Cipellőktől a papucsig

Az egészséges láb nem lehet a divat áldozata

2. / 2 oldal


Szerző: Kiss Éva
2008. február 2. | Forrás:  HáziPatika.com

A cipő formája az évszázadok során sokat változott, az éghajlaton, az időjáráson és a használati célszerűségen kívül a divat is meghatározta. Örvendetes, hogy ma már a lábbeli egészséges voltára is egyre jobban odafigyelünk.

Segédeszközök

A leggyakrabban használt ortopédiai segédeszköz a lúdtalpbetét. Merev, félmerev és puha (képlékeny) változatát használják. Mivel jelenleg az OEP nem támogatja, elvileg bárki megrendelheti magának, de természetesen ajánlatosabb az orvos javaslatát kérni hozzá. Általában az alacsonyabb testsúlyú, fiatalabb betegeknek puha betétet írnak elő, idősebbeknek, túlsúlyosaknak inkább a merev vagy félmerev betétet ajánlják. Kialakult, súlyosabb deformitás - sarokdőlés, lúdtalp, lábtőcsonti ízület kopása, bütyök, kalapácsujj - esetén az orvos (az OEP által támogatott) gyógycipőt is rendelhet. Ezt a beteg számára egyedi tervezéssel, méretezéssel készítik el, a cipő sarokdőlését egyéni szükséglete szerint beállítva, illetve a járást segítő, gördülő talpat kialakítva.
A betét vagy a gyógycipő azonban önmagában sosem elég - figyelmeztetett Illyés doktor -, a lábfej- és a talpizmokat tornáztatni, fejleszteni kell ahhoz, hogy javuljon is a beteg állapota, megszűnjenek a fájdalmai. Mivel a láb összes ina, izma egységet alkot, így a boka, a lábszár, a vádliizmok, az Achilles-ín, a sarokcsonton eredő és tapadó izmok, inak közül mindig az kezd fájni, ami relatíve a leggyengébb. Hosszú hetek, hónapok rendszeres erősítő gyakorlatai kellenek ahhoz, hogy ezek a visszatérő lábfájdalmak megszűnjenek.

Egészséges mezítlábasság?

Léteznek olyan cipők is, melyek talprészének összetevői a talpizmokat folyamatos működésre késztetik. Ennek a "mezítlábas technológiával" készített cipőnek a segítségével néhány hónap viselés után megerősödhet a talpizomzat. Ezek a cipők azonban meglehetősen drágák, így tanácsosabb lábizom-erősítő tornával helyreállítani a láb egészségét. Remekül erősíti például az előláb izmait, ha homokba beáll valaki, és lábujjaival "kaparja" a talpa alá a homokot. A talpizmokat dolgoztatja meg a sima folyami kavicsok taposásával végzett "talpmasszázs" is. Amúgy magát a mezítlábasságot nem kifejezetten ajánlja Illyés doktor. Legfeljebb alkalmilag, tudatosan odafigyelve, gyakorlatokkal erősítve a lábfejet, megbízható gyepen vagy homokos strandon, de ma már kevés is az erre valóban megfelelő terep. A civilizáció remek találmánya a cipő, kár lenne lemondani róla...

És milyen a jó papucs?

Tele vannak a cipő- és ajándékboltok vicces, bumfordi, szőrme mamuszokkal, papucsokkal. Ezeknek nincs tartásuk, oda kell figyelni rájuk járás közben, alig jobbak, mintha mezítláb járna valaki. Az a jó papucs vagy kényelmi, otthoni cipő, amelyiknek az eleje fogja a lábat, a talpa is kemény vagy legalább közepesen kemény, de semmiképpen nem textilszerű, nem teljesen puha. Sokan a fapapucsra esküsznek, amelynek előnye, hogy tartja a boltozatot, de hátránya, hogy a kiképzése miatt a talpizmok nincsenek rákényszerítve a mozgásra. Nyáron divat utcán is papucsot hordani - erre ugyanaz vonatkozik, mint bármilyen más cipőre: nem szerencsés a túl puha talp, a túl alacsony vagy túl magas sarok. Az ujjak közötti, egyetlen pántból álló papucs mindezeken túl pedig meglehetősen kényelmetlen is.

1. oldal 2. oldal

következő oldal


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Kiss ÉvaHáziPatika.com2008. február 2.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Csökkent munkaképesség - Leszázalékolás

Milyen formában dolgozhat tovább, vagy milyen pénzbeli ellátásra tarthat igényt az a dolgozó, akinek egészségi állapota betegség vagy baleset következtében annyira leromlik, hogy munkakörének feladatait többé nem tudja ellátni?

tovább

Tippek:

Szabaduljon meg túlsúlyától - a kiindulási testsúly 10 %-ának leadásával vércukorszintje akár a felére is csökkenhet!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések