A tej élet, erő, egészség - és valóban?

3. / 3 oldal


Szerző: Pilling Róbert
2008. szeptember 30. | Forrás:  HáziPatika.com

Csontjaink egészsége szorosan kapcsolódik táplálkozásunk egészségéhez. Pozitívan és negatívan egyaránt hathatunk arra, elkerül vagy elér-e bennünket az oszteoporózis, milyen erősek lesznek csontjaink, könnyebben vagy nehezebben törnek-e el.

Jó kalciumforrások a tej és a tejtermékek - egyliternyi tejben 1200 mg kalcium található, amely teljes napi szükségletünket képes fedezni -, tehát a tej, a túró, a sajtfélék fogyasztása jótékony hatással lehet csontjainkra. Sok zöldség is tartalmaz kalciumot, bár meg kell jegyezni, hogy rosszabbul hasznosíthatót, mint a tejtermékek: a brokkoli, a káposzta, a mogyoróban, csonthéjasok jelentős források lehetnek.

Sosem lehet elég korán kezdeni...

Jogos tehát a kérdés: mikor kell elkezdeni tudatosan, "csontvédő" módon táplálkozni, melyik az az életkor, amikor már figyelni kell ételeink, élelmiszereink kalciumtartalmát? Legtöbbünk úgy gondolná, hogy amikor elérkezik abba a korba, amelyben már veszélyeztetett lehet, érdemes lesz majd átgondoltabban táplálkozni. Valójában már csontjaink kifejlődésénél gondolnunk kell(ene) idősebb korunkra, és már a gyermekkorban annyi kalciumot fogyasztani, amennyi a zavartalan csontfejlődéshez kell.

Harc, együtt a kilókkal

A túlsúly okozta problémákról mindenki hallott már, az a tény, miszerint az enyhe túlsúly néha hasznos is lehet, kevesebbek előtt ismert. A csontritkulásnál előnyt jelenthet bizonyos mennyiségű eltérés a normál testsúlytól, hiszen fizikai ingert jelent a csontoknak, bizonyos mértékben elősegíti a felépítő folyamatokat. Nem szabad viszont erre hivatkozással az elhízás útjára lépni, mivel az egészséges, helyesen összeállított táplálkozás és a másik fontos fizikai inger, a mozgás sokkal hatékonyabban védik meg csontjainkat. Érdemesebb tehát inkább ezt az utat követni.

Amit ajánlhatunk, és amit nem

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság (MOOT) a következőket ajánlja a csontritkulás megelőzésére:
  • bőséges fehérjebevitel mellett növelni kell a kalciumban gazdag ételek (a kisebb zsírtartalmú tejtermékek) fogyasztását;
  • az étrend sok zöldséget és gyümölcsöt tartalmazzon;
  • rendszeresen (naponta) mozogni és sportolni kell;
  • rendszeres kalcium és D-vitamin pótlás;
  • egészségesebb életmód - kerüljük a túlzott kávé- és alkoholfogyasztást, valamint fel kell hagyni a dohányzással.

következő oldal


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Pilling RóbertHáziPatika.com2008. szeptember 30.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Kisimult arccal

A "csodaszerek", a kozmetikumok, a masszírozás, a barátnők jótanácsai, a szépségvitaminok, csak ideig-óráig oldják meg a bőr kisimulását, de ha a tükörből már tényleg nem az néz vissza, akit szeretnénk, döntenünk kell a következő lépésről.

tovább

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések