A pihentető alvás 5 titka


Szerző: Tasnádi Bori
2013. május 2. | Forrás:  50plusz.hu

Napközben izmaink folyamatosan dolgoznak, tartósan ellazulni alvás közben tudnak, amikor megszűnik a függőleges terhelés. Mivel szinte mindenkinek van valamilyen tartáshibája, ahány ember, annyiféle a megfelelő fekhely.

Akkor választottunk jól fekhelyet, ha reggel teljesen kipihenten ébredünk, egyik porcikánk sem fáj. A test fájdalommal jelzi, ha nem kényelmes a fekhelyünk. Ördögi kör ez: fájdalom esetén az izom feszül, hogy minél jobban védje az érzékeny területet, ám mivel feszített állapotban van, még erősebb lesz a fájdalom. Lássuk, mire kell figyelnie annak, aki pihentető alvásra vágyik!

Az ideális ágymagasság

A fekhely magassága akkor megfelelő, ha az ágy szélén ülve, talpunkon támaszkodva a lábszár és a comb a térdnél derékszöget zár be. A csípőízületi bántalmakkal bajlódók viszont ennél magasabb ágyat válasszanak, mert számukra így sokkal könnyebb és kíméletesebb lesz a felkelés és a lefekvés.

Puhán vagy keményen?

Legalább évente érdemes ellenőriznünk ágybetétünk állapotát. A matracok, szivacsos ágybetétek, régi rúgós ágyak az évek során túl süppedőssé válnak, fekvőfelületük elvetemedik, ezért már nem ott támasztják alá a testünket, ahol kell. A matracnak igazodnia kell a testformához, akkor jó, ha egyenletes rajta a nyomáseloszlás. A matracba lévő süppedések miatt gerincünk nem tud kellőképpen ellazulni, ezért nyugtalanul forgolódunk egész éjjel. Régen mindenhol azt hallottuk, hogy a kemény ágy a legegészségesebb, ezt az állítást ma már egyetlen gerincgyógyász sem osztja. A "fapados" fekhely kíméletlen testünkhöz, gerincfájdalmat, hosszú távon pedig helytelen testtartást okozhat.

Jól szellőző anyagból

A természetes anyagokból készült matracok jól "lélegeznek", nem okoznak allergiát, kellemesen rugalmasak. A matracok belsejében érdekes anyagokra akadhatunk: kókuszrostra vagy a kaucsukfa nedvére, a latexre. A matrachuzat lehet pamut vagy gyapjú, attól függően, hogy nyári vagy téli oldalról van szó. A nagyon érzékeny bőrűeknek készítenek például teafaolaj huzatot is. Az egészséges matracban nem telepszenek meg az atkák, baktériumok, ezek a derékaljak nem szívják magukba a nedvességet, kitűnően szellőznek, a gerincet stabilan alátámasztják, bőrbarátok, elektrosztatikusan nem töltődnek fel.

Nyugodt alváskörnyezet

Nem elég, ha kényelmes a fekhely, a szép álmokhoz ennél többre van szükség. A napközben felgyülemlő stresszt vezessük le sporttal, és este, lefekvés előtt ne együnk nehéz ételeket. A mélyalvás periódusban pihenünk a legjobban, ezért ne csináljunk a "tollasbál" előtt olyasmit, ami a pihenést megzavarhatná (dohányzás, alkoholfogyasztás, kávézás). Az egészséges alváshoz fontos a nyugalom, a csend. Este az alvás legyen az elsődleges, megterhelő fizikai és szellemi munkát már ne végezzünk! Illatok is segíthetnek az elalvásban, a relaxációs illóolajok kikapcsolnak, megnyugtatnak.

Bőrbarát ágynemű

Nem mindegy, hogy mivel takarózunk, mi kerül a fejünk alá, sőt az sem, hogy a paplant és a párnát milyen huzat fedi. Ideális esetben jól szellőző, természetes anyagból készül minden, ami érintkezik a testünkkel alvás közben. Ha bőrünk jól érzi magát, már édesebb az álom. A gyapjú ágynemű antiallergén, maximális komfortot nyújt télen-nyáron, nem gátolja a bőr légzését. A pamut ágynemű a legkellemesebb a bőrnek, ám nálunk még mindig sokan vásárolnak kreppet, flanelt vagy szatént. Asztmás betegségben szenvedők ne használjanak gyapjútakarót, tollpárnát!

Szerző:Forrás:Megjelent:
Tasnádi Bori50plusz.hu2013. május 2.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Kinek jár a közgyógyellátás?

Bárki kerülhet olyan helyzetbe, hogy maga vagy családtagja részére segítséget kell kérni a gyógyszerköltségek, vagy egyéb, az egészség helyreállításával kapcsolatos kiadások fedezésére. Ennek egyik módja a közgyógyellátási igazolvány. Ismerjük meg!

tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

A sport és testedzés a legjobb immunrendszer-erősítő! Mozogjon rendszeresen! Csak arra ügyeljen, hogy megizzadt állapotban ne menjen hidegre, és vegyen magára pulóvert, míg lehűl! Még jobb egy meleg zuhanyozás!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések