Csontsorvasztó ételek


2012. április 3. | Forrás:  MediPress

Az étellel megfelelő tápanyagokat juttatunk a szervezetünkbe, amelyek például a csontjainkat is táplálják, megőrzik egészségüket. Csakhogy az élelmiszerekben található anyagok nemcsak táplálni tudnak, hanem gyengíteni is.

Hat olyan élelmiszert sorol fel a Caring.com összeállítása, amelyek komoly károkat okozhatnak csontjainknak.

A só elvonja a kalciumot a csontokból, így gyengébbé, törékenyebbé válnak. Minden 2300 milligrammnyi nátrium elfogyasztásával 40 milligramm kalciumot veszítünk a dietetikusok mérései szerint. A legjobb, amit tenni lehet a só káros hatásai ellen, a sóbevitel csökkentése. Érdemes odafigyelni a feldolgozott élelmiszerekre: amerikai adatok szerint a sóbevitelünk háromnegyede ezekből származik.

Üdítőital

Az üdítőitalok kétszeres kockázatot jelentenek csontjaink számára. A szénsavas italokban előszeretettel használt foszforsav megemeli a vizelettel a szervezetből kiürülő kalcium mennyiségét. Ezenkívül a szervezetet eltelítő üdítőkből hiányzik az a tápanyag, ami a tejben vagy a gyümölcslevekben megtalálható. A legegyszerűbb megoldás az, ha tartózkodunk az ilyen italoktól, szomjunkat vízzel oltjuk, és persze változatosan táplálkozunk.

Koffein

A koffein szintén kivon a szervezetünkből némi kalciumot. Kevésbé veszélyes, mint a só, de csak azért, mert kevesebbet fogyasztunk belőle. Minden 100 milligrammnyi koffeinre 6 milligramm elvesztett kalcium jut. Ha túlzott mértékben fogyasztunk koffeines italokat, abból is baj lehet. De például aki tejjel issza a kávét, máris tesz valamit a koffein kalciumelvonó hatásának ellensúlyozása végett.

A-vitamin

A tojásban, a zsíros tejtermékekben, a májban és a vitaminnal dúsított élelmiszerekben lévő A-vitamin rendkívül fontos elem a látásunk és az immunrendszerünk számára, túladagolása viszont törékennyé teszi a csontokat. Egyes kutatók a jelenleg felnőtteknek ajánlott 5000 nemzetközi egységet (NE) is túlzónak tartják. A jelenlegi adatok szerint a változó koron túl lévő nők a legérzékenyebbek erre, esetükben a csonttörések száma kétszeresére növekedett, amennyiben napi 5000 NE-nél nagyobb mennyiségben juttattak a szervezetükbe A-vitamint. Az A-vitamin túlfogyasztás megelőzése érdekében érdemes csökkentett zsírtartalmú étrendet követni, és tojásnak inkább csak a fehérjét használni, mint a sárgáját. Érdemes a multivitamin készítményeket is ellenőrizni, nem tartalmaznak-e több A-vitamint a kelleténél.

Alkohol

Az alkohol megakadályozza az elfogyasztott kalcium feldolgozását a szervezetben, így a csontok nem jutnak hozzá a szükséges tápanyaghoz. A komoly alkoholfogyasztás ennek tetejébe még a csontot építő sejtek működését is megzavarja.

Hidrogénezett olajok

A legfrissebb kutatások kimutatták, hogy a hidrogénezett növényi olajok elveszítik a bennük eredetileg megtalálható K-vitamint. A K-vitamin az erős csontok alapvető építőeleme, és a zöld levelű zöldségek mellett éppen az olyan növényi olajok a legjobb forrásai, mint az olívaolaj vagy a repceolaj. Ha elég zöldséget fogyasztunk, akkor tehát nincs miért aggódni, de sütés-főzés alkalmával érdemes inkább nem hidrogénezett olajat használni.

Forrás:Megjelent:
MediPress2012. április 3.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Lélek

Meddig élnek a magyarok?

Amikor a mai ember a tudomány diadalmas eredményei alapján merész terveket sző a halhatatlanságról, felteszi a kérdést: hosszú öregedés vagy örök ifjúság? A világ lakossága és ezen belül a magyarok is öregszenek, így különösen időszerű a kérdés.

tovább

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább

Tippek:

Nyugodtabban alszunk, ha nincs túl meleg a hálószobában. Érdemes ezt a helyiséget egy kicsit kevésbé fűteni. Az ideális alvási hőmérséklet 16-18 C körül van. A programozható fűtéssel a felkelés idejére csinálhatunk picit melegebbet.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések