Fogyókúra a negyedik X-en túl


Szerző: Fodor Marcsi
2012. szeptember 11. | Forrás:  Nők Lapja Egészség

Negyven alatt még egyszerű szabályai vannak a fogyókúrának: kevesebb evés, több mozgás. Hamar meg is látszik az eredmény. De negyven fölött hirtelen minden megváltozik: a régi, jól bevált trükkök többé nem működnek. Újakat kell keresni!

A negyvenedik életév komoly egészségügyi fordulópont. Fogyókúra szempontjából a legsajnálatosabb tény, hogy lelassul az anyagcsere, tehát az a képesség, hogy a kalóriákat elégessük. "Az anyagcsere a húszas évek elején a legaktívabb, ám évente 5 százalékkal csökken" - magyarázza Kiss Erika dietetikus. Ha valaki vékony akar maradni, ehhez kell igazítania az étrendjét. Egy húszéves nőnek átlagosan 2000 kalóriát kell ennie egy nap, ám 45 évesen már 300-zal kevesebb lenne az ideális. Aki ehhez nem alkalmazkodik, az egyetlen év alatt is több kilóval lehet nehezebb.
Nemcsak az anyagcsere lassulás nehezíti a negyvenesek életét, a legtöbb nőnek ebben az életkorban komoly lelki terhekkel kell küzdenie. A saját gyermekeik mellett hirtelen gondoskodniuk kell a szüleikről is, akik jellemzően ekkoriban kezdenek el többet betegeskedni. A legtöbb házasság ebben az életkorban bomlik fel, és nem ritkák a munkahelyi feszültségek sem. A különböző forrásokból érkező növekvő stresszt sokan az evésbe fojtják, és a sok feladat mellett a testedzésre is kevesebb idő jut, mint korábban. Az eredmény pedig szinte azonnal látszik: fölös kilók formájában, amiktől negyven felett már nagyon nehéz megszabadulni, mert a szervezet átállította raktározásra a belső óráját.

Nyugtató a derék körül

A legtöbb zsír, amit 40 éves kora után szed fel az ember, azonnal a derék köré rakódik le. Ez "stressz-zsír" azért halmozódik fel, mert a legtöbb nő hajlamos étellel megnyugtatni magát, ha feszültség éri. A derék körüli hurkákkal a legnagyobb gond nem esztétikai, hanem egészségügyi. A deréktájt elhízott nők között sokkal nagyobb a szívbetegségek, a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint, a cukorbetegség, a rák és a stroke kockázata.

Bár az ezeréves bölcsesség azt mondja, hogy a reggelt kell a legnagyobb adag étellel kezdeni, és este már kerülni kell a nagy lakomákat, a legtöbb nő éppen ellenkezőleg étkezik. Reggel csak bekap pár falatot, majd délután és este eszik igazán sokat. Nem feltétlenül a vacsora a legnagyobb baj, inkább a délután, amikorra elfogy az ember energiája, ám még messze a nap vége. A legtöbben ilyenkor cukros kávéval, süteménnyel, energiaitallal próbálják magukat ébren és mozgásban tartani. Ám ha a stresszevés elkezdődik, gyakran kontrollálhatatlan zabálásba fordul át. Nem kell feltétlen harcolni - inkább tudomásul kell venni, hogy milyen a napirendünk, és jól megtervezett ételsorral, jógával, meditációval küzdeni a stressz ellen.

Nem szabad éhezni!

A legtöbben, amikor észreveszik, hogy elkezdenek hízni, azonnal és nagyon drasztikus evésmegvonással reagálnak rá, de ez nagy hiba. Ezzel ugyanis az anyagcseréjüket még inkább lelassítják, mert a szervezet pánikba esik, hogy éhezős időszak jön, ezért még erősebben raktározni kezd. Fontos tudatosítani, hogy az egészséges test az egészséges gondolkodással kezdődik. A villámdiéták és hasonló bohóságok egy negyven év fölötti nő eszköztárába már nem férnek bele.

Az adagok méretét könnyebb mérni, mint a kalóriákat. Megszorításokra pedig mindenképp szükség van - mert a negyven fölötti nőknek egyszerűen muszáj kevesebbet enniük, ha vékonyak akarnak maradni. A legjobb, ha a munkahelyi menzán fél adagot kér abból, amit eddig teljes egészében megevett. Otthon pedig egyszerűen válasszon kisebb tányérokat, és ne szedjen még egyszer. Itt az idő odafigyelni a rejtett kalóriákra is - sokan azt gondolják, hogy a magok, a müzli szabadon ehető egészséges ételek, de érdemes egyszer megnézni, hogy mennyi kalória van tíz dekában, és mi a napi ajánlott adag. (Ezek az adatok szinte mindig szerepelnek a csomagoláson.) Egy mérleggel érdemes kimérni, hogy ez pontosan mennyi, és ezt az adagot érdemes memorizálni. Bármilyen kevésnek is tűnik, ennél többet enni nem ajánlott.

Több edzés

Szomorú tény, de igaz: negyvenéves kor fölött csökken az izomtónus, márpedig minél kevesebb izma van valakinek, annál kevesebb kalóriát képes a szervezete elégetni. Tehát ha harmincévesen heti egy torna is elég volt a karcsúsághoz, most fel kell emelni a kardioedzések számát heti kettőre és ehhez még hozzá kell tenni két nyújtó edzést is. Érdemes súlyzókat használni, mert az intenzív izommunka aktivizálja a szervezet zsírégető képességét. Aki azt mondja most, hogy az ő életébe ennyi nem fér bele, annak jó hír, hogy nem minden tornához kell edzőterembe menni: az edzések egy része helyettesíthető egy élénk sétával vagy azzal, ha autó helyett biciklivel megy az ember a munkahelyére, de az is segít, ha valaki tévénézés közben vizespalackokat emelget.

Türelem!

A mód, ahogyan az ételhez viszonyulunk szoros kapcsolatban áll azzal, hogyan kezeljük a minket érintő stresszt. Egy különösen ideges, nyugtalan nap után vannak, akik képtelenek egy falatot is legyűrni - mások szinte rávetik magukat a hűtőre, és az étellel nyugtatják meg magukat. A súlyfelesleg ezért nemcsak arról szól, ki hogyan táplálkozik, hanem arról is, hogyan kezeli az őt ért feszültséget. Ezért fordulhat elő, hogy az ember elkezd diétázni, majd amikor az élete olyan fordulatot vesz, képtelen betartani az önmagának tett ígéreteket. A legtöbb nő hajlamos arra, hogy amikor bánata van, vagy ideges, akkor figyelmen kívül hagyja a diétát. Egyszerűen azért, mert úgy érzi, hogy képtelen két fronton is helyt állni. Ilyenkor nem szabad az elmaradt diéta miatt is idegeskedni - el kell fogadni, hogy valami váratlan dolog történt, aztán ha az megoldódott, térjünk vissza az eredeti elhatározáshoz és újult erővel lássunk neki a fogyókúrának.

Az írás megjelent a Nők Lapja Egészség szeptemberi számában.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Fodor MarcsiNők Lapja Egészség2012. szeptember 11.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Jaj, őszülök!!!

Mit tegyünk, ha megjelennek az első ezüst hajszálak? Tépkedjük ki, fessük be, vagy egyszerűen viseljük el, esetleg legyünk még büszkék is rá?

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések