A csontritkulás rizikófaktorai

2. / 3 oldal


Szerző: Máriáss Márta
2008. szeptember 30. | Forrás:  HáziPatika.com

A csontok leépülése a kor előrehaladtával mindenképpen bekövetkezik, de ha kóros mértékben és már idejekorán felbomlik a csontépítési és csontbontási folyamatok egyensúlya, akkor nyilván elkerülhetetlen a csontritkulás.

Az életmódbeli tényezők között érdemes megemlíteni azokat a "kalciumelvonókat", amelyek a csontokban a kalcium megkötését, illetve a szervezetben a kalciumfelszívódást gátolva, vagy éppen a kiválasztást fokozva fosztják meg a szervezetet a szükséges kalciumtól, és amelyeken mindenki változtathat. A szervezettől sok kalciumot von meg a dohányzás és a túl sok alkohol. Koffeintartalmánál fogva a kávéból egyetlen csésze akár 8-10%-kal is növelheti a kalciumszükségletet, és tannintartalma csökkenti a csontépítéshez nélkülözhetetlen nyomelemek felszívódását is. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy sokszor a tejeskávét kedvelőknél a kávé közvetve jelentős kalciumforrás is, hiszen sokan a tejet önmagában nem is innák meg.
Ha munkája jellegén nem is változtathat az ember egykönnyen, ellensúlyozható a sok ücsörgés, a mozgáshiány rendszeres spottal. A csontozat rendszeres terhelése nélkül azonban felborulhat az egyensúly.
A nap ultraibolya sugarainak köszönhetően képződik a bőrben a D3-vitamin, amely nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, hasznosulásához. A városlakók életük nagy részét természetes fény nélkül, zárt helyen töltik, ezzel növelve csontritkulásra való esélyüket.
A vékony testalkatról már esett szó, de talán sokakat meglep, hogy az olyannyira egészségesnek tartott ajánlott testsúly elérését célzó fogyókúrák sem kedveznek a csontoknak. Nos, nem önmagában a fogyókúrával van a probléma, hanem azzal, hogy ilyenkor általában olyan drasztikus étrendi változásokat hajtanak végre a fogyni vágyók, amely egyoldalúsága miatt az anyagcserét felborítva végső soron megfosztja a szervezetet a csontok számára fontos anyagoktól. Ezért rendkívül fontos, hogy aki ilyen fába vágja a fejszéjét, az különösen figyeljen oda a kiegyensúlyozott kalcium-, nyomelem- és vitaminbevitelre, ill. -pótlásra.

2. / 3 oldal

A cikk folytatódik


teljes cikk megjelenítése

Szerző:Forrás:Megjelent:
Máriáss MártaHáziPatika.com2008. szeptember 30.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Csonttörést okoz?

Az A-vitamin túlzott fogyasztása meggyengíti a csontokat, és ez lehet az egyik magyarázata a fejlett országokban járványszerűen terjedő patológiás csonttöréseknek - írja a The New England Journal of Medicine. Ez azonban nem keverendő az oszteoporózissal.

tovább

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább

Tippek:

Ha nehéz tárgyat kell felemelni, guggolásból, egyenes háttal tegye. Testéhez közel tartsa, és emeléskor lélegezzen ki!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések