Itt az ideje mozdulni!

1. / 2 oldal


Szerző: Kiss Éva
2013. március 5. | Forrás:  HáziPatika.com

Ha a változókorba érő nő eddig még egyetlen mozgásformát sem gyakorolt azon kívül, amellyel mindennapi munkája, háztartása, a gyermeknevelés járt, épp ideje elkezdenie, hiszen a menopauza tüneteit csökkentheti vele.

Ismerős kibúvók

Mindennapi látvány: java korukban lévő, még nem idős emberekről szinte folyik az izzadtság, vörös arccal kapkodnak levegő után, ha netán egy-két emeletnyit lépcsőzniük vagy akár csak ötven méternyit futniuk kell egy buszhoz. Sajnos, Magyarországon a középkorú népesség nagyobb része jelentős túlsúllyal küzd, magasan meghaladja a szükséges energiabevitel szintjét, miközben szinte egyáltalán nem mozog. Az ötven körüli nőknek ezeken az általános gondokon kívül még a változó kor is "besegít": lassul az anyagcseréjük, a kellemetlen tünetekkel küszködve (hőhullámok, enerváltság, alvászavarok, stb.) olykor az evéssel vigasztalódnak, így, noha egyre nagyobb szükségük lenne rá, még kevésbé vehetők rá a testmozgásra. Ha valaki, orvos, családtag vagy barát valamilyen mozgásra, testedzésre invitálja őket, gyakran hangoznak el a következő, érveknek alig mondható kifogások: "Ugyan már, öreg vagyok én már bohócnak!" "Élni sincs erőm!" "Az én súlyommal ugráljak?" "Örülök, ha a munkámat el tudom végezni!" "Csak nem nevettetem ki magam?", "Egyedül nincs kedvem lemenni", "Félek a parkban magam sétálgatni" stb. Ugye, mindannyiunknak ismerősek ezek a mondatok?

Megfontolandó érvek

Vegyük sorra: éppen az életkor az egyik legfontosabb érv a mozgás (újra)kezdése mellett. Ebben az életkorban ugyanis csökken a vázizomzat tömege, lelassul az anyagcsere, tehát egyre nehezebb megfelelő mennyiségű kalóriát égetni. Kutatók azt is feltételezik, hogy menopauza idején az ösztrogén csökkenése is súlygyarapodáshoz vezet (a test megnöveli a tömegét, hogy a petefészek ösztrogén-termelésének csökkenését kiegyenlítse, mivel a zsírszövet kis mennyiségben ösztrogént termel). A súlygyarapodás ellen pedig mindenképpen tennie kell annak, aki tartósan el szeretné kerülni a szív- és érrendszeri illetve daganatos betegségek népbetegséggé nőtt fenyegetését. A változó korban lévőknek jó tudni, hogy azok a nők, akik rendszeresen edzenek, sokkal jobban érzik magukat, jobban alszanak, sokkal kevesebbet szenvednek a menopauzás tünetektől. Mindezen megfontolandó érvek mellé vegyünk egy nem kevésbé fontosat: a mozgás fiatalít, feltölt energiával, jobb kedvre hangol, fogékonyabbá tesz az érzéki örömökre, erősíti az önbizalmat, társaságot biztosít - vagyis mozogni egyszerűen jó!

De hogyan?

Első alapszabály: lassan kezdje, fokozatosan! Másik: nem kell büntetésnek éreznie, ezért azt a mozgásformát végezze, annyi ideig és akkor, amikor jólesik! Ne becsülje le a kis lépéseket sem: minden jobb a semminél, és szép lassan rá lehet érezni a mozgás feszültségoldó, örömszerző voltára, jó ízére!

Nem kell rögtön versenysportra gondolni: a kedvező élettani hatások már a kevésbé intenzív, de rendszeresen végzett mozgásformák esetén is érezhetők, bármelyik életkorban kezdi is el azokat valaki, legyen az torna, tánc, úszás, gyaloglás, futás, vagy bármi, amihez kedvet érez.

A testmozgás javítja a szervezet általános állapotát, fokozza a keringési és a légzőrendszer teljesítőképességét, csökkenti a vérnyomást, a vércukor- és a vérzsírszintet, javítja a mozgásszervek állapotát, fogyókúrában pedig nélkülözhetetlen. A szív- és érrendszeri betegek számára különösen előnyös, a szívinfarktuson átesett betegek túlélési arányát jelentősen javítja a fokozatosan elkezdett rendszeres mozgás. Azt pedig minden, modern, zaklatott életformát élő embernek jó tudnia, hogy a számtalan betegséget okozó stressz legjobb ellenszere a mozgás. Az pedig már "hab a tortán", hogy a mozgás fokozza a szexuális erőnlétet és kedvet is: nemcsak a nemi aktusok számát növeli, hanem a minőséget is javítja a gyönyörérzet intenzívebbé válásával.

Alapjáraton

A legegyszerűbb testedzés naponta egy-két félórás séta. Lehet egyedül vagy még jobb párosan, lehet szervezett csoporthoz, közösséghez csatlakozva, például egy nyugdíjasklubbal vagy kirándulócsoporttal, lehet a ház körül, lehet valami parkban vagy közeli kirándulóhelyen, különösebb cél nélkül vagy konkrét célt kitűzve... a lehetőségek kimeríthetetlenek. Több szempontból is ajánlható egy kutya beszerzése: a kedvenc négylábú pillanatok alatt "rákényszeríti" gazdáját a testmozgásra, sőt, derűs, élvezetes időtöltéssé változtatja a napi néhányszori egészségügyi sétát. Ezen túl jót tesz a kutya szívderítő lénye, odaadása, feltétlen szeretete is, amely nem tűr meg maga mellett depressziós gondolatokat.


A séta nem megterhelő, gyakorlatilag mindenkinek javasolható, aki fizikailag képes rá (a jelentős súlyfelesleggel rendelkezőknek is), de a súlyos szív- és érrendszeri betegségben vagy mozgásszervi elváltozásban szenvedőknek azért tanácsos kikérniük orvosuk véleményét a mozgás ajánlott mértékéről, intenzitásáról. Kezdetben elegendő 10 perc séta, majd a táv fokozatosan emelhető. Az ütemét mindenki szabadon választhatja meg. A közepes tempójú séta igen hasznos, minimum 30-40 percig, akár naponta is beiktatható, de hetente legalább háromszor érdemes sort keríteni rá. Aki teheti, menjen gyalog dolgozni és haza, vagy szálljon le a buszról-villamosról néhány megállóval korábban.

1. / 2 oldal

A cikk folytatódik

előző oldal

1. oldal2. oldal

teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Kiss ÉvaHáziPatika.com2013. március 5.


Cikkajánló

Témakör: Egészség

Kinek jár a közgyógyellátás?

Bárki kerülhet olyan helyzetbe, hogy maga vagy családtagja részére segítséget kell kérni a gyógyszerköltségek, vagy egyéb, az egészség helyreállításával kapcsolatos kiadások fedezésére. Ennek egyik módja a közgyógyellátási igazolvány. Ismerjük meg!

tovább

50plusz.hu Fórum

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések