Néma járvány


Szerző: Fejős Éva
2007. július 7. | Forrás:  Anyák Lapja

Amikor már meghajlik a hát, s törnek a csontok: kész. A csontritkulás (oszteoporózis) megelőzésére fiatalon kell törekedni, s a gyógyításnál is az az ideális, ha korai stádiumban fedezik fel, s kezdik kezelni a betegséget.

A csontritkulás a magyar lakosság közel tíz százalékát érinti, s a menopauzában lévőknek egynegyede küzd ezzel a betegséggel - mondta dr. Lakatos Péter, a Semmelweis Orvostudományi Egyetem I. sz. Belgyógyászati Klinika egyetemi docense, a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság elnöke. - Nőknél kétféle, korral járó csontritkulást kell megkülönböztetnünk. Egyik a postmenopauzás, azaz a klimax utáni csontritkulás, a másik pedig a senilis, azaz az időskori oszteoporózis, ami 65-70 év felett jelentkezik. A klimax után azért léphet fel csontritkulás, mert megszűnik a petefészekben a női hormon termelése. Ez a hormon pedig a csontrendszert is védi. Ekkor a hölgyek kezdenek veszíteni csonttömegükből - átlagosan évi egy százalékot. Ezt élettani csontvesztésnek nevezzük. Ha ez valamilyen ok miatt felgyorsul a klimax után, s például eléri az évi három-öt százalékot, akkor néhány év múlva az elgyengült csontok miatt összeroppanhatnak a beteg csigolyái, törékennyé válnak a csontjai.

- Jelentkezhet-e együtt a klimax utáni és az időskori csontritkulás?
- Igen, és ez súlyosbíthatja a beteg állapotát. Az öregkori csontritkulás az emberek nagy részét érinti, még a férfiakat is, csak ők ritkábban fordulnak orvoshoz, illetve náluk nincs olyan éles határ, mint a nőknél a klimax. Az idő haladtával azonban a férfiak csontjaiban is csökken az ásványianyag-tartalom, s felléphet náluk is az időskori csontritkulás. Annyi bizonyos, hogy ma Magyarországon a férfiak oszteoporózisának körülbelül a felét alkoholizmus okozza, s jelentős százalékuknál a nemi hormon hiánya idézi elő a betegséget.

- Miért veszélyes a csontritkulás?
- Ahogy csökken a csontok ásványianyag-tartalma, úgy lesznek egyre gyengébbek, "ritkábbak", törékenyek. Az öregkori csontritkulás esetén a combnyaktörések száma emelkedik drasztikusan. Ez nagyon veszélyes, hiszen a statisztikák szerint az összes combnyaktörött 12-20 százaléka fél éven belül meghal. Ez az arány 65 éves kor fölött közel 50 százalék, mert a folyamatos fekvéstől tüdőgyulladás léphet fel. A comb-nyaktörés megelőzéséért azonban a betegek is sokat tehetnek.

- Hogyan?
- Csökkenthető az elesés esélye, ha úgy helyezik el a lakásban a szőnyegeket, hogy ne lehessen elcsúszni, megbotlani bennük; el kell tenni az útból az állólámpa zsinórját; meg kell várni, amíg megszárad a felmosott kő.
A csontritkulásos betegeknek, ha orvosaik ezt rendelik, használni kell a különböző gyógyászati segédeszközöket, botokat, járókeretet vagy a speciális, egyénre szabott fűzőket! Nagyon hasznos segítség a csípővédő nadrág, amelyhez a rászorulók társadalombiztosítási támogatással is hozzáférhetnek. Ezt a nadrágot nők-férfiak egyaránt használhatják, rugalmas anyagból készül, ezáltal tartást ad az izomzatnak, s a két csípőnél vékony műanyag lapot varrtak a kétrétegű anyag közé. Ennek egy tonna a teherbírása, s ha valaki elesik, teljes mértékben felfogja az ütést. A nemzetközi vizsgálatok szerint a nadrág több mint 90 százalékkal csökkenti a combnyaktörés veszélyét eséskor.

- Milyen módszerekkel kezelik az orvosok a csontritkulásos betegeket?
- Speciális tornát, fizikoterápiát rendelhetnek nekik. Emellett többféle gyógyszer áll rendelkezésre, döntő többségük megállítja a csontritkulást az észlelt szinten - ezért fontos, hogy minél korábban felfedezzék a betegséget. Klimax utáni oszteoporózis esetén fontos a nőihormon-kezelés, csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját, védi a csontrendszert, s enyhíti a klimaxos tüneteket. Ha megfelelő orvosi ellenőrzés mellett alkalmazzák, igen csekély kedvezőtlen hatása lehet. Az emlőrák rizikójának esetleges fokozódása miatt a veszélyeztetetteknek nem javallott az alkalmazása, illetve mindenkinél kívánatos a rendszeres mammográfiás szűrés. Hatékony kezelést tesz lehetővé a biszfoszfonát gyógyszercsoport is. A kalcitonint már régóta alkalmazzák a csontritkulás kezelésében. A D-vitamin pedig közvetlenül segíti a csontképzést, serkenti a vérből a kalcium felszívódását, s növeli a csont szilárdságát, ezért tanácsos az idős betegeknek minél többet tartózkodni szabad levegőn, a napon. Az újabb fluorid-készítmények is hatékonyan csökkenthetik a csigolya összeroppanás veszélyét.

- Mit tehetnek a betegek a korai felismerés érdekében?
- A csontritkulást néma járványnak is szokták hívni, mert amíg nem vezet súlyos csonttörésekhez, összeroppanásokhoz, addig a beteg általában nem is tud a betegségéről. A veszélyeztetett korosztálynál gyakran speciális csontsűrűségmérés alkalmával szűrik ki a betegséget. Fontos, hogy aki a rizikócsoportba tartozik, tehát akinek közvetlen vérrokonai között volt csontritkulásos, akinek vékony a csontozata, aki nem fogyaszt elegendő kalciumot, nem sportol, erősen dohányzik, gyakran iszik alkoholt, és már klimax után van, keresse fel háziorvosát, aki szükség esetén beutalja majd valamelyik oszteoporózis-centrumba.
- Hogyan lehet megelőzni a betegséget?
- A megelőzésnek gyerekkorban kell elkezdődnie, mégpedig azzal, hogy minél nagyobb csúcs-csonttömeget alakítsunk ki, hogy magas legyen a csontok ásványianyag-tartalma. A csúcs-csonttömeg az a maximális csonttömeg, amit valaki fiatalon, huszonöt-harmincéves korára elérhet. Minél magasabb a csúcs-csonttömeg, az illető annál később éri el azt az állapotot, amikor annyira meggyengül a csont, hogy már könnyen törik.
A megelőzés alapja a megfelelő táplálkozás és a rendszeres testmozgás. Fontos a kalciumfogyasztás: gyermekeknek, terheseknek és klimaxban lévőknek napi 1500, míg menstruáló nőknek napi 1000 milligramm kalciumra van szükségük.

- A sportolás csak a megelőzésben hasznos vagy a csontritkulás kezelésében is szerepe lehet?
- A mozgás, főleg, ha terhet ró a csontvázra, fokozza a csontképzést, így igen hasznos lehet az oszteoporózis megelőzésére, illetve a kezelésben is fontos szerepe van. Megelőzésre legalább heti három óra torna, aerobic, kocogás vagy más sport javasolt.
Léteznek a csontritkulásra kialakítottak speciális tornagyakorlatok is, amelyeket felvilágosító füzetekben vagy videokazettán is megnézhetnek a betegek, és a már említett segédeszközöket természetesen meg is vásárolhatják. A torna segít a csonttömeg megőrzésében és a csontvesztési folyamat lassításában.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Fejős ÉvaAnyák Lapja2007. július 7.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Lélek

Így öregedjünk tudatosan!

Nem árt időben gondolnunk öregségünkre. Nem mindegy, hogy mi magunk formáljuk azt, vagy az formál, deformál minket. Milyen esélyeink vannak az élet utolsó negyedében? Hogyan lehet rá felkészülni?

tovább

Tippek:

Nem mindenkinek és mindig sikerül fogait teljesen megtisztítani pusztán fogkefével. A fogközökből naponta érdemes eltávolítani az ételmaradékot a drogériákban kapható fogselyemmel.

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések