Tésztaválasztó


2012. november 14. | Forrás:  50plusz.hu

Ha tésztát vásárol, ne csak az lebegjen a szeme előtt, hogy milyen finomságot fog varázsolni belőle: gondolja végig azt is, hogy milyen élettani hatások alapján választja ki a megfelelőt.

Aki fogyókúrázik, esetleg cukorbeteg, vegye figyelembe, mennyire emeli a tészta a vércukorszintet, milyen mértékben szívódik fel a benne lévő keményítő, mekkora a tészta energiatartalma. Aki érzékeny a tojásra, magas a koleszterinszintje, ügyeljen arra, hogy tojás nélküli tésztát vegyen. A vegetáriánusok számára fontos információ, hogy komplett fehérjeforrásnak számít-e a választott tészta.
És még sorolhatnánk a sokféle nézőpontot. Ezzel az összeállítással szeretnénk segíteni a választásban. Először is: miből áll a tészta?

Gabona

Alapanyaga Európában búza vagy durumbúza, a Távol-Keleten rizs vagy szója. A gabonamagvak jellemzője a magas keményítő- és rosttartalom. Fontos, de nem komplett fehérjeforrások (azaz nincs meg bennük minden olyan aminosav, amelyre szervezetünknek szüksége van az egészség megőrzéséhez), de zsiradéktartalmuk csekély. Jelentős mennyiségű káliumot, foszfort, magnéziumot tartalmaznak, és több B-vitamin is megtalálható bennük. Élelmirost-tartalmukkal hozzájárulnak a napi ajánlott rostbevitelhez.

A gabonaszemek a feldolgozás (őrlés, hántolás) során veszíthetnek értékükből. Ha nem a teljes gabonaszemet használják fel az elkészítéshez, akkor a késztermékben az eredetihez képest csökkenhet a vitamin- és ásványianyag-tartalom (ez jelentős különbség a teljes kiőrlésű és a finomított lisztek között). Azonkívül minél kisebb a szemcseméret és a korpamennyiség, annál jobban emeli a vércukorszintet.

A durumtésztát a mediterrán térségben őshonos durumbúzából állítják elő. A durumbúza gazdagabb fehérjében, mint a búza, és jóval rugalmasabb is annál, akár tojás hozzáadása nélkül is készíthető belőle tészta, és kevésbé emeli meg a vércukorszintet, mint a búzalisztből készített tészták, mert keményítője lassabban bomlik le és szívódik fel.

Szintén kiváló hatású a teljes kiőrlésű lisztből készült tészta (vitaminban, ásványi anyagban, rostban gazdagabb), bár sötét színe miatt nem sokan próbálják ki, pedig ugyanolyan ízletes, mint a durum- vagy a tojásos tészták.

Ma már sok helyen megtalálhatók a "színes" tészták is, ezek természetes alapanyagok hozzáadásával kapják színüket, például spenóttal keverve zöld, paradicsommal piros tésztát kapunk. Bónuszként a felhasznált zöldségek sok egészséges tulajdonságával gazdagodik a tészta.

Tojás

A lisztet vízzel gyúrják tésztává. A búzából készült tésztához szinte mindig adnak tojást. Két-, négy- és nyolctojásos tészták vannak forgalomban, leggyakrabban a négytojásos tésztát fogyasztjuk. A durumbúzából szinte mindig tojás nélkül készül a tészta. De kapható tojásfehérjével készülő durumtészta is: nem tartalmazza a tojássárgájában előforduló koleszterint, az értékes tojásfehérje mégis kiegészíti a tészta nem komplett fehérjetartalmát.

Más és más helyet foglal el a tészta a különböző étrendekben. De szinte mindegyiknek értékes eleme lehet, ha körültekintően választ a háziasszony.

Energiaszegény étrend

Nem kell kizárni a tésztát az energiaszegény étrendből, de ügyelni kell mind a mennyiségére, mind a gyakoriságára, hiszen energiatartalma nem elhanyagolható. 5 dkg száraztészta - fajtától függően - 175-196 kalóriát tartalmaz. Jobb, ha kedvezőbb felszívódása és glikémiás indexe miatt durumtésztát választunk.

Cukorbetegek étrendje

Cukorbetegeknek fontos információ, hogy a tészták ajánlott adagja számukra 5 dkg (szárazon mérve), és ez - tésztától függően - 35-37 gramm szénhidrátot tartalmaz. A tészták vércukorszint-emelő hatása miatt előnyösebb a durumtészta.

Vegetáriánus étrend

Fontos a komplett fehérjebevitel, ezért jó választás a tojásos száraztészta vagy a tojásfehérjével kiegészített durumtészta is.

Koleszterinszegény étrend

A koleszterin a tojássárgájában található, ezért mind a tojásmentes, mind a tojásfehérjével kiegészített durumtészta megfelelő.

Tojásérzékenység, tojásallergia esetén

A tojásmentes durumtészta a jó választás.

Forrás:Megjelent:
50plusz.hu2012. november 14.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Vastag- és végbélrák

A vastagbélrákban szenvedő betegek száma az utóbbi évtizedekben három-négyszeresére emelkedett. Ma a tüdőrák után a második leggyakoribb rosszindulatú daganatos megbetegedés. Az előfordulási arány 4-6% közötti, nagyon magas érték.

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Praktikák:

Gyógynövénytár

Gyógynövénytár
tovább

50plusz.hu Fórum

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések