Ha álmos, és csak álmodik az álomról

2. / 2 oldal


Szerző: Máriáss Márta
2007. május 2. | Forrás:  HáziPatika.com

A gyógyszer az utolsó, amit bevethetünk, előtte számos apró ötlet, egyéni trükk, bölcs jótanács segítheti az időseket az elalvásban. Az el- és visszaalvásra tett sok görcsös próbálkozás helyett inkább tanuljunk meg helyesen elszenderedni. Lehetséges!

Hogy kell nyugovóra térni?

Szó szerint, fokozatosan jó lecsendesedni. Ebben segíthet az esti rituálé, egy finom meleg zuhany, ami mellesleg a hideg végtagokat is felmelegíti. A nyugalom, alvást segítő hatásának ellentmondani látszik, hogy az ágy nyugalmában és egyéb tevékenységek hiányában nehéz lehet egyes aggasztó gondolatokat elhessegetni. Ezt megelőzendő nappal érdemes egy nyugodt fél-egy órát szánni a minket foglalkoztató gondok átgondolására, a megoldások aktív keresésére. Ilyenkor módunk van még intézkedni, személyes segítséget kérni, ami késő este már sokszor nehézkes.
A lecsendesedést segítheti a már rég odakészített kedvenc andalító zene, ami ideális esetben nyugodt, az alvási pulzusnak megfelelő ritmusú és mintegy 20-30 perc időtartamú.
Bárkivel megeshet, hogy éjszaka idő előtt fölébred, akár a szükség, akár váratlan zaj ébreszti. Szinte tilos az órát fürkészni, és a hátralévő alvásidőt számolgatni. Akár csak az esti első elalvásnál, most is jól jöhet a gondolat, amit szinte alvásbekapcsolóként is használhatunk: "Elegendő idő van még az alvásra, ezért most egyszerűen minden más gondolatot kikapcsolok, és elalszom, ahogy az is csak elhatározás kérdése, hogy eszem vagy iszom."
Az aktív életet élők egyértelműen kevésbé hajlamosak alvászavarokra, kellően elfáradnak, jó a lelkiismeretük, hasznosnak érzik magukat. Nem véletlen, hogy sok tudós és alkotóművész fiatalokat megszégyenítő frissességgel él, ők általában jól is alszanak. Soha sem késő tehát jó társaság, barátok, hobbik után nézni.

A legutolsó az orvosság

Ha mindez mégsem elég, marad a szakember segítsége. Orvosra van szükség, ha a panaszok több mint egy hónapja tartanak, krónikus fáradtság, kimerültség, rosszkedv jeleit érezzük, vagy ha vélhetőleg gyógyszerre van szükség. A gyógyszerválasztás és -adagolás mindig orvos feladata. Akkor is, ha előre tudjuk, hogy "csak most kell", és eszünk ágában sincs minden nap szedni. A legtöbben azonban rendszeresen szednek altatót vagy nyugtatót, noha ezeknek számos hátrányuk van. A legszembetűnőbb a mentális képességekre való hatásuk. A gondolkodás tompul, a tanulás sérül. Bizonyított, hogy egyes altatók jelenlétében a tanulásért felelős hippokampuszban csak fele annyi új idegsejt képződik, mint normálisan.
Némely altató inkább ront, mint javít a helyzeten, fokozza az alvászavart. Az idősotthonok lakóinak kétharmada él vele, a kórházi kezelések is szaporítják fogyasztói számát. Sokszor fölöslegesen az altató a végső megoldás, pedig az ébredéseket okozó éjszakai légzésproblémák nagy része például ma már jól gyógyítható, miközben az altató e betegségek mellett akár életveszélyes légzéskimaradást is okozhat.
A jó altató segíti az elalvást, egész éjjel megakadályozza a felriadást, nem hat viszont ébredés után. Ötven éves kor fölött a szedés további buktatója, hogy a korral lassult anyagcsere nyomán az altatók, nyugtatók hatóanyagai tovább vannak jelen a szervezetben. Így még másnap is hatnak: fölöslegesen álmosítanak, bágyasztanak, és ez által balesetveszélyt keltenek.

A leggyakoribb, ma használatos szerek a benzodiazephinek, két kategóriába, rövid hatású és hosszú hatású csoportba sorolhatók. Logikusan, az előbbieket az elalvást segítendő szedik, utóbbiakat inkább a hajnali ébredés kivédésére, így helyes adagolás híján hatásuk túlnyúlhat másnapra. Ma már vannak kifejezetten idősek számára kifejlesztett altatók, amelyek biztonságosak, de inkább csak az éjszaka első felében, harmadában hatnak. A vény nélkül kapható szerek általában antihisztaminokat tartalmaznak, amik szintén tovább hatnak, mint kellene.
A különböző alvászavarokra általában nem a háziorvos, csak az alvásszakember, illetve az alváslaborban végzett vizsgálat nyújthat megfelelő megoldást..

1. oldal 2. oldal

következő oldal


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Máriáss MártaHáziPatika.com2007. május 2.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Legújabb vívmányok a daganatdiagnosztikában

A daganatok elleni küzdelemben, a daganatos elváltozások kiszűrésében és gyógyításában elsőrendű lenne, ha a szaktudás mellett, mindig rendelkezésre állnának a legkorszerűbb technikák, a legújabb vívmányok, gyógyszerek és vakcinák.

tovább

Tippek:

Amikor úgy enne valamit, valójában sokszor csak szomjas. Bármily furcsán hangzik, az embereket gyakran megtéveszti hiányérzetük. Először mindig kezdje ivással, és figyelje, valóban éhes-e még. A hideg gyümölcsteát ajánljuk szomjoltónak.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések