Zöldenergia a kiskertből


Szerző: Ványik Dóra
2012. június 5. | Forrás:  Nők Lapja Egészség

Régen volt, amikor gyerekként egy tál spenót felett üldögéltünk, és bármit megtettünk volna, csak ne kelljen megenni. Ősz fejjel sem késő belátni: sokat tehetünk magunkért, ha leveles zöldségeket fogyasztunk.

Spenót

A spenótról azt tartja a közhiedelem, hogy rengeteg vasat tartalmaz, ez azonban tévedés. Ellenben több mint tízféle flavonoid vegyületet találunk benne, amelyek nemcsak fiatalságunkért tesznek sokat, de segítenek, hogy a daganatos megbetegedések elkerülésében is. A spenót gazdag rostanyaga ráadásul szinte kisöpri a bélrendszerünkből a méreganyagokat, így csökkenti a vastagbélrák kialakulásának esélyét is. Akinek gyakran meggyűlik a baja a gyomorsavval, érdemes spenótot fogyasztania, ugyanis a legjobban lúgosító zöldségek egyike.

Tények:
- 50 gramm friss spenót 1 mg vasat tartalmaz.
- Napi egy maréknyi spenótlevél K-vitamin tartalma segít megelőzni a csontritkulást.
- A-, és C-vitamin tartalma segít, hogy koleszterinszintünk megfelelő legyen, sőt a diabétesz kialakulását is hátráltatja.
- 50 gramm friss spenót a napi C-vitamin szükséglet felét biztosítja.
- A benne található folsav segít megőrizni szívünk egészségét.
- A benne található magnézium biztosítja az izmok és az idegrendszer megfelelő állapotát.
- Luteintartalma segít, hogy szemünk egészséges maradjon.
- A spenótban lévő E-vitamin bőrünk szépségének megőrzéséhez fontos.

Rukkola

Az olasz konyha egyik legnépszerűbb salátaalapja, hiszen nemcsak finom, de egészséges is. A-, C-, E-, és K-vitamint is tartalmaz, emellett kalcium, magnézium, réz és vastartalma is figyelemreméltó. Friss kutatások szerint rendkívül jó ellenszer a baktériumok és vírusok ellen, sőt, azok, akik sok rukkolát fogyasztanak, kisebb eséllyel fertőződnek meg HPV-vel (humán papilloma vírus).

Tények:
- 100 gramm rukkolában 47 milligramm magnézium van, ami elengedhetetlenül fontos az idegek és az izmok megfelelő működéséhez, viszont mindössze 25 kalóriát tartalmaz!
- Szintén 100 grammnyi rukkolában a napi szükséges K-vitamin bevitel 90 százaléka megtalálható. - A-vitamin tartalma segít megelőzni a bőr-, a tüdő-, és a szájüregi rák kialakulását.

Sóska

A népi gyógyászatban a sóskát vértisztító szerként alkalmazzák, régen skorbut és láz kezelésére is használták. Frissítő, élénkítő hatású, ásványi sók, mész, foszfor, vas és C-vitamin is található benne. Savanykás ízét az úgynevezett oxálsav adja, ez segíti a bélműködést, ezért méregtelenítés idejére is ajánlott a sóska fogyasztása. Erősíti az immunrendszert, vizelethajtó, illetve azoknak is érdemes beépíteni az étrendjébe, akik hajalmosak a vesekőre, illetve a húgyhólyagkőre.

Tények:
- 100 gramm sóska csak 17 kalóriát tartalmaz és ebből mindössze 2,3 gramm a szénhidrát.
- A sóska magas B-vitamin tartalma miatt elűzi a fáradékonyságot.
- A benne lévő oxálsav miatt ne fogyasszuk túlságosan gyakran, mert mérgezéses tüneteket okozhat. A szakemberek szerint az ideális, ha általában 10-14 naponként kerül az asztalra.

Mángold

A mángoldot most kezdjük újra felfedezni, pedig változatosan elkészíthető, és igazi vitaminbombáról van szó. Nagy mennyiségben tartalmaz A-, B-, C-, és E-vitamint, ezen kívül magnéziumot, kalciumot, káliumot, mangánt, rezet, foszfort és vasat. Leginkább az agyműködésre és az idegrendszerre van jó hatással, ezért vizsgázó diákoknak szinte kötelező a fogyasztása. Kalcium-, és magnéziumtartalma miatt a csontokat és a fogakat is erősíti, illetve a tavaszi méregtelenítés elengedhetetlen kelléke, mivel szinte kisöpri emésztőrendszerünkből a méreganyagokat. Ezen kívül található benne egy karotinoid nevű hatóanyag, amely megvédi a szem retináját az öregedés hatásaitól, a beépülő pigmentanyagok pedig megszűrik a káros UV-sugarakat.

Tények:
- 100 gramm mángold mindössze 19 kalóriát tartalmaz, így diétázóknak tökéletes választás.
- Béta-karotin tartalma a bőrrák, míg A-vitamin tartalma a tüdőrák kialakulásának kockázatát csökkenti jelentősen.
- Egy friss felmérés szerint a mángold fogyasztásával az időskori szellemi hanyatlás esélyét 40 százalékkal csökkenthetjük.

Kelkáposzta

A kelkáposzta fogyasztását leginkább fejlődésben lévő gyerekeknek, és változó korban lévő hölgyeknek ajánlott, segít megőrizni csontjaink erősségét. Magas rostanyag tartalma segít a bélrendszer méregtelenítésében, a benne lévő kénszármazék megakadályozza a gyomor nyálkahártyájának elváltozását és a gyomorfekély kialakulását.

Tények:
- Folsav tartalma miatt ajánlott a várandósoknak.
- 100 gramm kelkáposztában csak 25 kalória van, rostanyag tartalma pedig ugyanennyi zöldségnek 3,18 gramm. - E-vitamin tartalma védi a sejteket a szabadgyököktől.
- Megtalálható benne az A-vitamin provitaminja, ami a szemnek igazi áldás.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Ványik DóraNők Lapja Egészség2012. június 5.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Felfekvés

A felfekvés (latinul: decubitus) igen nagy fájdalommal járó szövetkárosodás, amely jellemzően hosszasan ágyban fekvő, keveset vagy alig mozgó betegeknél alakul ki. Hogyan előzhető meg és mit tehetünk, ha már kialakult?

tovább

50plusz.hu Fórum

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

Kezdje a reggelt egy alapos szellőztetéssel, nyújtózkodással, és néhány mély belégzéssel a nyitott ablaknál.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések