6 kérdés - a hitelre vásárolt autóról

Három éve még, aki autót akart vásárolni, meglepve tapasztalhatta a kereskedőnél, hogy készpénzért drágábban kínálja a portékáját, mint hitelre. Naná, hogy majdnem mindenki a "kamatmentes" hitelt választotta, nulla forint önrésszel.

Nagyot fordult azóta a világ, és úgy fest, hogy nem is egyhamar fog visszafordulni. A friss statisztika szerint most tíz autó közül hetet készpénzért vesznek meg. De azért az autóvásárlási hitel létezik, forint és deviza alapon is, úgyhogy nem kell eleve elvetni ezt a lehetőséget, csak talán érdemes megfontoltabbnak, körültekintőbbnek lenni, mint a könnyelműségre csábító közelmúltban, amikor még futott a szekér.

1. Milyen autót lehet hitelre venni?

Gyakorlatilag bármilyet: újat, használtat, sőt nemcsak személyautót, hanem akár kisteherautót, motort, robogót is. Használt jármű esetében a hitelező pénzügyi intézmények bizonyos korlátozó feltételeket szoktak megszabni, ilyen lehet például az, hogy az autónak még a futamidő lejártakor is tízévesnél fiatalabbnak kell lennie.

2. Milyen költségeket vegyünk még számításba, mielőtt autót vásárolunk?

Amikor kérdő tekintettel a pénztárcánk mélyére nézünk, ne csak a törlesztőrészlet lebegjen a szemünk előtt. Néhány további szempont: üzemanyag, adó, szerviz, autópályadíj, téli és nyári gumi. Ezek ára ráadásul változhat, változik is állandóan - általában nem úgy, hogy könnyítsen terheinken. Elég csak arra gondolni, mikor elhűlve figyeltük, ahogy háromszázhoz közelít a benzin, alulról! Nem olyan távoli az emlék… Tapasztalatok és számítások alapján még egy kiskategóriás, alacsony szervizigényű, átlagos igénybevételű új autó fenntartása is havonta legalább 40-45 ezer forintba kerül jelenleg - a hiteltörlesztés több tízezres összegét nem is számítva.

3. Mit célszerű mérlegelni hitelfelvétel előtt?

Mindenképpen az a cél, hogy a vágyaink, a praktikus igényeink és a lehetőségeink a realitás mezején találkozzanak. Ennek megfelelően állapíthatjuk meg, mekkora a törlesztőrészlet, amit biztonságosan elvállalhatunk. Deviza alapú hitel esetén a mostani helyzetben mindenképpen számolni kell azzal, hogy rövid idő alatt is komoly mértékben növekedhet a kifizetendő összeg.

4. Milyen hosszú legyen a futamidő?

Ideális az az eset, amikor az autó aktuális értéke mindvégig lefedi a tartozás mértékét. Ezt a fedezeti értéket azonban nehéz előre pontosan megbecsülni. A hosszabb, 5-6 éven túli futamidejű ajánlatok ráadásul sokkal vonzóbbak, mert ezek kecsegtetnek igazán alacsony kezdőtörlesztéssel.

Éppen ezeknél azonban a futamidő második felében az autó piaci értéke már nem nyújt kellő fedezetet a hiteltartozásra. Ha ilyenkor valamilyen váratlan okból a futamidő alatt fel kell mondani a szerződést, nem fogjuk tudni kiegyenlíteni a még fennálló tartozást az autó eladásából. Autó nélkül maradunk, és még rá is fizethetünk.

5. Hitel vagy lízing?

Lehet lízingelni is az autót. Ilyen esetben a finanszírozó a jármű tulajdonosa, a lízingbe vevő csak használja, és fizeti utána a lízingdíjat, ami tehát nem törlesztőrészlet, hanem bérleti díj. A futamidő végén aztán az addigi lízingelő tulajdonossá válhat a szerződésben előre rögzített feltételek szerint. A gyakorlatban a lakossági autóvásárlások esetében a hitelezés jóval gyakoribb, a lízingtermékek aránya tíz százalék alatt marad.

6. Mire figyeljünk szerződéskötés előtt?

A szerződés megkötésekor különösen az alábbi pontokat nézzük át alaposan: a finanszírozás típusa (hitel vagy lízing), a törlesztőrészlet vagy lízingdíj összege, a gépjármű ára, a használt autó állapotának pontos leírása, deviza alapú konstrukció esetén az alkalmazott árfolyam és közzétételének helye. Továbbá azoknak a feltételeknek a pontos meghatározása, amelyeknek következtében számolni kell a törlesztőrészlet vagy lízingdíj változásával, a kamat mértéke, a kamatszámítás módja, a törlesztőrészletbe vagy lízingdíjba bele nem foglalt többletköltségek és számításuk módja, a tartozás és a gépjármű piaci értéke adott időpontban milyen arányban áll egymással, biztosítások - kötelező, casco - és az utóbbiért járó szolgáltatások.

További cikkek a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.

A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Instagramon, Viberen vagy YouTube-on!

Anafilaxiás reakció gyakori okai

Olvassa el aktuális cikkeinket!

Orvosmeteorológia
Fronthatás: Kettős front
Maximum: +13 °C
Minimum: +3 °C

A felhős tájakon is szakadozik a felhőzet, és általában sok napsütés valószínű a gomolyfelhő-képződés mellett. Helyenként - nagyobb eséllyel nyugaton és északkeleten - valószínű zápor. Az északnyugati szelet a délnyugati és északkeleti tájak kivételével élénk széllökések kísérik. A legmagasabb nappali hőmérséklet 10 és 16 fok között valószínű. Késő estére 3 és 10 fok közé hűl le a levegő. Napközben kettős fronthatás okozhat kellemetlen tüneteket az időjárásra érzékenyek körében.

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Hogy érzed most magad fizikailag?

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Milyen most a lelkiállapotod?

Hogy érzed magad?

Legjobban:
Legrosszabbul:
Kezdjük újra