Felfekvés

1. / 2 oldal


Szerző: Fenyves Judit
2007. július 7. | Forrás:  HáziPatika.com

A felfekvés (latinul: decubitus) igen nagy fájdalommal járó szövetkárosodás, amely jellemzően hosszasan ágyban fekvő, keveset vagy alig mozgó betegeknél alakul ki. Hogyan előzhető meg és mit tehetünk, ha már kialakult?

Miért jön létre?

Ha hosszas - napokon, heteken, hónapokon, éveken át tartó - folyamatos, szinte mozdulatlan fekvés következtében a beteg bőre az ággyal érintkező részen állandóan ugyanazokon a pontokon nyomódik. Emiatt az adott bőrfelületen a vérkeringés rosszabbá válik. Sejtjeinkhez szöveteinkhez a táplálékot a vér juttatja el. Ahol rossz a vérkeringés, ott a sejtjeink, szöveteink "éheznek", s lassan kezdenek elhalni: felfekvés esetében egyre nagyobb számban megjelenő, egyre növekvő méretű levedző sebek alakulnak ki a beteg bőrén.

Mely tényezők segítik elő a kialakulását?

A hosszadalmas fekvés mellett egyéb tényezők is hozzájárulnak a kialakulásához: például az amúgy is rossz keringés, melynek eredete sok esetben érszűkület; vitaminhiány, cukorbetegség, rossz általános állapot. Mindezek miatt is lassan gyógyul, folyamatos ellátást, kötözést igényel. A beteg és a hozzátartozók érdekében egyaránt javaslom, tegyünk meg minden tőlünk telhetőt azért, hogy megelőzzük a kialakulását.

Megelőzés

Sok, különféle betegség következtében, vagy éppen műtét utáni állapotokban kényszerülhet valaki arra, hogy hosszas időt ágyban fekve töltsön. Bizonyos betegségeknél a fekvőhelyzet mikéntjére is oda kell figyelni - például egy hasi műtéten átesett beteg a műtétet követően meghatározott ideig nem fekhet a hasára.

Forgatás, mozgatás

Az ilyen előírásokat szem előtt tartva a felfekvés megelőzése érdekében - ha a beteg állapota megengedi - gyakran mozgassuk, forgassuk a beteget. Ügyeljünk arra, hogy mindeközben ne csavarjuk meg a végtagjait. Ha testes betegről van szó, ajánlatos egyszerre két hozzátartozónak is segédkeznie. Ha a beteg erőnléte engedi, kérjük meg, hogy ő is működjön közre a mozgatásában: húzza fel a térdét, emelje meg a derekát, vállát, karját.

1. / 2 oldal

A cikk folytatódik

előző oldal

1. oldal2. oldal

teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Fenyves JuditHáziPatika.com2007. július 7.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Mozgás

Konditerem, nemcsak fiataloknak

Az edzőterembe járás korunk egyik legdivatosabb sporttevékenysége. Egyre többen látogatják a gombamód szaporodó konditermeket, ahol ideálisak a körülmények az állóképesség fejlesztésére, sőt még a szociális érintkezésre is.

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

Szent-Györgyi Albert napi tíz gramm feletti C-vitamin bevitelét sem tartotta túlzottnak. Szerinte a C-vitamint a sóhoz hasonlóan kellene árusítani.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések