Egyen, hogy jól legyen!


Szerző: Huták Judit
2012. december 11. | Forrás:  Nők Lapja Egészség

Minél rövidebbek a nappalok, minél hidegebb az idő, annál több fertőzés leselkedhet ránk. A legtöbb téli betegséget ugyan könnyű kezelni, de megelőzni őket talán még egyszerűbb. Immunrendszerünk működését finom ételekkel is támogathatjuk!

Az immunrendszer olyan komplex rendszer, mely segít megvédeni a szervezetünket a betegségektől, de időnként külső támogatásra van szüksége: vagy azért, mert legyengült (például a hosszan tartó stressz következményeként), vagy azért, mert a szokásosnál is több kórokozóval kell szembenéznie. Ilyenkor érdemes a védekezőrendszerünkre pozitív hatást kifejtő mikrotápanyagokkal feltölteni a szervezet raktárait: többek között ilyen a C- vagy az E-vitamin, a cink vagy a béta-karotinok. Ezeket könnyű tabletta formájában is bevenni, de még jobban járunk, ha ízletes immunerősítő ételeket teszünk az asztalra!
Az egészséges hetes

Fokhagyma

Az apró, fehér gerezdek betegségeket gyógyító és megelőző hatása legendás. A fokhagymában - de a többi hagymafélében is - megtalálható egy igen erős mikrobaellenes hatóanyag, az allicin. Ennek köszönhetően hatékony lehet a bakteriális és vírusos fertőzések ellen, de még bizonyos gombákkal szemben is. A fokhagymában található különböző kénvegyületek pedig (melyeknek jellegzetes szagát is köszönheti) gyulladáscsökkentő hatásúak.
Hogy a leghatásosabb? A fokhagymát szinte bármilyen ételbe keverhetjük, mindennek jellegzetes, igen kellemes ízt ad! Az elkészítésénél ügyeljünk arra, hogy aprítás vagy összezúzás előtt hagyjuk egy kicsit állni, mielőtt hozzáadjuk valamihez - így ugyanis még hatékonyabban ki tudja fejteni egészségvédő hatását.

Zöld tea

A zöld teában rengeteg, szervezetünk számára hasznos flavonoid található, ezek hozzájárulnak a szervezetünkbe jutó káros (immunrendszerünket is gyengítő) szabadgyökök semlegesítéséhez. A kutatások szerint a rendszeres zöldteafogyasztás csökkenti a bakteriális és vírusos fertőzések kialakulásának veszélyét, de a krónikus betegségek kockázatát is (ilyenek például: a csontritkulás és a szív- és érrendszeri problémák). Egy, a zöld teában található anyag, az epigallocatechin-3-gallát (EGCG) megváltoztatja a vírusok membránszerkezetét, így csökkenti szaporodóképességüket - ennek köszönhetően a zöld tea védhet az influenza ellen, vagy lerövidítheti a betegen töltött napokat.
Hogyan a leghatásosabb? Igyunk naponta legalább három csésze zöld teát! Ízesíthetjük mézzel, citrommal, lime-mal, szeletekre vágott gyömbérrel, mentalevéllel, de akár szójatejjel is!

Joghurt

Immunrendszerünk nagyobbik része a beleinkben található, méghozzá azoknak az apró "társbérlőknek" a képében, amelyek megvédik szervezetünket a betegséget okozó mikroorganizmusoktól. Ezek a jótékony hatású baktériumok, azaz a probiotikumok a fermentált élelmiszerekben, a joghurtban, a kefirben és a speciális probiotikus italokban is megtalálhatók.
Hogy a leghatásosabb? A javasolt mennyiség naponta két kis doboz. Keverhetünk bele gyümölcsöket, de önthetjük müzlire is. Nagyon jó salátaöntet-alap lehet: turmixoljuk össze egy kevés vízzel, és keverjünk bele zöldfűszereket.

Méz

A méhek ajándékának tartott méz minden édesanya betegség elleni arzenáljában megtalálható! Nem is csoda: a jó minőségű méznek gomba-, baktérium- és vírusellenes hatása van, valamint többféle, a szervezet számára nélkülözhetetlen probiotikum is megtalálható benne. A méz hatékonyan csökkenti a köhögést, erősíti az immunrendszert, és a benne található hatóanyagok segíthetnek a szabadgyökök elleni küzdelemben is.
Hogy a leghatásosabb? Már napi egy-két kanálnyi méz is kedvező hatással lesz az immunrendszerünkre. Keverhetjük langyos teába, tejbe vagy joghurtba, de almaszeletekre is csorgathatjuk!

Kurkuma

Ez az ízletes, gyönyörű élénksárga színű fűszer a keleti gyógyászat egyik kedvelt alapanyaga gyulladáscsökkentő hatása miatt. A kedvező hatóanyagok a kurkuma olajában, illetve a jellegzetes színét adó pigmentanyagban találhatóak. A gyulladáscsökkentő hatás mellett a gyomor- és bélműködést is kedvezően befolyásolja.
Hogy a leghatásosabb? Kurkumát vásárolhatunk szárított és porított formában, de frissen is. Az egyik fő alapanyaga a currynek, de párolt rizst, sárgarépa-, sütőtök- vagy vöröslencse-krémlevest is ízesíthetünk vele!

Gomba

Meglepő, de a gomba az egyik legegészségesebb "zöldségféle". Tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal, többek között immunrendszert támogató cinkkel, mangánnal és szelénnel. A gombában található anyagok serkentik többféle immunsejtünk működését - így a monocitákét, a makrofágokét és a dendritikus sejtekét. Gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatása is van.
Hogy a leghatásosabb? Naponta együnk egy adag gombát! Hagymával összeforgatva nagyszerű köret vagy omlettalapanyag lehet, de krémlevest is készíthetünk belőle, a nagyobb kalapú példányokat pedig meg is tölthetjük.

Kaliforniai paprika

Amellett, hogy a kaliforniai paprikában rengeteg a C-vitamin (egy átlagos kaliforniai paprikában kétszer annyi, mint egy narancsban), E-vitamint és jelentős mennyiségű karotinoidot is tartalmaz. Nagyon erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő.
Hogy a leghatásosabb? Egyen naponta egy kaliforniai paprikát, salátába, omlettbe vagy krémlevesbe keverve! A paprikát meg is lehet tölteni, de mártogatósokhoz is tökéletes választás.
Immunerősítő menü

Reggelire igyon meg egy nagy csésze zöld teát, mézzel és néhány szelet gyömbérrel ízesítve. Egyen mellé speciális élőflórát tartalmazó, probiotikus joghurtot, melyet szintén édesíthet mézzel, de gyümölcsöket (például áfonyát vagy fagyasztott málnát) is keverhet bele. A gyömbér nemcsak immunerősítő hatású - köszönhetően a benne található izzasztó hatóanyagoknak, melyek segítenek megszabadulni a méreganyagoktól -, de gyulladáscsökkentő is, ráadásul segít helyre tenni a betegeskedő gyomrot.

Ebédre tökéletes választás lehet a forró csirkehúsleves sok sárgarépával, utána pedig egy omlett kaliforniai paprikával és gombával. A húsleves gyógyító hatását egy ideig csak legendának tartották, ám amerikai kutatók nemrég bebizonyították, hogy a csirkéből készült, zöldségekkel teli leves igenis jót tesz, ha betegek vagyunk. A húsból ugyanis a főzés során olyan anyagok szabadulnak fel, melyek csökkentik a hörgők gyulladását. A sós-fűszeres lé pedig segít pótolni a szervezetben a folyadékot, valamint fellazítja a felgyülemlett váladékot is!

Vacsorára készítsen zúzott fokhagymával ízesített párolt brokkolit (vagy más zöldséget), tálaljon mellé roston sült sovány marhahúst! Desszertnek pedig tökéletes a gyümölcssaláta ananászból és áfonyából. A spenótban nagyon sok vitamin és ásványi anyag van, többek között az immunrendszert támogató C- és E-vitamin. A sovány marhahús pedig az egyik legjobb cinkforrás. Az ananásznak és az áfonyának is magas a C-vitamin tartalma, emellett más hasznos mikrotápanyagokat is tartalmaznak.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Huták JuditNők Lapja Egészség2012. december 11.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Csontritkulás

10 dolog, ami miatt csontjainak segítségre lehet szüksége!

A csontritkulásnál döntő a korai felismerés, ezért nem árt, ha Ön is tudja, mire érdemes figyelnie, íme 10 dolog, ami miatt csontjainak segítségre lehet szüksége!

tovább

Praktikák:

VitaminABC

VitaminABC
tovább

Tippek:

Nem mindenkinek és mindig sikerül fogait teljesen megtisztítani pusztán fogkefével. A fogközökből naponta érdemes eltávolítani az ételmaradékot a drogériákban kapható fogselyemmel.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések