6 kérdés - a bankkártyáról, külföldön
Régen az ember könnyen meg tudta jegyezni, hol van a városban az a két-három ATM, amelyet rövid buszozással meg tud közelíteni otthonról, ha hirtelen készpénz szűkébe kerülne. Még viccesebb volt, ha a bankkártyáját vásárlásra akarta használni.

1. Készpénz vagy inkább bankkártya?

2. Minek kell utánanézni a kártyával kapcsolatban?
Ha lehet, derítse ki, hogy mennyire elterjedt a kártyahasználat ott, ahová utazik: sűrű-e az ATM-hálózat, van-e általában a boltokban POS-terminál? Van ország, ahol az egyik, van, ahol a másik nagy nemzetközi kártyatársaság pozíciói erősebbek. Biztonsági játékosok akkor lehetnek nyugodtak, ha nem csak egy bankkártyával indulnak útnak. Azért azt is olvassa le a kártyáról, hogy meddig érvényes! Ha nem biztos abban, hogy kártyája használható külföldön, kérdezze meg bankját! Tudja meg bankjától, milyen telefonszámot kell használnia külföldről, ha le akarja tiltani a kártyát (az itthoni "zöld" és "kék" ügyfélszolgálati számok határon túlról általában nem hívhatók).3. Vásárolni érdemes inkább a kártyával vagy bankautomatából pénzt felvenni?
A vásárlás általában külföldön is díjtalan, pontosabban ott sem a vevőre terhelik a díját. Persze érdemes ezt is megkérdezni a banktól, ha már úgyis kapcsolatba lépett vele, hogy megtudja: milyen díjat számít fel a külföldi ATM-használatért? Ez általában a felvett összeg bizonyos százalékában van megadva, de meghatározzák a minimális díjat is. Van azonban olyan magyarországi bank is, amelynek nemzetközi hálózatában saját ATM-ből mindenhol ingyenes a készpénzfelvétel. A legtöbbet általában azért a pénzért számítanak fel, amit bankfiókban veszünk fel a kártya segítségével.4. Mire ügyeljen, aki külföldön bankkártyát használ?

5. Mikor fordul elő, hogy zárolnak bizonyos összeget a kártyáról?
Autókölcsönzés, hajóbérlés, szálloda, kemping. Ezek azok a helyzetek, helyek, amikor kalkulálni kell azzal, hogy bankkártyával történő fizetés esetén zárolnak bizonyos összeget a bankszámláján. A szolgáltató így biztosítja be magát arra az esetre, ha ön kárt okozna. Gond abból szokott származni, hogy a szolgáltató hanyagságból nem oldja fel a zárlatot, amikor annak fenntartását már semmi sem indokolja. Ez mindenképpen kényelmetlenséggel jár, annyit tehet, hogy felveszi a kapcsolatot bankjával az ügy mielőbbi kivizsgálása és a zárolás feloldása érdekében.6. Mi a teendő, ha elveszett a kártya?
Letiltani! Azonnal! Mi kell ehhez? Most van szüksége arra a telefonszámra, amelyet korábban megtudakolt, mert hallgatott ránk. (Minden kártyakibocsátó bank köteles kártyaletiltásra 24 órán keresztül belföldről és külföldről egyaránt hívható direkt számot üzemeltetni.) Ez persze csak az első kellék: szükség lesz még a kártya számára is. Ha ezeket hirtelenjében nem tudná, akkor is hívja a bankot, az intézkedéshez általában megelégszenek személyes adataival, ez alapján azonosítják Önt. A letiltott kártyát többé nem lehet használni. Vigasz a bajban, hogy ha kellő gondossággal és gyorsasággal jár el, a bejelentés előtt bekövetkezett kár legfeljebb 45 ezer forint értékig terheli önt, az e fölötti és a bejelentést követő kárt a bank állja.További cikkek a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.