Émelyítő úti élmény

Módszerek az utazási betegség elkerülésére


Szerző: Kiss Verus
2013. augusztus 14. | Forrás:  Nők Lapja Egészség

Felnőtteknél sem ritka az utazási betegség, azaz az utazások során váratlanul fellépő hányinger, hányás, rosszullét. Nehéz kezelni, megelőzésére inkább állnak rendelkezésre meglehetősen hatékony módszerek.

Szinte mindegy, hogy autón, buszon, hajón vagy repülőn, egyszer csak felfordul a gyomra, elkezd izzadni, ásítozik és elsápad... Ismerős helyzet? Ezek az utazási betegség jellegzetes tünetei.
A mozgásbetegséggel (kinetózis) összefüggésben álló émelygésért minden esetben a belső fülben található félköríves járatok abnormális ingerülete felelős, amit a járművek mozgása vált ki. Utazás közben a cél tehát az, hogy a mozgás ellenére az agy egymásnak minél kevésbé ellentmondó jeleket kapjon. Ennek érdekében tekintetét szögezze messze előre, például a horizontra, ne fókuszáljon közeli tárgyakra, a fejét ne mozgassa.

Akik már az utazás gondolatától is szoronganak, esetleg a balesetektől való félelem rántja görcsbe a gyomrukat, azoknál a stresszoldás is fontos.

Úton, sínen

Autóban és buszban általában a gyorsítás és a lassítás, a kanyargós hegyi út, illetve a kipufogógáz felelős a kellemetlen panaszokért. Sokat segít, ha előre ül, az utazási betegség ugyanis jobbára csak a hátrébb ülő utasoknál jelentkezik. Vonaton megoldás lehet, ha menetiránnyal szemben helyezkedik el.

Levegőben

Repülőgépen különösen fontos a hely, hiszen menet közben nincs kiszállás, ha elkapja a rosszullét. A szárnynál levő ablakok mellett kevésbé érezni az imbolygást (és ott lehet legkevésbé érzékelni a magasságot is). Ha a repülés gondolata is riasztó, ha szorong, fél, a feszültségoldásról is gondoskodni kell. Jól jöhet a friss levegő: használja az ülés felett lévő levegőbefújót! Segít az émelygés elleni tabletta, szükség esetén az utaskísérőktől is lehet ilyet kérni.

Vízen

Legcélszerűbb valahol középen helyet keresni, így a lehető legkevesebb mozgásnak lesz kitéve. Talán félelmetesnek tűnik a legnagyobb ringatózás közben kimennni a fedélzetre, de a friss levegő józanító hatása miatt érdemes próbát tenni. Kerülje a dohányosoknak elkülönített utasteret! Talán furcsán hangzik, de a meleg ruházat is segíthet a tengeribetegség megelőzésében.

Étkezés, gyógyszerek

Teli hassal útnak indulni utazási betegség szempontjából vétek. Mielőtt bármilyen járművel felkerekedne, tanácsos könnyű ételeket fogyasztani, és messzi elkerülni a nehezen emészthető zsíros, olajos, fűszeres, nehéz fogásokat. Alkoholt se fogyasszon!

Megnyugtatja a gyomrot egy kis gyömbér: rágcsálhatja frissen, fogyaszthatja tinktúra, tea, kapszula formájában. Hatékony segítség a magnézium is, közismert gyomornyugtató, akárcsak a B6-vitamin, melyet hányinger ellen vethet be sikerrel, még jóval az utazás előtt. Az idegességet kezelheti természetes eredetű készítményekkel és étrend-kiegészítőkkel, illetve kipróbálhatja a kifejezetten utazási rosszullét esetén javallott homeopátiás készítményeket is, amelyek az utazási betegség összes tünetét kíméletesen enyhítik. Minden esetben kérje ki a patikus vagy az orvos tanácsát!

Meditálás, akupresszúra

Gondolatait igyekezzen elterelni az utazásról, csukja be a szemét, és finoman masszírozza meg halántékát, orrnyergét, a külső-belső szemzugokat, a külső fül előtti és mögötti területet és homlokát. Segíthet, ha a szemét összedörzsölt, felmelegített tenyerekkel energetizálja, és rövid időre eltakarja.

Bizonyos akupresszúrás pontok nyomására a hányinger csillapodik. Használhat kifejezetten erre célra gyártott csuklópántokat, amelyek a kellő pontra gyakorolnak nyomást. Felfelé fordított alkarjának belső oldalán az orsó- és a singcsont között, a csuklótól három ujjnyira levő pont három-ötszöri ismételt nyomása is segíthet.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Kiss VerusNők Lapja Egészség2013. augusztus 14.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Lélek

Lelki béke, testi egészség

El tudja képzelni magáról, hogy lótuszülésbe helyezkedik a földön egy párnán, behunyja a szemét, a légzése lelassul, és tisztán és elnyújtva ismétli az "Om" szótagot? Ha olyan tisztelettel tekint a testére, mint a lélek templomára, akkor kezdheti is.

tovább

Tippek:

A sport és testedzés a legjobb immunrendszer-erősítő! Mozogjon rendszeresen! Csak arra ügyeljen, hogy megizzadt állapotban ne menjen hidegre, és vegyen magára pulóvert, míg lehűl! Még jobb egy meleg zuhanyozás!

50plusz.hu Fórum

Praktikák:

Gyógynövénytár

Gyógynövénytár
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések