Sportártalmak

1. / 2 oldal


Szerző: Dr. Boros Szilvia
2007. július 7. | Forrás:  HáziPatika.com

A sportártalmak ismétlődő mikrosérülések, túlterhelés következtében jönnek létre. Ide tartozik az íngyulladás, ínhüvelygyulladás, csonthártyagyulladás, izomgyulladás, fáradásos törés, ízületi kopás, stb. Közös jellemzőjük a tartós fájdalom.

Izomgyulladás (myositis)

Ritkán jelentkezik (legfőképp a comb, lábszár, hát, váll izmaiban), az izomban lévő kötőszövet gyulladása. Jellegzetes tünete a fájdalom, amely izommunka során jelenik meg. Gyakran izomgörcs is társul hozzá. Kezelése pihentetéssel, keringésjavító kenőccsel, a heveny szak lezajlása után masszázzsal, iszap-pakolással, gyógytornával valósítható meg.

Íngyulladás (tendinitis) és ínhüvelygyulladás (tendovaginitis)

Az ín-, és ínhüvelygyulladás olyan hosszan tartó állapot, amelyet fájdalommal és duzzanattal jellemezhetünk az érintett terület mozgatásakor. Főleg a folyamatos, ismétlődő mechanikai erőbehatásra alakul ki. Zenészeknél (pl. zongoristák, hegedűművészek, stb.), gerelyhajítóknál, asztaliteniszezőknél igen gyakran jelentkezik. Jellegzetes tünete a fájdalom mellett az érintett területen jelentkező apró ropogás (krepitáció). Kezelése a heveny szakban hűtéssel és aktív pihentetéssel történik. Majd a fájdalom megszűnése után ultrahang, vagy rövidhullámú terápia, galvánkezelés, parafangó, iszapkezelés jöhet szóba. Az íngyulladás kezelése - Berkes Professzor szerint - az egyik legbonyolultabb dolog, mivel a fájdalom jelentkezésekor azonnal pihentetni kell, és ez gyakran nem történik meg. Az eredmény állandóan visszatérő rendkívül kifejezett fájdalom lesz, amellyel szemben a szakemberek szinte tehetetlenek.

Csonthártyagyulladás

Leggyakoribb formája a lábszáron jelentkező gyulladás, amely főleg futóknál jelentkezik. A sípcsont belsejében a terhelés növekedésével a fájdalom is intenzívebbé válik. Kezelése pihentetéssel, bandázs használatával történik. Ha a panaszok nem múlnak, szükségessé válik a szakorvosi konzultáció. Krónikus esetben javasolhatóak az elektromos kezelések, szoftlézer alkalmazása vagy az iszap-pakolás.

Izomgörcs

Izomgörcsnek kétféle megnyilvánulási formája van, az egyik az izom megfeszülésének és elernyedésének váltakozása (klónusos), a másik a tartós (tónusos) izomfeszülés. A görcs kialakulásában szerepet játszhat a bemelegítés hiánya, folyadékveszteség, tejsav-felszaporodás az izomzatban, szorító cipő, visszér, hideg levegő, kálium vagy magnézium hiány, stb. Ha az izomgörcs hirtelen lép fel, akkor azonnal abba kell hagyni a mozgást, és passzívan ellenmozgást kell végezni. Például vádligörcs felléptekor, a lábfejet óvatosan felfelé kell húzni hajlított térd mellett. Ha az izomgörcs gyakran ismétlődik, érdemes szakorvoshoz fordulni.

1. / 2 oldal

A cikk folytatódik

előző oldal

1. oldal2. oldal

teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Dr. Boros SzilviaHáziPatika.com2007. július 7.


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Betegápolás otthon

A betegek kerülhetnek olyan állapotba, lehetnek olyan sérüléseik, amikor - a rosszabbodást megelőzendő - nagyon oda kell figyelni arra, hogyan kell őket fektetni, ültetni, mosdatni, illetve, ha szükséges elsősegélynyújtásban részesíteni.

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

Amikor úgy enne valamit, valójában sokszor csak szomjas. Bármily furcsán hangzik, az embereket gyakran megtéveszti hiányérzetük. Először mindig kezdje ivással, és figyelje, valóban éhes-e még. A hideg gyümölcsteát ajánljuk szomjoltónak.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések