A csontritkulás rizikófaktorai

3. / 3 oldal


Szerző: Máriáss Márta
2008. szeptember 30. | Forrás:  HáziPatika.com

A csontok leépülése a kor előrehaladtával mindenképpen bekövetkezik, de ha kóros mértékben és már idejekorán felbomlik a csontépítési és csontbontási folyamatok egyensúlya, akkor nyilván elkerülhetetlen a csontritkulás.

Részben táplálkozási, részben természetesen öröklött rizikótényező a tejfehérje- vagy tejcukorérzékenység, mert a tejjel az egyik legfontosabb kalciumforrástól esik el az ember. Ezért, aki nem szereti a tejet, nem tudja megemészteni vagy allergiás rá, máshonnan kell, hogy pótolja a benne lévő tápanyagokat. Attól függően, hogy csak tejet, vagy egyéb tejtermékeket sem fogyaszt az illető, fokozódhat a csontritkulás kialakulásának veszélye.
A túlságosan sok foszfát, amit a szénsavas üdítőitalokkal, elsősorban a kólával fogyasztunk el, szintén csökkenti a csonttömeget. Általában pont azok az élelmiszerek tartalmaznak nem kevés foszfátot is, amelyek jelentős kalciumforrások, de ez nem is baj, hiszen 1:1 arányban fogyasztva őket, ideális a táplálkozásunk. Az üdítők viszont úgy tartalmaznak ráadás-foszfátot, hogy kalicumtartalmuk elenyésző.
Veszélyeztetettek továbbá bizonyos egészségi problémával küszködők, például a pajzsmirigy-túltengésben szenvedők, illetve azok, akik pajzsmirigy-betegség miatt gyógyszeres kezelésben részesülnek. Ugyancsak veszélyeztetettek a kortizon-készítményeket használók, a kemoterápián átesők, az idült gyomor-bél betegségek következtében kialakuló felszívódási zavarokkal élők, azok, akiknek veseköve a fokozott kalciumkiválasztás miatt képződött.
A férfiaknál is az ivarmirigyek működésének csökkenésével, az androgénhiánnyal függ össze a csontritkulás. Az ő esetükben azonban ezek a változások folyamatosak. Azok a férfiak viszont, akiknél valamilyen oknál fogva fokozott androgénhiány lép föl, veszélyeztetettebbek.
A nagy fehérje- és sófogyasztás az ezzel járó fokozott kalciumvesztés miatt szintén rizikótényező. Különösen, ha ez eleve kalciumhiányos táplálkozással jár együtt, ami önmagában is jelentős rizikófaktor.

következő oldal


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Máriáss MártaHáziPatika.com2008. szeptember 30.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Agykarbantartás

Bámulattal hallgatjuk sok idős tudós előadását, tanúi lehetünk szellemi frissességüknek, miközben tudjuk, hogy 30-40 éves kor után szellemi teljesítőképességünk hanyatlani kezd. Hogyan lehetséges mégis a gondolkodás és tanulás, emlékezés frissen tartása?

tovább

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább

Tippek:

Ha nehéz tárgyat kell felemelni, guggolásból, egyenes háttal tegye. Testéhez közel tartsa, és emeléskor lélegezzen ki!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések