6 tipp, hogy egészségesebb legyen a szíve

Mit tegyek, ha már probléma van a "ketyegővel"?


Szerző: Nádasi Tibor
2013. október 24. | Forrás:  HáziPatika.com

Gyanútlanul megkérdezte az orvost, hogy akkor meddig is kell szedni ezt a gyógyszert, amit éppen most felírt. Ő felemelte a tekintetét a receptről, és talán csak egy tűnődő, röpke szünet után mondta azt, hogy "hát ezt most már valószínűleg élethosszig".

Mármint hogy értve? Mármint úgy értve, hogy élete végéig. Emlékezetes pillanat volt, mert felkészületlenül érte önt, annak ellenére is, hogy éppen akkor derült ki, hogy valami magas - és ezen nagyon meg is lepődött, mert valójában nem tapasztalta ennek a magasságnak semmi aggasztó jelét. Hogy mi magas, az már nem is lényeges. A koleszterin. A vérnyomás. A vércukor.
Még jól is járt, mert a dologra egy sima laborvizsgálat nyomán derült fény. Az orvos mondta, hogy ebben a korban ezt már évente meg kell csináltatni. Durvább üzenetet is kaphatott volna. Sokan vannak, akikhez infarktussal vagy szélütéssel érkezik az első figyelmeztetés, amit gyakran a második is követ. Jobb megelőzni. Az első és legfontosabb tanács már megvolt: szedni a gyógyszert. Nem elfelejteni, nem eltérni az orvosi előírástól. De önbecsapás azt hinni, hogy ezzel meg van oldva a helyzet: csak eddig volt érvényes, hogy egy ideig szedett valami orvosságot, jobban odafigyelt magára, jó esetben pihent is, aztán meggyógyult, és ment minden úgy, mint annak előtte.

Kezdje el most az alábbiakat, ha eddig nem tette, és ne hagyja abba:

  1. Foglalkozzon a testsúlyával. Minél magasabb a testtömegindexe, annál valószínűbb a magasvérnyomás-betegség és a cukorbetegség kialakulása.
  2. Táplálkozzon zsírszegényen, ne egyen koleszterinben gazdag ételeket, ellenben kerüljön a tányérra minél több vitaminokban és növényi rostokban gazdag fogás. A túlzott sófogyasztás egészségtelen.
  3. Vegye rá magát a rendszeres testmozgásra. Legalább sétáljon rendszeresen, háromszor egy héten, vagy keressen mást, amihez kedve lenne.
  4. A dohányfüst károsítja az ereket, megterheli a szívet. Ha eddig nem sikerült, most itt az alkalom, hogy leszokjon a dohányzásról. Ha ezt célként tűzi maga elé, és sikerül teljesítenie, minden oka meglesz arra, hogy büszke legyen magára.
  5. Az alkohol azért is veszélyes, mert viszonylag csekély mennyiség fölött egyértelműen károsítja a szívizmot, rongálja a májat, ezáltal csökken az agresszív LDL-koleszterin lebontása és a védő HDL-koleszterin termelése. Inkább ne igyon!
  6. Az összes tanács közül talán azt a legnehezebb megfogadni, hogy kerülje el a stresszt, mert ezt nem lehet egyszerre csak elhatározni, az erős akaraton kívül belátó türelem is kell hozzá.
Nézze meg a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát a Score-táblázat segítségével!

Szerző:Forrás:Megjelent:
Nádasi TiborHáziPatika.com2013. október 24.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Egészség

Költsünk tudatosan az egészségünkre!

Idősebb korban a krónikus betegségekre felírt gyógyszerek jelenthetik a legnagyobb kiadást - tudatos pénzügyi tervezéssel és néhány ötlettel azonban viszonylag olcsón foglalkozhatunk az egészségünkkel. Hat tippünk a testnek és a léleknek is jót tesz!

tovább

Praktikák:

Étrendminták

Étrendminták
tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Tippek:

Szent-Györgyi Albert napi tíz gramm feletti C-vitamin bevitelét sem tartotta túlzottnak. Szerinte a C-vitamint a sóhoz hasonlóan kellene árusítani.

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések