5 alapelv, amely segít rendet teremteni

A jóga mint keleti gyógyító tudomány


2013. június 4. | Forrás:  Nők Lapja Egészség

A jóga nem ámulatba ejtő gyakorlatokból áll, a cél pedig egyáltalán nem az, hogy a lábunkat egyszer a nyakunk köré tudjuk majd tekerni. Öt alapelvének segítségével elérhető a testi és szellemi erősödés és az egészség.

Jógázni divat. Talán mert könnyű elkezdeni, se szuper alakot, se kitűnő kondíciót nem kíván, nincs benne verseny. A felületes szemlélő számára kellemes testgyakorlásról van szó, mely hatékonyan nyújtja, lazítja az izmokat. A jóga több ezer éves. Jótékony hatása orvosilag leírható, számos civilizációs betegség, például az elhízás, a magas vérnyomás, vagy akár menstruációs zavarok megelőzésében, legyőzésében segít. A nyugati ember számára a jóga energiát ad, karbantart, megerősít, segít a stresszoldásban és a stabil érzelmek kialakításában, javítja az anyagcserét és a vérkeringést.
Aki valóban megérti, mire képes a jóga által, az nemcsak szemléletváltáson, hanem teljes életmódváltáson is keresztülmegy. A tibetiek úgy tartják, "a jóga úgy épít, hogy közben mindent lerombol, mindent, ami nem tartozik az emberhez". Emiatt a jógát könyvből, újságokból nem is lehet megtanulni, hiszen nem néhány póz alkalmazásáról szól. Ahhoz, hogy pozitív hatást érjünk el a gyakorlatokkal, helyes légzéssel, relaxációval, helyesen is kell csinálnunk. Ehhez pedig oktató kell, méghozzá olyan, aki az egyes gyakorlatok mellé el is magyarázza, hogy miért csináljuk, mire jó, és hogyan hat a testre, a lélekre.

Kiindulásul ismerjük meg a jóga öt alapelvét.

Helyes légzés

Akkor is segít, ha nem hiszünk abban, hogy minden lélegzetvétellel a pránát, azaz az életerőt vesszük magunkhoz (azért sokat tesz hozzá, ha ezt is tudatosítjuk). Ha ezt az automatikus testi funkciót tudatosan használni kezdjük, azaz a teljes jógalégzéssel lelassítjuk a folyamatot, a felületes, mellkasi légzést pedig mély, hasi légzéssel váltjuk fel, máris több oxigént juttatunk a sejtekhez. Közben megnyugszunk, szívverésünk normalizálódik, oldódik a feszültség - rendszeres gyakorlása életmentő lehet.

Helyes testgyakorlás

(ászanák) Minden jógapóznak pontosan leírt testi és spirituális hatása van. Általuk vesszük fel az energiát, ezt segíti az ászana végrehajtása közben az összpontosítás, utána pedig a tudatosítás. Testi szinten masszírozzák a belső szerveket, rugalmasabbá és erősebbé teszik a testet. Az ászanák királynője, a szarvangászana, azaz a vállállás vagy gyertyaállás legerőteljesebb testi hatása, hogy szabályozza, illetve helyreállítja a pajzsmirigy működését (számos egyéb jótéteménye mellett). Spirituálisan a kozmikus energia felvétele történik a lábakon keresztül, az alsóbb csakrák pangó energiái a felsőbb csakrákba áramlanak.

Helyes táplálkozás

Újkori fejlemény, hogy a jóga irányt mutat az evésben: a tudomány ötezer éves történetének nagy részében nem állt rendelkezésre annyi élelem, hogy túlevést vagy evészavart okozott volna. Ha csak a táplálkozási tanácsokat követjük, megszabadulunk a túlsúlytól.
- Csak akkor együnk, ha éhesek vagyunk.
- Csak azt együk, amire a szervezetnek szüksége van.
- Mindig az ételre koncentráljunk, ne figyeljünk olyankor semmi másra.
- Minden falatot addig rágjunk, ameddig folyékonynak nem érezzük.

Helyes relaxáció

A jógagyakorlás nem lehet teljes a záró relaxáció nélkül. Viszont relaxálni önmagában is lehet, és a teljes ellazulás jótékonyan befolyásolja a vérkeringést, a vérnyomást, a szív működését, oldja a feszültséget.

Pozitív gondolkodás és meditáció

A megszabadulás a negatív gondolatoktól, a bántó, zavaró mondatok, emlékek, képek elengedése felszabadító, nyugtató és pihentető hatású, fél óra meditáció hatása az agyműködésre felér több óra alváséval.


Forrás:Megjelent:
Nők Lapja Egészség2013. június 4.


Egészség témájú olvasnivalók a weben

Cikkajánló

Témakör: Cukorbetegség

Elkerülhető-e a cukorbetegség?

A különböző típusú cukorbetegségekre más-más tényezők jelentenek rizikót. Ezek ismerete segíthet felmérni, számíthatunk-e diabétesz kialakulására a jövőben. Vannak megváltoztathatatlan tényezők, mások ellen módunkban áll tenni...

tovább

Tippek:

A sport és testedzés a legjobb immunrendszer-erősítő! Mozogjon rendszeresen! Csak arra ügyeljen, hogy megizzadt állapotban ne menjen hidegre, és vegyen magára pulóvert, míg lehűl! Még jobb egy meleg zuhanyozás!

Kapcsolódó cikkeink

Szponzorált hirdetések