Nem kell lemondania a finom falatokról!

Szívvédő táplálkozás hagyományos ízekkel

1. / 2 oldal


Szerző: Huták Judit
2013. december 4. | Forrás:  HáziPatika.com

Ha azt halljuk, egészséges táplálkozás, sokunknak még mindig egy tál zöld "gaz", kartonpapírra hasonlító kenyér, szárazra sült csirkemell jut az eszünkbe. Pedig a klasszikus ízekről azoknak sem kell lemondaniuk, akik szeretnének vigyázni a szívükre.

A klasszikus magyar konyha gazdag, tápláló fogásairól, karakteres, erős ízeiről ismert - ez az egészség nyelvére lefordítva akár azt is jelentheti, hogy a legismertebb, legnépszerűbb ételeink zsírosak, kalóriadúsak, koleszterinben gazdagok és igencsak fűszeresek. Az ételkészítéskor felhasznált túl sok zsiradék, a zsíros húsrészek vagy a szalonna gyakori és túlzott fogyasztása egyáltalán nem egészséges, különösen, ha valaki a szívét is óvni szeretné. Az édes sütemények készítéséhez használt, zsíros, vajas, sok tojással készülő krémek tovább rontják a helyzetet. A klasszikus magyar konyha ráadásul viszonylag kevés friss zöldséget, gyümölcsöt használ fel, inkább főve, főzelékként szerepelnek. Ezzel nem is lenne baj, viszont a készítésükhöz használt rántás zsír- és szénhidráttartalma szintén magas. Szerencsére néhány egyszerű trükkel a jól megszokott és szeretett ételeket is egészségesebbé lehet tenni!

Egészséges alapok

A pörköltalapot és a rántáskészítést minden kezdő háziasszony megtanulja, hiszen ezek nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy ételeink ízletesek és táplálóak legyenek. Azonban mindkettő igencsak zsír- és kalóriadús! Állati zsiradék helyett használjunk inkább növényi olajat (bár az olívaolajnak nagyon sok jó tulajdonsága van, hosszú ideig tartó hevítésre azonban rosszul reagálhat, keserű mellékíze lehet, ezért legyünk vele óvatosak), abból is elég 1-2 evőkanálnyi. A rántáshoz a lisztet cseréljük le teljes kiőrlésűre vagy a sűrítéshez alkalmazzunk más módszert: habarást vagy turmixolást. A fűszerekkel, hagymával, fokhagymával azonban csak akkor kell fukarkodnunk, ha a szívbetegségeink már komolyabbak (pl. már átestünk egy szívinfarktuson) vagy refluxszal küzdünk.

Több levest az asztalra!

Ne csak a zsíros, gazdag, tápláló levesekben gondolkozzunk - egy fogás akkor is finom lehet, ha nem áll meg benne a kanál! A levesek nagyon fontos szerepet játszhatnak az egészséges, kiegyensúlyozott étrendben, hiszen hozzájárulnak a megfelelő folyadékbevitelhez, ráadásul (jól megválogatott alapanyagokkal) a zöldség- és gyümölcsfogyasztásunkat is biztosítják. A húsos levesekhez válasszunk sovány húsokat (részesítsük előnyben a pulykát, csirkét, vagyis a fehér húsokat). A levesbetéteket hagyjuk el (vagy legalábbis csökkentsük), készítésükhöz használjunk teljes kiőrlésű lisztet, tésztát. Ha tésztát, csipetkét teszünk a levesbe, akkor a burgonyát már hagyjuk ki!

Fantáziadús főzelékek

A főzelékeink igazi hungarikumok, és sokáig ezek számítottak a legegészségesebb ételeinknek - és ez akár igaz is lehet, hiszen a zöldségekben rengeteg vitamin, ásványi anyag és rost található. Viszont a zsíros, lisztes rántással, a pörköltfeltéttel könnyen elronthatjuk őket. A habart főzelékek könnyebbek, a legjobb hatást pedig azzal érhetjük el, ha turmixolással sűrítjük be a zöldséget. Arra is ügyeljünk, hogy ne főzzük túl a zöldségeket, ne tegyük ki őket túl hosszú ideig hőhatásnak, mert azzal tönkretesszük a bennük található értékes mikrotápanyagokat. A fűszerezés és a feltétek kiválasztásánál legyünk bátrak, kísérletezőek: a zöldfűszerek (lestyán, bazsalikom, petrezselyem) friss ízt kölcsönöznek a főzeléknek, a zöldséges feltétek (ropogósok, fasírtok) újabb adag vitaminokkal, rostokkal látják el a szervezetünket.

1. / 2 oldal

A cikk folytatódik

előző oldal

1. oldal2. oldal

teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Huták JuditHáziPatika.com2013. december 4.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Amikor a csont pálcikaként roppan...

Hatszázezer nő és háromszázezer férfi. Ennyi embert érint hazánkban a csontritkulás. Közülük minden hatodik évente legalább egyszer eltöri valamelyik csontját. Vajon mit kell tudni a csontritkulás okozta törésekről?

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Praktikák:

VitaminABC

VitaminABC
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések