

Az étrendi kezelés célja az epeköves roham és a kövek epevezetékbe kerülésének megelőzése, megakadályozása. Jellemzője a zsírbevitel mérsékelt csökkentése (teljesen elhagyni, radikálisan csökkenteni nem szabad, mert az epehólyag összehúzódását, az epe ürülését az étrend zsírtartalma stimulálja), a zsiradékban sütés általában panaszt okoz, ezért kerülendő. Szintén gyakori panaszt okozó hatásuk miatt nem ajánlott a füstölt élelmiszerek fogyasztása. Javasolt a rendszeres, gyakori (naponta legalább 5) étkezésből álló étrend megtartása. A rostokban gazdag élelmiszerek fogyasztását az egyéni tolerancia függvényében érdemes beépíteni az étrendbe. Egyes nyersanyagok, pl. tej, egyes zöldségek (pl. uborka, paprika), savakban gazdag zöldségfélék, gyümölcsök, apró magvas gyümölcsök fogyasztása, egyes fűszerek (pl. fokhagyma) felhasználása az egyéni tolerancia függvényében történhet.

Készítette: Szűcs Zsuzsanna

Reggeli

kefir1 pohár
zsemle1 db
reszelt sárgarépa100 g (1 kis szál)
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
25913,10,648,1

Tízórai

meggybefőtt150 g (1 pohár)
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1350,9-31,2

Ebéd

zöldborsóleves 

sült pulykacomb 
párolt kínaikel 
rozsos kenyér40 g (1 vékony szelet)
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
579,44121,750,9

Uzsonna

sajtfalatok gyümölccsel 
kétszersült20 g
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
17610,8618,9

Vacsora

tojásfasírt 

farmer saláta 
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
4352013,459,2
E (kcal)Fehérje (g)Zsír (g)Szénhidrát (g)
1584,485,841,7208,3


Javasolható élelmianyagokKerülendő élelmianyagok

A(z) Epekő diétájában JAVASOLHATÓ élelmianyagok:

  • gabonafélék, kenyér, péksütemény
    teljes kiőrlésű liszt, ebből készült kenyerek, péksütemények, tészták, korpával, magvakkal dúsított kenyér és péksütemények, barna rizs, durum tészta, gabonapelyhek, hajdina, köles, búza- és zabkorpa, nem cukrozott müzlik, pászka
  • zöldség és főzelékfélék, gombák, hüvelyesek
    az egyéni tolerancia függvényében fogyaszthatók: saláták zsírszegény (pl. joghurtos, ecetes, kefíres, citromleves) öntettel, párolt, rakott, töltött zöldfőzelékek, habart és diétás rántással készült főzelékek, savanyúságok, burgonya (zsír nélkül). Általában panaszt okoznak a magas rost- és illóolaj tartalmú zöldségek, pl. káposztafélék, hagyma, zeller, gomba, uborka, paprika, babfélék - ezeket vagy teljesen el kell hagyni vagy előfőzve, pürésítve, héj nélkül fogyaszthatók)
  • gyümölcsök
    az egyéni tolerancia függvényében fogyaszthatók: friss asztali gyümölcsök (egyes gyümölcsök héja és savtartalma panaszt okozhat), kevés cukorral készült kompót, befőtt, magvakat nem tartalmazó lekvár (max. 3 dkg/adag)
  • olajos magvak
    gesztenye
  • zsiradékok
    növényi olajok, csökkentett zsírtartalmú margarinok (alkalmanként 1 teáskanálnyi mennyiségben)
  • húsok, hús-készítmények, hal
    szárnyashús bőr nélkül, sovány sertés-, marha- vagy borjúhús (pl. karaj, comb), vadhúsok, nyúl, saját levében eltett és paradicsomos halkonzervek, max. 20% zsírtartalmú felvágottak (pl. gépsonka, csemege karaj, baromfi virsli), zsírszegény (pl. párolt, főtt, grillezett, vaslapon, són, alufóliában sült) húsételek, tengeri halételek heti min. 1x
  • tej és tejtermékek
    ha a tej nem okoz panaszt: 1,5% zsírtartalmú tej, kefír, light és natur joghurt, joghurthab, író, aludt tej, sovány és félzsíros túró, 12% zsírtartalmú tejföl, krémtúró, sovány (max. 20% zsírtartalmú) sajtok (pl. Tolnai sovány, Köményes, Óvári, mozzarella)
  • tojás
    ha a tojás nem okoz panaszt: napi max. 1 db zsírszegényen elkészítve (pl. főtt, buggyantott)
  • édességek
    gyümölcsös, gyümölcszselés, lekváros, túrós, joghurtos vagy pudinggal töltött piskóta, rétes, kelt tészták, főzött krémek, tejes, gyümölcsös, vizes fagylaltok, müzliszelet, Túró Rudi, korpás keksz
  • italok
    víz, ásványvíz, tea, kávé, alacsony savtartalmú zöldség- és 100%-os gyümölcslé, vízzel, sovány tejjel készült turmix, light üdítők

Tippek:

A szájhigiéniának is van köze a szívinfarktushoz. A fogszuvasodás közvetetten gyengíti az immunrendszert, és árt az artériáknak, a szívinfarktus kialakulásában is lehet szerepe. A rendszeres fogmosás mellett a fogselyem használata is ajánlott.


Szponzorált hirdetések