Az éltető kalória


Szerző: Antal Emese
2007. július 7. | Forrás:  HáziPatika.com

Az életfolyamatok fenntartása energiát igényel, hiszen az állandó testhőmérséklet biztosításához, szervezetünk számára fontos anyagok építéséhez, az izomműködéshez szükségünk van energiára.

Miből nyerjük az energiát?

Az életműködéshez szükséges energiát a makrotápanyagok (fehérjék, zsírok, szénhidrátok) felvételével és azok elégetésével biztosítjuk. A fehérjék, zsírok és szénhidrátok elégetésekor felszabaduló energia mértékegysége az SI-rendszer szerint a J (Joule), valamint a kJ (kiloJoule), használatos még a hétköznapi életben leginkább elterjedt kilokalória (kcal) elnevezés is. 1 kcal = 4,184 (~4,2) kJ.
  • 1g zsírból 38,94 kJ (9,3 kcal)
  • 1 g szénhidrátból 17,16 kJ (4,1 kcal)
  • 1 g fehérjéből 17,16 kJ (4,1 kcal) energia szabadul fel a szervezetünkben.
  • Többek számára ismeretlen, hogy az alkoholnak is nagy az energiatartalma, azaz 1 g alkoholban 30 kJ (7,1 kcal).
Az energiaforgalmat az elfogyasztott tápanyagokból, valamint a leadott energia mennyiségéből számíthatjuk ki. Akkor beszélünk egyensúlyról, ha ez a két érték azonos, ilyenkor a testtömegünk állandó, sem fogyás, sem pedig hízás nem áll fenn. Ebből következik, ha a bevitt energia nagyobb, akkor az energia raktározódik, és többletsúly jelentkezik. Ha a leadott energia a nagyobb, akkor szervezetünk raktárait kezdi bontani, ami fogyással jár együtt.

Energiaszükséglet 10 éves kor alatt és felett

Az egyes életkorokban különböző mennyiségű energiára van szükség. Tíz éves kor alatt a csecsemőknek és a gyermekeknek az elfogyasztott táplálékkal kell fedezni a növekedéshez, fejlődéshez, a szervezet fenntartásához és az aktivitáshoz szükséges energiát. Tíz éves kor felett a szükségletet az elfogyasztott energiának kell fedeznie, amelyet befolyásol a fizikai aktivitás. A pontos mértéket az alapanyagcserével számítjuk ki.

Az alapanyagcsere kiszámítása

Életkor MJ/nap kcal/nap
Férfi
0-3 0,255 x testtömeg - 0,226 60,9 x testtömeg - 54
3-10 0,0949 x testtömeg + 2,07 22,7 x testtömeg + 495
10-18 0,0732 x testtömeg + 2,72 17,5 x testtömeg + 651
18-30 0,0640 x testtömeg + 2,84 15,3 x testtömeg + 679
30-60 0,0485 x testtömeg + 3,67 11,6 x testtömeg + 879
60- 0,0565 x testtömeg + 2,04 13,5 x testtömeg + 487
0-3 0,255 x testtömeg - 0,214 61,0 x testtömeg - 51
3-10 0,0941 x testtömeg + 2,09 22,5 x testtömeg + 499
10-18 0,0510 x testtömeg + 3,12 12,2 x testtömeg + 746
18-30 0,0615 x testtömeg + 2,08 14,7 x testtömeg + 496
30-60 0,0364 x testtömeg + 3,47 8,7 x testtömeg + 829
60- 0,0439 x testtömeg + 2,49 10,5 x testtömeg + 596

Fizikai aktivitások mértéke

A fizikai aktivitás mértékére a nem aktív, mérsékelten aktív valamint igen aktív kategóriákat használjuk.

A különböző munka- és szabadidő-tevékenységet kifejtő felnőttek napi energiaszükségletét meghatározó átlagos faktor

Szabadidő tevékenység Könnyű Mérsékelt Nehéz
fizikai munka
férfi férfi férfi
Nem aktív 1,4 1,4 1,6 1,5 1,7 1,5
Mérsékelten aktív 1,5 1,5 1,7 1,6 1,8 1,6
Igen aktív 1,6 1,6 1,8 1,7 1,9 1,7

A kalóriaszükségletet meghatározó egyéb faktorok

Bármilyen különös, de alvás közben is használunk energiát, igaz nem olyan mértékben, mint egy könnyu tevékenység (pl. tévénézés) során, a többi aktivitásról (vasalás, portörlés, stb.) nem is beszélve.

Az alábbi táblázat összefoglalja a 10-18 éves korúak napi energiaszükségletét meghatározó faktorokat.
Aktivítás Idő (óra) Faktor
fiúk lányok
alvás 8 1,0 1,0
iskolai elfoglaltság 6 1,6 1,5
Tevékenység
- könnyű 7 1,6 1,5
- mérsékelt 2,5 2,5 2,2
- erős 0,5 5,0 5,0
Átlagos faktor 24 1,56 1,48

Az energiaszükséglet csökkenése az életkorral

Ha egy 46 éves férfi ugyanannyit eszik, mint 20 éves korában, akkor bizonyára elhízik. Ugyanis ahogy öregszünk, úgy csökken az a kalóriamennyiség, amelyre szükségünk van. A szervezet működése fokozatosan lassul, ez részben a megváltozott hormontermelődésnek köszönhető. Az alábbi táblázat bemutatja, hogyan csökken az energiaszükséglet az évek során.

Életkor (év) Viszonylagos energiaszükséglet (%)
Férfi
18-35 100 100
36-45 89 92
46-60 82 83
61-75 78 79
76-90 70 75
91- 70 75

Szerző:Forrás:Megjelent:
Antal EmeseHáziPatika.com2007. július 7.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Szembetegek gondozása

Megszámlálhatatlanul sok szembeteg él és dolgozik köztünk úgy, hogy a mindennapjait elkísérő betegségéről csak akkor szerzünk tudomást, ha elmondja nekünk. Hogyan segíthetünk nekik a mindennapokban?

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

Ha nehéz tárgyat kell felemelni, guggolásból, egyenes háttal tegye. Testéhez közel tartsa, és emeléskor lélegezzen ki!

Praktikák:

Gyógynövénytár

Gyógynövénytár
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések