Aranyér esetén

Mozogni jó! - Kriston Andrea rovata


Szerző: Kriston Andrea
2013. december 20. | Forrás:  50plusz.hu

Munkámból adódóan nagyon sok nővel, férfival beszélgettem az aranyérről. Ez a kötőszöveti kiboltosulás megkínozhatja a legerősebb embert is. Bizonyos mozgások enyhítik, más mozgások csak fokozzák a kínt.

Az égő, viszkető, szél- és székletmegtartást akadályozó kisebb-nagyobb csomócskában, az aranyérbetegségben érintettek számát tekintve mi, magyarok a "világranglista" nyolcadik helyén vagyunk. Az ötven feletti korosztály 50 százalékban tapasztalja a tünetet, de nem ritka már fiatalon, várandósság alatt, szülés után is.

Tudunk tenni azért, hogy az aranyér visszahúzódjék. Ennek érdekében minimálisra kell csökkenteni a préseléssel járó erőfeszítéseket. Köztudott, hogy a székletürítésnél kifejtett erőlködés fokozza az aranyeret. A Szent Rókus Kórházban, a Magyar Sporttudományi Társasággal végzett méréseink szerint a helytelen sportmozgások hasonló belső hasi nyomást hoznak létre. Ez a megfigyelésünk egybeesik azoknak a nőknek a panaszával, akik kérdőíves felmérés során elmondták, hogy az aranyerük a kondigépek használata során jelent meg, vagy akkor növekedett jelentősen (437 nő közül 168 esetében).
Milyen mozgást helyes kiiktatni a sportból? Az olyan préseléseket, amelyeknél a légzés visszatartott, és olyan nyomás történik, mint erőltetett székletürítésnél. Ilyeneket végzünk, amikor emelünk, húzunk, tolunk. Leginkább akkor fordul elő, amikor ellenállással, súllyal végzünk testedzést. Ezek a mozdulatok lényegesen enyhébb következménnyel járnak, ha vízszintes a gerinc.

Akinek már aranyere van, annak különösen érdemes kerülnie a préselést. Tanítványaim közül többen mesélték el, hogy az olyan eszközzel végzett emelések, lendítések, melyeket többnyire erőnövelésre, izomtömeg-fejlesztésére használnak, közvetlen kapcsolatba hozható a vénatágulatok és a kötőszöveti párnák elődomborodásával. Minél nehezebb a kézben tartott eszköz, minél nagyobb az ellenállás, amit lábbal vagy törzzsel kell leküzdeni, annál nagyobb a kockázat.
Amíg az aranyér vissza nem húzódik, addig a futást és más, rázkódással járó sportot is inkább mással kell helyettesíteni. Nagyon előnyös ilyenkor a vízszintesen való testedzés, például az úszás. Aki aranyérrel küzd, annak a székletrendezésen és a sporton túl egyéb szituációkban is fontos lenne kerülnie a préseléses helyzeteket.

Leghatékonyabb javulás az egész medencefenéki izomzat jól végzett tréningje. Sajnos az a tapasztalat, hogy amikor valaki a netről, újságokból, jógatanfolyamokon, kismamatréningeken, gyógytornán helytelen instrukciók alapján kezdik a záróizmok edzését, a tünetei gyakorta súlyosabbak lesznek. A tréning helyes technikájának elsajátítása nagyon lényeges. A Kriston Intim Torna a tapasztalatok szerint néhány héten belül képes rendezni a tüneteket, és súlyos esetben is nagyon sokat javít a helyzeten.
Természetesen a végbél szöveteinek a védelme attól kezdve napi néhány perces gyakorlást igényel, de nem a buszmegállóban húzogatva, hanem jól szerkesztett gyakorlatsor formájában, aranyérvédő testhelyzetben. Megfigyelések szerint a helytelen gyakorlatoktól csak tovább nő az aranyér.

A jó közérzet érdekében szükséges az összes olyan szokás tudatos áthangolása, ami kihat valami módon az altesti erek működésére. A sport, fizikai munka, és ezáltal nem csupán a vázizmokra, hanem a zsigeri szervekre és a kötőszöveteinkre is hat. Ezért fontos, hogy ne károsítson, hanem az egészségünket szolgálja.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Kriston Andrea50plusz.hu2013. december 20.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Ügyintéző

6 kérdés - mielőtt hitelt venne fel

Van az úgy, hogy nagyon kell a pénz, nincs mese. Hiába tudja józan eszével az ember, hogy a kölcsön kapott pénzt költve azt éli fel, amit még meg sem keresett, és sok esetben csak annyit ér el ezzel, hogy későbbre tolja a gondot, amitől most fáj a feje.

tovább

Tippek:

Amikor úgy enne valamit, valójában sokszor csak szomjas. Bármily furcsán hangzik, az embereket gyakran megtéveszti hiányérzetük. Először mindig kezdje ivással, és figyelje, valóban éhes-e még. A hideg gyümölcsteát ajánljuk szomjoltónak.

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább

50plusz.hu Fórum

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések