A korosodás művészete


Szerző: Kiss Éva
2012. június 21. | Forrás:  50plusz.hu

Csodálja a nyolcvanévesen is aktív életet élő nagy öregeket? Szeretne ön is hosszú, tartalmas, örömteli éveket hatvanon túl is? Egy jó hírt mondunk: nagyobbrészt önön múlik!

Egyre tovább élhetünk

Míg egy-két ezer évvel ezelőtt a várható élettartam alig több mint a fele volt a mainak, és egy 35 éves ember meglettnek, 50 évesen pedig idősnek számított, ma az öreg kontinensnek nevezett Európa valóban öregszik: 2050-ben már 66 millióan lesznek 55-64 éves korban, míg a 15-24 évesek száma csak 48 millióra várható. E demográfiai változások két alapvető okra vezethetők vissza dr. Czeizel Endre szerint. Egyik a népességszaporulat csökkenése: a korábbi századokban a családok átlag hét gyereket vállaltak, ma ez 1,3-ra esett vissza. A másik ok az átlagéletkor, amely a higiénés viszonyok, életkörülmények, az orvostudomány fejlettsége révén látványos növekedésnek indult. Egyre hosszabb élettartamra van lehetőségünk - genetikailag 120 év is "bennünk van" - de nem mindegy, hogy ezt az időt milyen életminőségben töltjük majd. Márpedig elsősorban rajtunk múlik: az "Amerikai Betegség Kontroll és Prevenciós Centrum" felmérése szerint 53 százalékban az életmód határozza meg az egyén egészségi állapotát, jövőjét. Sajnos, Magyarországon a középkorúak többnyire rettegnek az idő múlásától, általános közfelfogás szerint pedig ötven év felett a munkavállaló már "nem piacképes" - nálunk a korosodás leggyakrabban valóban öregedést jelent. Pedig mód lenne arra is, hogy úgy tekintsünk az előttünk álló évtizedekre, hogy nincs okunk félni tőle.

Hosszabban és jól élni

Lehetséges? Igen! Noha a "rajtunk kívül álló" okok, az öröklött hajlamok, a társadalmi körülmények, az egészségügy színvonala, stb. befolyásolja az életminőséget, legtöbbet ki-ki saját maga tehet magáért, hiszen még az is az egyén életmódjától függ, mi teljesül az öröklött genetikai kódokból. Dr. Marton István professzor 2008-ban megjelent könyve "Korkontroll - Egészség és aktivitás a csúcson túl is" címmel arra keresi a választ, hogyan maradhatunk munkaképesek, egészségesek, életünkkel elégedettek 50 felett is. A szerző szerint az öngondoskodást nem lehet elég korán kezdeni: tudatosan kell alakítanunk életmódunkat egészségünk, aktivitásunk és életörömünk megőrzése érdekében. Sosem késő, például 40-50 éves korban még nagyon jó esélyünk van biztosítani magunknak az egészséges, hosszú időskort. A mindenre kiterjedő praktikus tanácsok között az egyik legfontosabb Marton István szerint a pozitív életérzés: ha valaki élete minden fordulatában, eseményében megtalálja a pozitív üzenetet, akár egy szál virágban vagy egy derűs napban, akkor képes lesz jól élni, élvezni az életet, megtalálni a boldogságot. A negatív üzenetek is hasznosak lehetnek, azokat is érdemes értelmezni, a benne lévő tanulságot kibontani, a lehetőséget felfedezni: ezek mind együtt számítanak - vallja a szerző.

Étkezés, szélsőségek nélkül

A betegségmentes korosodás művészetét bemutató kötetben szaktanácsadóként részt vett Frank Júlia is. Ő nem szereti a tiltásokat, a szélsőségeket: alapelve, hogy nem kell, nem is szabad megfosztani magunkat a gasztronómiai élvezetektől, vagyis mindent lehet enni, csak mértékkel. Sem szigorú tiltásokat, korlátozásokat (például a vegetáriánus étrendet), sem a nemegyszer egymásnak ellentmondó, erősen lobby-ízű kampányokat, divatokat nem tartja célravezetőnek. Helyette azt tanácsolja, hogy tudatos vásárlással vigyázzunk a táplálékaink minőségére (például, ha háromnál több "E-szám", adalék van a termékben, ne vegyük meg), és ha csak lehet, fedezzük fel a nyersanyagok eredeti ízét, a saját kezű elkészítés alkotó örömét. A könyvben néhány népszerű magyar étel egészségessé módosított receptjét is közli. Kiderül belőle, hogy az elkészítés módja mennyire döntő lehet: apró trükkökkel, arra alkalmas edényekkel például el lehet érni, hogy az egészségre ártalmas zsiradékot minimálisra csökkentsük ételeinkben.

Élvezetes mozgás

A jó tanácsokhoz az örökifjú Monspart Sarolta is hozzátette a sajátjait a mozgás hasznosságáról, öröméről. Minden életkorban elkezdhető, középkorúak, idősek számára sincs tiltva a mozgás, a testedzés - írta, és hangsúlyozta, hogy nem önkínzásról van szó: minden mozgásban meg lehet találni az élvezetet. Nem szükséges drága, divatos mozgásformákat hajszolni, például a legolcsóbb gyaloglás bárki számára elérhető, és sok-sok örömet tartogathat. Az időskori elhízás elkerülésének, az egészség megőrzésének alapszabályait a következőkben foglalta össze: ötven éves kor fölött feleannyit kellene enni, és a kétszer annyit mozogni, hatvan után pedig harmadannyit enni, háromszor annyit mozogni. Ezt, az első hallásra nagyon keménynek tűnő tanácsot érdemes alaposan átgondolni, hiszen a mai középkorúak sok feleslegesen bevitt luxuskalóriájának, kényelmes, ülő életmódjának ismeretében nem is tűnik olyan nehezen teljesíthetőnek. - Korosodva se felejtsük el a rendszeres testedzést, a sportjátékokat, az időskori bolondozást, a nemi életet, a tanulást, az agytornát, a fiatalos gondolkodást, a kihívások fogadását, a testsúlyellenőrzést, a biztos lépéseinket, a megszokott életminőséget, a bölcsességet, a kapcsolattartást az igazi barátokkal, a kulturális érdeklődést, a megfontoltságot, és azt, hogy aki kevesebbet eszik, az valószínűleg tovább él" - foglalta össze.

Kívül formál, belül óv

Kriston Andrea Marton István könyvének egyik szakértőjeként abban segít jó tanácsokkal, hogyan készülhet fel egy érett korban lévő ember (férfi vagy nő egyaránt) a második félidőre. Programja, a Testreform arra biztatja a "színesedő korban" levőket, hogy ne sajnáljanak maguktól egy kis időt. Ne arra vágyjanak, ami még nincs ("majd, ha lefogyok"), hanem annak örüljenek, ami történik velük, például, hogy rászánták magukat egy kis mozgásra, hogy törődnek magukkal, hogy hajlanak az izületeik, nyújtóznak az izmaik - vagyis találjanak örömet a jelenben, őrizzék, tartsák karban egészségüket, testüket, ami minden életkorban a legértékesebb tőkéjük.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Kiss Éva50plusz.hu2012. június 21.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Felfekvés

A felfekvés (latinul: decubitus) igen nagy fájdalommal járó szövetkárosodás, amely jellemzően hosszasan ágyban fekvő, keveset vagy alig mozgó betegeknél alakul ki. Hogyan előzhető meg és mit tehetünk, ha már kialakult?

tovább

Praktikák:

Gyógynövénytár

Gyógynövénytár
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések