5 hiedelem - a helyes táplálkozásról


Szerző: Bátis Dorina
2012. augusztus 15. | Forrás:  50plusz.hu

Egyoldalúan táplálkozni egészségtelen, ezt ma már mindenki tudja, és el is fogadja, sőt némi bűntudatot érez, ha vét a szabály ellen. De hogyan kell kiegyensúlyozottan táplálkozni? Hitek és tévhitek közt kell eligazodnunk ebben is.

Egy keveset mindenből - ez a kiegyensúlyozott táplálkozás?

Igaz is, nem is. Alapvetően valóban erről van szó, csak az okozhat nehézséget, hogy kinek-kinek mást jelenthet a "kevés". Nem is beszélve arról, hogy a "minden" határait is a családi, egyéni étkezési hagyományok és szokások jelölik ki minden egyes esetben.

Végeredményben azt mondhatjuk: itteni viszonyok között akkor eszünk "mindenből", ha étrendünkben előfordul a hús, a hal, a gabona, a burgonya, a zöldség és a gyümölcs, és persze a tejtermékek egyike-másika is.

A hús adja az erőt?

Tévedés. A vörös húsok valóban minőségi, állati fehérjéket tartalmaznak, de amellett ártalmas zsírokat is. Valóban a nitrogént tartalmazó fehérjék a test, az izmok építőanyagai, bőséggel megtalálhatók a tojásban, a tejben, a sajtban is. A halhús is kiváló fehérjeforrás, és általában kevesebb benne a káros zsír, mint a vörös húsokban.

A növényi fehérjék nem teljes értékűek táplálkozásunk szempontjából, de ugyancsak szükségesek, és kiegyensúlyozottá teszik étrendünket. Elég, ha mindennapi kenyerünkre gondolunk, mely fontos fehérjeforrás. Vagy ott a szója, illetve a most éppen legdivatosabb latin-amerikai gabonaféle, az ugyancsak fehérjegazdag quinoa.

A zsír hizlal, és árt az ereknek?

Ez igaz. Bizonyított tény, hogy a zsír növeli számos veszedelmes szív- és érrendszeri betegség kockázatát. Ugyanakkor az is tény, hogy szervezetünknek szüksége van a zsírokra, illetve olajokra.

Mindenesetre az állati zsírokat helyes kerülni, amennyire csak lehet, különös tekintettel a szalonnára, a disznózsírra. Ezek "rossz zsírok", nagyon magasra tornázzák fel a vér koleszterinszintjét.

A növényi olajok telítetlen zsírjai nem emelik meg koleszterinszintet, ezért sokkal kevésbé veszélyesek. De ezek fogyasztását sem helyes túlzásba vinni.

A kalóriák az ellenségeink?

Igaz is, nem is. A fölöslegesen sok kalória árt. Testünknek kezdenie kell valamit azzal az energiával is, amire nem lenne szüksége. A következmény: elhízás, azután pedig minden ebből fakadó baj és gond.

Ugyanakkor nélkülözhetetlenek a kalóriák, hiszen energia nélkül "nem működik" a test. De a napi kalóriaszükséglet rengeteg tényezőtől függ. Nem mindegy, hogy nőről vagy férfiról van szó, az sem, hogy hány évesről, és az sem, hogy aznap a délutánt könyvvel vagy teniszütővel a kezében tölti.

Zöldség és gyümölcs - ez a kiegyensúlyozott táplálkozás titka?

Ez igaz. A zöldségeket legjobb párolva elkészíteni, ez kíméli meg leginkább a bennük lévő vitaminokat. A mélyhűtés is jól konzerválja a zöldségek értékeit. A zöldségek és a gyümölcsök az emésztést segítő rostokat is tartalmaznak, emiatt igencsak alkalmasak arra, hogy kiszorítsák tányérról a hagyományos (de hizlaló) körítéseket, például a sült krumplit.

Szerző:Forrás:Megjelent:
Bátis Dorina50plusz.hu2012. augusztus 15.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Mozgás

A szervek alkalmazkodása a fizikai aktivitáshoz

Ha fittek és üdék szeretnénk maradni, akkor ne tespedjünk otthon a fotelben, mert ahogy a régi TV-torna is sugallta: "egy kicsi mozgás mindenkinek kell". S hogy miért is? Mert fizikai, pszichés egyensúlyt biztosít, túl azon, hogy karbantartja...

tovább

Praktikák:

Mozgássorok

Mozgássorok
tovább

Tesztajánló

Asztma-kontroll teszt

Ön asztmás, és szeretné tudni, milyen mértékben van kézben tartva a betegsége? Tesztünk segítségével ezt könnyen megtudhatja!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések