Hogyan lehetünk Matuzsálemek?

1. / 2 oldal


Szerző: Pusztai Éva
2007. július 7. | Forrás:  HáziPatika.com

A ma harminc évesek akár húsz évvel hosszabb ideig élhetnek, mint szüleik, vagyis a 21. századot kis túlzással valóban hívhatjuk a százévesek korszakának.

A ma harminc évesek akár húsz évvel hosszabb ideig élhetnek, mint szüleik, vagyis a 21. századot kis túlzással valóban hívhatjuk a százévesek korszakának - írja sok nyelvre lefordított könyvében David Mahoney, aki sikeres menedzserből világhírű öregedés-kutatóvá lett, miután maga is nyugdíjba ment. A hosszú élet stratégiája című könyvében azoknak ad tanácsot, akik idejében, tudatosan akarnak felkészülni az egészséges, kreatív és örömteli öregségre.
Az öregedést senki nem tudja feltartani, de eközben nem kell magunkat öregnek érezni. Akik ez utóbbi beállítottsággal rendelkeznek, azok többnyire úgy érzik, hogy az életük jelentéktelenné vált, hiszen minden, ami fontos, már mögöttük van. Ebből számukra az következik, hogy nincsenek jelentős céljaik. Meggyőződésük, hogy semmin sem tudnak már változtatni maguk körül. Innen csak egy lépés a lehangoló következtetés, hogy az idősek számára nincsenek lelkesítő, élvezetes, izgalmas élmények, tevékenységek.

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy az öregedés nem betegség, hanem olyan folyamat, amelyet jelentősen befolyásolni lehet. Mivel a következő nemzedékek a nyugdíjba vonulásuk után még azzal számolhatnak, hogy életük egyharmada még előttük van, fontos leszögezni, hogy aki nem él aktív életet, az óhatatlanul sokkal gyorsabban öregszik. Semmi szükség arra, hogy - ha csak ezt komoly orvosi indok nem támasztja alá - az idős ember kímélő életet éljen.
A fejlett országokban napjainkban az idősek fittness-mozgalma valóságos tömegsporttá terebélyesedik, miután nemzetközi tanulmányok százai bizonyítják, hogy a szeniorok egészségi állapota, közérzete, életminősége épp annyira javítható a rendszeres mozgással, mint a fiataloké. Egy sor súlyos testi elváltozás, mindenekelőtt a gerincpanaszok, a cukorbetegség és az alvászavarok megelőzhetők vagy mérsékelhetők a rendszeres testi aktivitással. Még nyolcvan éves kor felett is kimutatható egészségjavító hatása van az izomzat edzésének, a keringést jó karban tartó, erőteljes gyaloglásnak, kocogásnak. Az orvosok azt tanácsolják az idős embereknek, hogy minden alkalmat ragadjanak meg arra, hogy aktívak maradjanak: a lift helyett használják a lépcsőt, hagyják az autót minél messzebb úticéljuktól, fél óránál tovább ne üljenek egy helyben, és szigorúan korlátozzák a napi tévénézés idejét.

Az agykutatás eredményei azt bizonyítják, hogy az idősödő agy csak olyan mértékben épül le, amennyire használaton kívül helyezik. A "dolgozó", azaz gondolkodó szürkeállomány anyagcseréje nem különbözik a fiatal és az idős embereknél. Összességében is ki lehet jelenteni, hogy az agy működése 60-70 év fölött nem rosszabb, csak más.
Az egészséges étkezéssel megelőzhető lenne az összes lehetséges betegség egyharmada: a szívbetegségek, sokféle rákbetegség, a cukorbaj, az erek meszesedése. Természetesen naivság azt állítani, hogy bármilyen csodatáplálékkal megállítható, vagy visszafordítható az öregedés, de néhány egyszerű, ám hatásos táplálkozási és életmódbeli szabályt fontos betartaniuk a korosodó embereknek: Csökkenteni kell a kalória-bevitelt, mindenek előtt a zsírfogyasztást, a korábbinál több gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonaféleséget fogyasztani, mert az idős szervezetnek kevesebb energiára van szüksége. A vörös húsok fogyasztását ritkíthatjuk, ehelyett ajánlott a szárnyas és a hal. A dohányzást, ha eddig nem tettük, az egészséges öregedés érdekében mindenképpen fel kell adni, és kerülendők az égetett szeszesitalok.

1. / 2 oldal

A cikk folytatódik

előző oldal

1. oldal2. oldal

teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Pusztai ÉvaHáziPatika.com2007. július 7.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Visszérbetegség

13 jó tanács visszérbetegeknek

Ha szedünk is vénát erősítő készítményeket visszeres panaszainkra, az önmagában sosem elég, hiszen életmódváltás nélkül a legjobb tabletta sem tehet csodákat. Mire kell mégis ügyelnünk a mindennapokban? Tippek azoknak, akik visszérrel élnek.

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések