A tej élet, erő, egészség - és valóban?

2. / 3 oldal


Szerző: Pilling Róbert
2008. szeptember 30. | Forrás:  HáziPatika.com

Csontjaink egészsége szorosan kapcsolódik táplálkozásunk egészségéhez. Pozitívan és negatívan egyaránt hathatunk arra, elkerül vagy elér-e bennünket az oszteoporózis, milyen erősek lesznek csontjaink, könnyebben vagy nehezebben törnek-e el.

A hűséges segítő...

Régebben, az iparosodó Angliában születő kisgyermekek szülei egyszer csak egyre nagyobb számban tapasztalták, hogy csemetéik csontjai elkezdtek görbülni, és a legkisebb erőbehatásra is pálcikaként törtek el. Ebben az időben ott még elég sok tej, vaj és sajt fogyott, tehát ebben nem lehetett volna gond. Hosszas kutatások után, sok-sok év alatt derült fény a rejtélyre: az üzemek füstjei eltakarták, megszűrték az éltető napfényt, amely ugye D-vitamint képez a bőrben. Ennek hiányában a kalcium sem tudott hasznosulni, beépülni a csontokba - és ezzel máris megérkeztünk az azóta is angolkór néven ismert betegséghez. Csukamájolaj adásával (ez a leggazdagabb D-vitaminforrás) sikerült eltüntetni a betegséget, hogy aztán a második világháború alatt bukkanjon fel újra - ekkor viszont már azért, mert a lakosság nem jutott tejtermékhez és vajhoz, hanem csak az akkoriban felfedezett margarinhoz.
A D-vitamin szerepét azóta pontosan tisztázták, miként napi szükségletét is sikerült meghatározni. Naponta 400, idősebb korban 6-800 NE (nemzetközi egység) az, amire szervezetünknek elengedhetetlenül szüksége van. Hogy miből is szerezhetjük meg? Tejből, tejtermékekből (ma már a margarinokból is hozzájuthatunk), de sok van a tojássárgájában, a belsőségekben és a tengeri halakban is.

...és az örök ellenlábas

Miért lett mára oly gyakori a csontritkulás? Miért hallunk róla egyre többet, miért tapasztalják magukon oly sokan a kellemetlen tüneteit? Valószínűleg a végleges válasz még pár évet várat magára, de vannak olyan tényezők, amelyek közelebb visznek a megoldáshoz. Ezek közül az első az, hogy az orvostudomány vívmányainak köszönhetően egyre többen érik meg azt a kort, amikor a csontritkulás fellép. A második viszont az, hogy az élelmiszeriparnak köszönhetően mára foszforfogyasztásunk a korábbi sokszorosát érte el. Joggal kérdezhetik viszont: a foszfor nem a csontok egyik építőeleme? De sajnos csak egy bizonyos mennyiségig hasznos. Afölött gátolja a kalcium felszívódását és beépülését a csontokba. Vigyázzunk hát, mit teszünk kalciumdús ételünk mellé! Egy doboz joghurt nagyon gazdag kalciumban, de utána egy pohár kóla az egészet romba dönti. Ideális esetben étrendünk 1:1 arányban tartalmaz kalciumot és foszfort, mi viszont hajlamosak vagyunk 1:2,5 arányt megvalósítani, köszönhetően az élelmiszeripar igyekezetének. A szénsavas üdítők, a konzervek, a tartósított pékáruk, a felvágottak mind-mind potenciális csontellenségek.

Terített asztal mellett

Most nézzük egy kicsit a mindennapok oldalát, cseréljük a kémcsövet serpenyőre, a mikroszkópot pedig bevásárlólistára! Melyek is azok az élelmiszerek, amelyek hasznosak számunkra?

2. / 3 oldal

A cikk folytatódik


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Pilling RóbertHáziPatika.com2008. szeptember 30.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Az első törést kell megelőzni

Az osteoporózisos törések száma az életkor előrehaladtával nő, a nők gyakrabban szenvednek el törést, mint a férfiak.

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Praktikák:

Gyógynövénytár

Gyógynövénytár
tovább

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések