Jó talajon a jó baktériumok

Prebiotikumok


Szerző: Kiss Éva
2007. október 17. | Forrás:  HáziPatika.com

Emésztőcsatornánk, bélrendszerünk egészségéért a helyes táplálkozással tehetünk a legtöbbet. A bélflóra jótékony baktériumainak megtelepedését is az ételeink megválasztásával segíthetjük.

Törékeny egyensúly

Nagy lépés volt az emésztőrendszeri megbetegedésekkel szembeni harcban, amikor felismerték a kutatók, hogy a bélrendszerben megtelepedő baktériumtörzsek milyen nagy mértékben járulnak hozzá egészségünk fenntartásához. A bélflóra "barátságos" baktériumai, köztük a Lactobacillus, a Bifidobacterium és a Streptococcus védik a szervezetet a káros baktériumoktól, megakadályozzák azok túlszaporodását, erősítik az immunrendszert, többek között hozzájárulnak az idegrendszer és az immunrendszer működéséhez, a véralvadáshoz.

Megtelepedésükhöz, a bélflóra egyensúlyi állapotának fenntartásához azonban megfelelő tápanyagokra van szükségük, és sajnos sok olyan hatás is éri őket a modern életvitelünk miatt, amelyek tönkretehetik őket, felboríthatják a kényes egyensúlyt. Tudatos táplálkozással, egészséges életmóddal, a stressz kerülésével és prebiotikumok fogyasztásával segíthetjük a bélflóra egyensúlyának kialakulását és megőrzését.

A bélflórát is táplálni kell

Prebiotikumoknak hívják azokat a természetes tápanyagokat, melyek jellemzően a probiotikumok kizárólagos tápanyagai, így elősegítik azok elszaporodását, túlsúlyba kerülését. Ezek azok az anyagok, amelyek a bélflórában segítik a hasznos baktériumok szaporodását. Közülük leggyakoribbak az ún. oligoszacharidok, azon belül is kiemelkedő hatású az inulin, laktulóz, fructo-oligoszacharida és a galacto-oligoszacharida.

Szerencsére ezek a vegyületek természetes "csomagolásban" is elérhetők: megtalálhatók többféle hüvelyesben, a zöld- és a sárgaborsóban, a babfélékben, az articsókában, a csicsóka- és cikóriagyökérben, a vörös- és fokhagymában, a póréhagymában, a zabpehelyben, a gyümölcsök közül például a banánban, ezen kívül sok van a tejben és az érett sajtokban is. A gyógynövények némelyike is tartalmaz prebiotikumokat, így például a mostanában közismertté lett aloe vera és cikória is hasonlóan jótékony hatású.

A prebiotikumokat mindenekelőtt azért tartjuk egyre fontosabbnak, mert segítik a "jó" baktériumok szaporodását (másik oldalról nézve gátolják a káros baktériumok térnyerését), ugyanakkor hozzájárulnak a különböző ásványi anyagok, így például a kalcium, a magnézium, a cink és a vas felszívódásához. A prebiotikumok olyan nem emészthető élelmiszer összetevők, melyekre nem hatnak a gyomor és bélrendszer felső szakaszának emésztőenzimei, éppen ezért változatlan formában képesek eljutni a vastagbélbe, s ott serkenteni a jótékony hatású baktériumok szaporodását, segítenek az egyensúly megteremtésében. A vastagbélben fermentálódnak, és tápanyagul szolgálnak a bifidobaktériumoknak és lactobacillusoknak, a rövid láncú zsírsavak felszabadulását eredményezik, melyek a bélsejtek számára energiaforrást jelentenek.

Mindennapos fogyasztásuk azonban nemcsak a bélflóra helyreállításában, de az immunrendszer erősítésében is nagy segítséget jelent.

Az anyatej is prebiotikus tápanyag

Az anyatejjel való táplálás előnyeit ma már egyre inkább elismerik. A kedvező tulajdonságai között felfigyeltek az anyatejnek a bélflórára gyakorolt hatására, amelynek kialakításában, az anyatejben lévő nagy mennyiségű prebiotikumnak, az oligoszacharidoknak jelentős szerepe van. Az anyatejes csecsemők bélflórája különbözik a tápszerrel táplált csecsemőkétől, az anyatejeseknél a Lactobacillus és Bifidus baktérium törzsek (probiotikumok) vannak túlsúlyban.

A bifidogén túlsúlynak számos kedvező hatást tulajdonítanak, gyomor-bél rendszeri megbetegedésekben (hasmenés, colitis ulcerosa, Crohn betegség), kardiovaszkuláris betegségek és daganatos betegségek prevenciójában, a csontanyagcserére és az immunrendszerre gyakorolt hatásában. Kutatók vizsgálták az allergiás megbetegedések és a bélflóra összetételének kapcsolatát is. Björksten megállapította, hogy az anyatejes csecsemőkben a bifidus flóra nagyobb számban telepedett meg, mint a tápszeres csecsemőkben, és a korai bifidogén túlsúly együtt járt az atópiás betegségek megjelenésének csökkenésével. A probiotikumok megtelepedésének elősegítése az anyatejjel táplált gyermekekben összefügg az anyatej oligoszacharidáinak prebiotikus tulajdonságával. A prebiotikumok kedvező hatásával kapcsolatosan szintén vizsgálatok sora áll rendelkezésre.

Meggyőződhettek például a jó tulajdonságairól, amikor a természetes anyagokból előállított prebiotikus anyagokkal egészítettek ki csecsemőtápszert, majd megvizsgálva az ezzel táplált csecsemők béltartalmát, az anyatejes babákéra hasonlító bélflórát, probiotikum tartalmat találtak.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Kiss ÉvaHáziPatika.com2007. október 17.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Lélek

Így öregedjünk tudatosan!

Nem árt időben gondolnunk öregségünkre. Nem mindegy, hogy mi magunk formáljuk azt, vagy az formál, deformál minket. Milyen esélyeink vannak az élet utolsó negyedében? Hogyan lehet rá felkészülni?

tovább

Tippek:

Ha nehéz tárgyat kell felemelni, guggolásból, egyenes háttal tegye. Testéhez közel tartsa, és emeléskor lélegezzen ki!

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések