Önnek mennyi a biológiai életkora?

2. / 2 oldal


Szerző: Dr. Boros Szilvia
2007. július 6. | Forrás:  HáziPatika.com

Hogyan mérhetők a biológiai életkorra utaló, aktuális testi, szellemi állapotra jellemző paraméterek? Nem kell hozzá más, mint egy speciális "Bioaging" szoftver. Lássuk, miről is van szó.

Finomkoordináció

Lényegében kétfajta mozgás van: a finom, precíziós (pl. tűbefűzés) és a durva, nagy kiterjedésű (pl. karlóbálás). Az előbbi az úgynevezett piramis rendszer működésén alapszik, amely nevét az agykéregben elhelyezkedő nagy, piramis alakú sejtekről kapta, amelyek nyúlványain keresztül halad le az izmokhoz az információ arról, hogy mikor, mely izmokban milyen erősségű mozgásra van szükség. A Bioaging vizsgálatot segítő szoftver a számítógép-klaviatúra bizonyos billentyűinek eltalálási biztonságával és sebességével méri a finomkoordinációt. A csökkenés elsősorban korral jár, de egyes idegrendszeri problémák szelektív módon ronthatják a koordinációt. Az okok tisztázása után az eredmény javítható.

Hajlékonyság

A hajlékonyság egy ízület maximális mozgásterjedelmét jelzi. Még a leghajlékonyabb embereknél is van egy pont, amelynél tovább az ízület már nem nyújtható. A hajlékonyság részint az ízületi struktúrától függ (pl. térd-, csípő- vagy keresztcsonti ízület), részben az ízület körül lévő szalagok és izmok rugalmasságától. A hajlékonyság jelentősége a mozgás harmóniájában, de legfőképpen a mozgás biztonságában van. Minél rugalmasabbak az izmok és az ízületek, annál kisebb a valószínűsége a sérülésnek. Célzott, rendszeres gyakorlással ez a képességünk is jól fejleszthető.

Keringés

Szervezetünkben a szív pumpa funkciója és az erek rugalmassága juttatja el az oxigént és a tápanyagokat a legkisebb erekhez is. A keringés állapotáról a legegyszerűbben a pulzusszám és a vérnyomás mérésével szerezhetünk információt. Az edzett ember nyugalmi pulzusszáma és vérnyomása alacsony, terhelésre ezek az értékek arányosan nőhetnek, de a terhelés megszűntével gyorsan visszatérnek a nyugalmi értékekhez. A korral a keringés is változik. A vérnyomás nő, az érfalak megvastagodnak, bennük gyulladások, lerakódások jönnek létre, és a szív saját vérellátása is gyengülhet. Mindez fáradékonysághoz, és a szellemi teljesítőképesség csökkenéséhez vezet, hacsak rendszeres, személyre szabott mozgásprogrammal nem gondoskodunk keringési rendszerünk karbantartásáról.

Spirometria

A tüdő feladata a vér oxigénnel való feldúsítása és a széndioxid kiszellőztetése. A spirometria a tüdő működésének funkcionális tesztje, vagyis azt mutatja meg, hogy hány liter levegőt képes a tüdő befogadni, és milyen gyorsan képes be és kifelé mozgatni ezt a levegőmennyiséget. A spirometriával többféle mutatót is mérni lehet, de leggyakrabban a következőket figyeljük:
  • Vitálkapacitás - az a maximális mennyiségű levegő, amit egy maximális belégzés után képesek vagyunk kilélegezni.
  • Forszírozott kilégzési térfogat - az a levegőmennyiség, amelyet egy, kettő vagy három másodperc alatt maximális erőkifejtéssel képesek vagyunk kilélegezni.
A mérési eredményeket a számítógép értékeli. Bizonyos tüdőbetegségek, pl. bronchitis, asztma, illetve a dohányzás hatására a tüdőfunkciók beszűkülnek. A korral is folyamatosan csökken a vitálkapacitás - hacsak aerob edzéssel nem tartjuk karban, mert ebben az esetben még fejleszthető is!

A testtömeg-index és a derék:csípő arány

A testtömeg-indexet - BMI (body mass index) - a túlsúlyproblémák mérésére használjuk. Férfiaknál a normál érték 18,5-25, nőknél 19-23,9. A BMI-t úgy kapjuk meg, hogy a testsúlyt elosztjuk a méterben kifejezett testmagasság négyzetével. Pl. egy 170 cm magas, 56 kg-os ember testtömeg-indexe = 56:1,72=56:2,89=19,38. Az ugyanilyen magas, de 90 kg testtömegű ember BMI-je 31,14.

Normál testsúly BMI* 20-24,9 (nőknél 19-23,9)
Túlsúly (kis súlytöbblet) BMI 25-26,9
Túlsúly BMI 27-29,9
Elhízás BMI 30-34,9
Súlyos elhízás BMI 35-39,9
Kóros elhízás BMI 40 felett

A vizsgálatot kiegészítjük a test zsírszázalékának és a derék-csípő hányadosnak a mérésével is, mivel a BMI nagy izomtömeg esetében félrevezető lehet. A testtömeg zsírszázaléka egészséges nőknél 17-27 százalék, egészséges férfiaknál pedig 10-20 százalék. A derék körmérete még jobban jellemzi a túlsúlyosság mértékét és a kockázatokat, mivel az a hason belüli zsírfelhalmozódást mutatja. A határérték férfiaknál 102 cm, nőknél 88 cm. E fölött a megbetegedési kockázatok (cukorbetegség, magasvérnyomás, rák és koronária betegségek) megnőnek.

1. oldal 2. oldal

következő oldal


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Dr. Boros SzilviaHáziPatika.com2007. július 6.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Csökkent munkaképesség - Leszázalékolás

Milyen formában dolgozhat tovább, vagy milyen pénzbeli ellátásra tarthat igényt az a dolgozó, akinek egészségi állapota betegség vagy baleset következtében annyira leromlik, hogy munkakörének feladatait többé nem tudja ellátni?

tovább

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

A vashiány ellensúlyozására együnk sok száraz lencsét, babot, borsót, zabpelyhet, sovány marhahúst, teljes kiőrlésű lisztből készült és rozskenyeret, véres hurkát.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések